رییس دانشگاه آزاد در جلسه هیات امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی که به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیات امنای این دانشگاه برگزار شد، به آمار واحدهای زیان ده این دانشگاه اشاره کرد و گفت: از 440 واحد دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1393، تعداد 173 واحد همچنان زیان ده هستند. البته در سال 92 بیش از 235 واحد زیان‌ده بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد؛ حمید میرزاده در خصوص مصوبات این جلسه گفت: از مهمترین مصوبات این جلسه تصویب تراز صورت‌های مالی در سال 93 بود که طبق مصوبه هیات امنای مرکزی و آیین نامه مالی و معاملاتی دانشگاه آزاد اسلامی و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به تصویب هیات امنای مرکزی برسد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: براساس ارقام مهم بودجه‌ای سال 93، جمع کل منابع و مصارف درآمدهای دانشگاه نسبت به مصوبه، 110 درصد تحقق یافته است و جمع کل منابع و مصارف حدود 7 هزار میلیارد تومان بود.

دکتر میرزاده با بیان اینکه بیش از 71 درصد درآمدهای دانشگاه صرف پرداخت حقوق و دستمزد شده است، گفت: از این میزان 40 درصد متعلق به حقوق و دستمزد اعضای هیات علمی و 31 درصد کارکنان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مجموع درآمدها و هزینه ها نشان می دهد 252 واحد دانشگاه آزاد اسلامی در سال 93، داری رشد سود مناسب بوده‌اند.

میرزاده ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی در سال 93 توانست 513 میلیارد تومان اندوخته حاصل کند که کل آن صرف سرمایه گذاری اعم از توسعه زیربنا، تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی، زیربنا سازی برای مراکز رشد و شهرک های فناوری، سیستم اتوماسیون دانشگاه و امور عمرانی مربوط به طرح های تجمیع شده، بوده است.

کاهش 10 درصدی وابستگی به شهریه

وی با بیان اینکه خوشبختانه به لطف و یاری خدا وظایف محوله از سوی هیات امنا به دانشگاه به خوبی محقق شده است، گفت: این تکالیف شامل ارتقاء کیفیت و استاندارد آموزشی و پژوهشی، توسعه شرکت های دانش بنیان، گسترش تحصیلات تکمیلی، اصلاح و تقویت نسبت هرم هیات علمی، اجرای طرح های فرهنگی ماندگار، توسعه پزشکی و کاهش وابستگی مالی به شهریه به خوبی محقق شده است. به طوریکه برای اولین بار در تاریخ اقتصادی دانشگاه، میزان وابستگی به شهریه از 100 درصد به 90 درصد کاهش داشته است.

میرزاده یادآور شد: در سال 93، به میزان 875 هزار متر مربع از طرح های عمرانی با اعتباری بالغ بر 867 میلیارد تومان به منظور بهره برداری تکمیل شد و مقرر شده است 1.5 میلیون متر مربع باقی مانده نیز در سال 94 و 95 به اتمام برسد.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شد؛ توسعه امور ارزشی و فرهنگی، توجه به امور رفاهی دانشجویان از قبیل تامین وام، تخفیف و تقسیط شهریه در سال 94 همانند سال گذشته ادامه یابد.

تحقق بالای 90 درصدی اهداف و برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سال 93

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: خوشبختانه در سال 93، بیش از 90 درصد از اهداف کلی برنامه 5 ساله توسعه دانشگاه محقق شد که در 63 شاخص به اطلاع هیات امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی رسید، همچنین در این جلسه بر ضرورت کاهش هزینه های جاری و صرفه جویی تاکید شد.

میرزاده با بیان اینکه میزان شهریه دریافتی در حوزه علوم پزشکی کمتر از 50 درصد هزینه های این دوره را تامین می کند، افزود: با توجه به ضرورت توسعه حوزه پزشکی، هیأت امنای مرکزی مقرر کرد؛ برای دانشجویان موجود میزان شهریه همانند میزان افزایش سال قبل (15درصد) و برای دانشجویان جدید الورود رشته‌های پزشکی، میزان شهریه 40 درصد کمتر از شهریه پردیس های خودگردان دولتی پزشکی اعمال شود.

معرفی واحدهای دانشگاهی نمونه در توسعه پژوهش و آموزش

میرزاده از تشکیل کمیته ای به منظور معرفی واحدهای نمونه خبر داد و افزود: در این جلسه از کلیه مجریان امور و مسئولین دانشگاه خواسته شد تا توجه بیشتری به بخش پژوهش و توسعه کیفی آموزش داشته و از استعدادهای برتر حمایت شود. همچنین به منظور تشویق واحدها، واحدهای نمونه ای که در امر توسعه پژوهش و آموزش تلاش بیشتری داشتند شناسایی و معرفی شوند.

رییس بزرگترین دانشگاه حضوری جهان به دیگر مصوبات این جلسه اشاره کرد و افزود: از دیگر مصوبات این جلسه می توان به ادامه سیاست های جذب هیات علمی، توسعه تحصیلات تکمیلی، تاسیس مراکز پژوهشی جدید، راه اندازی پارک های علم و فناوری، افزایش تعاملات علمی بین المللی، اجرای طرح های فرهنگی ماندگار، گسترش توسعه کمی و کیفی مساجد، گسترش زبان و ادبیات فارسی، توسعه حوزه علوم پزشکی و اتمام طرح های عمرانی اشاره کرد.

اصلاح آیین نامه تشکیل شورای دانشگاه

وی افزود: آخرین مصوبه این جلسه هیأت امنای مرکزی، اصلاح آیین نامه تشکیل شورای دانشگاه بود که مقرر شد؛ تعداد اعضای حقیقی آن از 5 نفر به 10 نفر افزایش پیدا کند و همچنین از افراد با سابقه علمی و مدیریتی با حداقل درجه دانشیاری برای عضویت آنان در شورای دانشگاه استفاده شود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان از حمایت های هیات امنای مرکزی در راستای توسعه کیفی و همه جانبه دانشگاه و همچنین حمایت رییس جمهور در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که از دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دستاورد بزرگ در سطح ملی یاد کردند، تشکر و قدردانی کرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • استاد دانشگاه A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    متاسفانه علیرغم احترام به شخصیت بالای علمی دکتر میرزاده،بایستی عرض کنم که امروز دانشگاه آزاد بیش از هر زمان دیگری سیاسی شده است و همه چیز بر مبنای توجه به گروه های سیاسی انجام میشود،مثلا برخی روسای ضعیف واحدها چون هم راستا با جریانی هستند که در دانشگاه نفوذ زیادی دارد حفظ می شوند و بالعکس بعضی افراد قوی مستقل حذف می شوند.این موضوعی است که آینده دانشگاه را تهدید می کند ولی متاسفانه گوش شنوایی نیست.موضوع دوم هم اصرار بر استفاده از بانوان در مناصب مدیریتی است که البته با فشار شورای راهبردی زنان فرهیخته صورت می گیرد،اگر قرار است به کسی مسوولیتی داده شود بایستی صلاحیت مورد توجه قرار بگیرد نه صرفا جنسیت.این هم به برخی واحدها اسیب زده است.
  • بی نام A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    یک دلیل این موضوع سعی در رقابت واحد های دانشگاه آزاد با هم دیگه هست که متاسفانه باعث اتلاف سرمایه ها خواهد شد. برای مثال دانشگاه آزاد زرقان در 25 کیلومتری شیراز و دانشگاه آزاد مرودشت در 50 کیلومتری شیراز واقع شده و هر دو قابلیت جذب دانشجویان شیرازی رو دارن. اما اتفاقی که افتاده اینه که به جای ارائه رشته های جدید خصوصا در تحصیلات تکمیلی، به نگاه به همدیگه رشته ها رو کپی می کنن. این باعث می شه که ظرفیت هیچ کدوم پر نشه. ای کاش مدیران این دانشگاه ها بنشینند و با تعامل با هم هر واحد یک سری رشته یا گرایش رو ارائه کنه .