نخستین جراحی قلب با عینک گوگل/باز کردن رگ کرونر با دقت بالا

ایسنا نوشت: گروهی از متخصصان قلب برای نخستین بار در جهان با از عینک گوگل برای هدایت عمل باز کردن یک رگ کرونر راست مسدود شده قلب در لهستان استفاده کردند.

تخصصان قلب موسسه قلب در ورشوی لهستان توانستند با کمک عینک گوگل، جریان خون را در رگ کرونر مسدود شده یک بیمار 49 ساله بازیابی کنند.

نمایش بازسازی‌های توموگرافی محاسبه‌شده سه‌بعدی در برنامه تلفن همراه که به یک سیستم تشخیص صدای هندزفری و عملکرد زوم مجهز بود، به پزشکان اجازه داد تا بطور واضحی رگ کرونری تحتانی را مشاهده کنند.

این امر به آن‌ها کمک کرد تا جهت حرکت سیم راهنما را نسبت به مسیر بخش رگ مسدود شده مشخص کنند. این رویکرد با کاشت دو استنت آزاد کننده دارو با موفقیت انجام شد.

ماکسیمیلیان اوپولسکی، رهبر ارشد این تحقیق از موسسه قلب ورشو اظهار کرد: این مورد نشان‌دهنده کاربرد جدید دستگاه‌های پوشیدنی برای نمایش مجموعه داده‌ها در آزمایشگاه کاتتریزاسیون است که می‌تواند برای برنامه‌ریزی و راهنمایی بهتر عمل‌های جراحی مداخله‌ای بکار گرفته شود.

وی افزود: این شاهد مثالی بود که نشان داد دستگاههای پوشیدنی می‌توانند آسایش جراح و کارایی عمل جراحی را در جراحی‌های قلب ارتقا بخشند.

عینک گوگل که از یک رایانه پوشیدنی هندزفری و یک نمایشگر نوری روی سر تشکیل شده،‌ توسط جراحان قلب در آزمایشگاه کاتتریزاسیون مورد استفاده قرار گرفت.

نمایشگر نوری نصب شده روی سر می‌تواند تصاویر و فیلمها را ثبت و پخش کند و همزمان با محیط اطراف تعامل داشته باشد. این نمایشگر نمونه‌ای از مفهوم واقعیت مجازی است که در آن، کاربر با اطلاعات اضافی ارائه شده توسط دستگاه تکمیل می‌شود.

در آینده این دستگاه‌های پوشیدنی می‌توانند به لنزهای فیلتر مجهز شوند که در برابر پرتو ایکس محافظت کنند.

متخصصان زیادی در حال حاضر از این فناوری‌های پوشیدنی برای آموزش پزشکان و کمک به تشخیص بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

جزئیات این تحقیق در مجله Cardiology منتشر شده است.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 481568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =