نسیم آنلاین نوشت:

راغفر گفت: خلق پول 2.1 میلیارد دلاری دولت تورم و پایه پولی را افزایش می‌دهد.
عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س) گفت: این اقدام دولت به منزله چاپ پول بدون پشتوانه است. این کار بسیار خطرناک است و با اصول ابتدایی علم اقتصاد مغایرت دارد.

حسین راغفر، عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س) در خصوص اینکه بانک مرکزی برخلاف شعار دولت مبنی برمخالفت با خلق پول بی‌پشتوانه در کشور، اخیرا 2.1 میلیارد دلار ارز بلوکه‌ حاصل از فروش نفت خام را به ریال تبدیل کرده و در اختیار دولت گذاشته است، درحالی که چنین منابع ارزی هنوز به دست بانک مرکزی نرسیده و بلوکه شده است. آیا این منجر به افزایش پایه پولی نمی‌شود؟ گفت: این پولی‌هایی که هنوز وارد نشده‌اند تبدیل به ریال می‌شوند، لذا این اقدام عملا به منزله چاپ پول است و مطمئنا چاپ پولی که هنوز منابعش تأمین نشده است، باعث ایجاد تورم‌ و افزایش پایه پولی خواهد شد.

او گفت: رشد پایه پولی و نقدینگی به علت مشکلات جانب عرضه اقتصاد در ایران عمدتاً به جای هدایت آن به بخش تولید، به افزایش سطح عمومی قیمت ها منجر میشود.

عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س) با اشاره به اینکه چاپ اسکناس افزایش پایه پولی را به همراه دارد گفت: چاپ پول تورم را در سطح ملی افزایش خواهد داد.

او گفت: طبیعتا دولتی که با مشکلات بسیار جدی از جمله آوردن ارز به داخل کشور مشکل دارد و منابع کافی هم در اختیار ندارد تا تعهدات روزمره‌ خود را اجرا کند نباید دست به این کار میزد.

عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س) گفت: بانک مرکزی بابت نفتی که فروخته و هنوز ارز آن را نگرفته، دست به انتشار ریال زده و معادل دلار حاصل از فروش نفت، ریال به دولت تحویل داده است که طبق اصول ابتدایی علم اقتصاد اقدام نادرست و خطرناکی را در پیش گرفته است.

او با بیان اینکه افزایش پایه پولی منجر به افزایش نرخ تورم در سطح جامعه می‌شود گفت: با افزایش تورم، مصرف‌کننده و تولیدکننده زیان‌ خواهند دید.

 

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    21 0
    ما که نفهمیدیم دلار یا تومان؟ تیتر زدین تومان تو متن نوشته دلار، البته احتمالا دلاره چونکه دومیلیارد تمان که در برابر هزاران میلیارد تومان که چیزی نیست
  • بی نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    6 0
    متاسفانه دولت جدید هم به دنبال حل مسایل اقتصادی بصورت ریشه ای نیست وبیشتر سیاستهای پوپلیستی را ادامه می دهد.یکی ادامه پرداخت یارانه به طبقات مرفه است اگر یارانه حداقل ده ملیون قطع شودوخرج گسترش بیمه های درمانی اقشار ضعیف و یا تغییر اساسی ر روشهای ابیاری کشاورزان که صرفه جویی در منابع محدود اب دارد تغییرات ریشه ایجاد کرده است یکی از دوستان من خودش سه ملیون همسرش یک ونیم ملیون حقوق واپارتمان شخصی هم دارند ولی حقوق می گیرند.
  • علی A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    5 0
    به نظر میرسد دولت برای تامین نقدینگی مورد نیاز از برخی اصول خود عدول کرده و یا خواهد کرد. لذا در صورتی که با خلق پول بدون پشتوانه افزایش پایه پولی اتفاق بیفتد مطالبی که آقای حسینی وزیر اقتصاد دولت دهم بیان کرده است در آینده اتفاق خواهد افتاد. هر چند که همین اتفاق به مراتب فاجعه بارتر در دولت دهم به وقوع پیوست که فرزند نامبارک آن رکود تورمی است که کماکان گریبان اقتصاد ایران را گرفته است. امیدواریم دولت تدبیر و امید روشهای اصولی تری برای تامین نقدینگی اتخاذ کند تا در آینده مشکلات ناشی از تورم اقتصاد ایران را بار دیگر زمینگیر نکند.
  • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    2 0
    مطمئنید که فقط 2.1 میلیارد دلار بوده ؟ اینطوری که دولت سعی میکنه با تزریق پول تو جامعه نرخ ارزها و بازار بورس و سایر هزینه ها را ثابت نگهداره ، حکایت از خیلی بیشتر از این حرفهاست