لاریجانی: مسیر مذاکرات را مسیر معقولی می‌دانیم/ مسائل داخلی آمریکا نباید در مذاکرات سرریز کند

در دیدار و گفتگوی امروز رؤسای مجلس ایران و گرجستان، دو کشور به توافقات سیاسی و پارلمانی موفقی دست پیدا کردند.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی ضمن تشکر از حضور رئیس مجلس گرجستان و هیات پارلمانی همراه وی گفت: مذاکرات خیلی خوبی در زمینه گسترش روابط دو جانبه دو کشور و همچنین در زمینه مسائل منطقه‌ای بحث‌هایی با یکدیگر داشتیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ایران و گرجستان کشورهایی هستند که از لحاظ تاریخی فرهنگ‌های بسیار نزدیکی هم دارند و سوابق ما نشان داده که ما کشورهای نزدیکی به یکدیگر هستیم؛ روابط اقتصادی دو کشور در حال حاضر در سقف ۲۰۰ میلیون دلار است که قابل گسترش هم است.

وی ادامه داد: در این جلسه ما بحث‌های مفصلی داشتیم٬ اگر چه زمینه‌هایی می‌توان ایجاد کرد که هم روابط تجاری و هم در زمینه‌های دیگر از جمله انرژی، مالی، صنعتی و افزایش امکانات توریستی رشد داشته باشیم. بحث‌های خوبی در زمینه ترغیب مسئولین دو کشور٬ مخصوصا گروه دوستی دو کشور بین‌المجالس و کمیسیون سیاست خارجی مجلس که بیشتر از همه موضوعات را دنبال خواهند کرد.

لاریجانی اذعان داشت: در زمینه مسائل مهم منطقه‌ای مخصوصا موضوع تروریسم در منطقه بحث‌های خوبی داشتیم که همکاری‌هایی در زمینه مبارزه با تروریسم با هم داشته باشیم٬ فکر می‌کنم سفر جناب آقای رئیس پارلمان گرجستان و هیات همراهشان سفر مهمی است و می‌تواند راه‌های همکاری با دو کشور را بیشتر از پیش فراهم کند.

در ادامه این نشست خبری٬ رئیس پارلمان گرجستان در ادامه با تشکر از دعوت رئیس مجلس جمهوری اسلامی گفت: ما از این دعوت تشکر می‌کنیم و همچنین خوشحال هستیم از اینکه چنین امکان خوبی را در اختیار ما گذاشتند تا مهمان رئیس مجلس ایران باشیم.

اسلو هاشویلی یادآور شد: امروز ملاقات و مذاکرات مفید و جالبی را پایان دادیم و با عث شد تا ایران و گرجستان که سابقه دیرینه‌ای دارند٬ در آینده روابط خود را توسعه دهند.

وی خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی که وضعیت و مشکلات پیچیده‌ای از جمله تهدید تروریست منطقه را فراگرفته ما دو کشور باید همکاری و روابط خود را افزایش دهیم.

رئیس پارلمان گرجستان ادامه داد: می‌توانیم در زمینه‌های مختلفی همچون آب، حمل‌ونقل، ‌انرژی و.. مطالعات لازم را انجام داده و همکاری خود را آغاز کنیم.

وی تاکید کرد: یک بار دیگر از همتای ایرانی خود که تاکید کردند از تمامیت ارضی و استقلال گرجستان حمایت می‌کردند و در آینده نیز خواهند کرد خوشحالیم و در این مذاکرات به توافق رسیدیم تا همکاری‌های پارلمانی را در زمینه‌های سیاسی افزایش دهیم.

در ادامه علی لاریجانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر در این نشست مبنی بر اینکه اگر کنگره تحریم‌های جدیدی را تصویب کند٬ مجلس چه عکس‌العملی خواهد داشت٬ گفت: الان نمی‌خواهم درباره این بحث‌هایی که اصالت دارد٬ صحبت کنم ولی سناریوی این موضوع را به طور جدی در ایران طراحی کرده‌ایم و اگر در این مسیر پیش بروند٬ پشیمان خواهند شد.

وی ادامه داد: آنها با یک حرکت جهشی با این مسئله مواجه شدند و این برای ایران مقدور است. ایران برای حل مذاکرات سیاسی انعطاف‌هایی داشت و آمادگی داشت مشکلات را حل کند. اگر آقای اوباما می‌گویند مشکلاتی در مجلس و کنگره آمریکا وجود دارد٬ ربطی به ما ندارد هزینه حل این مشکلات را ایران نباید بپردازد.

وی ادامه داد: اگر آقای اوباما در حل مسائل داخلی کشورش ناتوانی دارد٬ این را نباید در مذاکرات سرریز کند؛ همانطور که ما داریم شرایط را کنترل می‌کنیم٬ آنها هم باید شرایط را کنترل کنند٬ اما اگر نمی‌توانند نباید این را بگویند که مذاکرات است که مشکل دارد بلکه هر گونه ناتوانی در این امر معنی‌اش این است که آن‌ها مذاکرات را بهم زده‌اند لذا ما مسیر مذکرات را مسیری معقول برای حل مسائل می‌دانیم و زمینه مطالعات برای سناریوی بی‌بدیل هم وجود دارد و بودجه سال آینده آن را تکمیل خواهیم کرد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =