در گزارشی تازه بر پایه داده‌های علمی، مناطق بزرگ شهری جهان از نظر آسیب‌پذیری در برابر بلاهای طبیعی رده‌بندی شده‌اند. خطرناک‌ترین مناطق، کلان‌شهرهای مناطق ساحلی قاره آسیا هستند. نام تهران در میان ده شهر خطرناک جهان است.

هادی معیری نژاد- معروفترین و بزرگترین سکونتگاه های بشر مدرن خطرناک ترین آن ها هم هست گرچه باور این نکته سخت است اما حقیقت این است که بسیاری از افراد در کشورهای پیشرفته و شهرها یی با استاندارد بالای زندگی، بر روی یک بمب ساعتی زندگی می کنند و اصلا هم از این مسئله احساس خطر نمی کنند.

بر پایه‌ گزارش شرکت بیمه اتکایی سوییس، سوییس ره (Swiss Re) این شهرها هر کدام به دلیلی در زمره پر ریسک ترین شهرها برای زندگی طبقه بندی شده اند

جدول زیر شرح مختصری از وضعیت این ده شهر است

ردیف شهر  خطر
1 توکیو و یوکوهاما زلزله
2 مانیل زلزله و طوفان و سیل
3 مصب رودخانه مروارید طوفان و سیل
4 اوزاکا زلزله و سیل
5 ناگویا زلزله سیل و طوفان
6 جاکارتا سیل زلزله
7 کلکته سیل
8 شانگهای سیل
9 لس آنجلس زلزله
10 تهران زلزله


رتبه ۱: شهرهای توکیو و یوکوهاما
به گزارش دویچه وله و بر پایه‌ی گزارش محققان موسسه شرکت "سوییس ره"، ۱ / ۵۷ میلیون انسان را در این دو شهر مخاطرات طبیعی تهدید می‌کنند که در این میان خطر زلزله از دیگر فجایع طبیعی بیشتر است.

شهرها

رتبه ۲: مانیل
مانیل پایتخت فیلیپین در ساحل شرقی خلیج مانیل و در مصب رودخانه پاسیگ واقع شده است. ۶ / ۳۴ میلیون نفر ساکن این شهر و حومه‌ی آن را خطر زمین‌لرزه تهدید می‌کند. دومین فاجعه‌ی طبیعی که می‌تواند زندگی مردم این منطقه را به مخاطره بیندازد، طوفان است و پس از آن خطر سیل.

شهرها

رتبه ۳: مصب رودخانه مروارید
کلان‌شهرهای هنگ کنگ، ماکاو و کانتون در پای‌رود رودخانه‌ی مروارید (Pearl River) واقع شده‌اند. در جنوب چین ۵ / ۳۴ میلیون نفر زندگی می‌کنند که برای آنها طوفان بزرگترین تهدید‌کننده در میان فجایع طبیعی به شمار می‌رود. سیل دیگر بلای طبیعی است که پس از طوفان زندگی مردم این منطقه را تهدید می‌کند. در سراسر جهان ۱۵۷ میلیون انسان در معرض خطر طوفان قرار دارند.

شهرها

رتبه ۴: اوزاکا
در منطقه‌ی پیرامون شهرهای اوزاکا و کوبه در ژاپن مجموعا ۱ / ۳۲ میلیون نفر زندگی می‌کنند. بزرگترین خطری که این جمعیت را تهدید می‌کند زمین‌لرزه است و پس از آن طوفان و سپس خطر سیل.

شهرها

رتبه ۵: جاکارتا
پایتخت اندونزی بر روی مصب رود سیلیونگ در جزیره‌ی پرجمعیت جاوا ولقع شده است. در پرجمعیت‌ترین شهر اندونزی زندگی ۷ / ۲۷ میلیون نفر را خطر زمین‌لرزه تهدید می‌کند. سیلاب دومین خطری است که احتمال آن پس از زلزله بسیار بالاست.

شهرها

رتبه ۶: ناگویا
در ناگویا، سومین شهر مهم اقتصادی ژاپن، ۹ / ۲۲ میلیون نفر در معرض خطر زمین‌لرزه، طوفان و سیل قرار دارند. در گزارش Swiss Re آمده است که رشد و گسترش شهرها خطر آسیب‌پدیری جمعیت بالقوه تحت تاثیر بلایای طبیعی را بیشتر می‌کند. بر اساس پیش‌بینی سازمان ملل متحد تا سال ۲۰۵۰ میلادی بیش از دو سوم جمعیت زمین شهرنشین خواهند بود.

شهرها

رتبه ۷: کلکته
در سومین شهر بزرگ هند از نظر تراکم جمعیت که بر روی مصب رودخانه‌ی گنگ واقع شده، بزرگترین خطری که جان و زندگی مردم را تهدید می‌کند خطر سیل است. ۹ / ۱۷ میلیون انسان در معرض خطر سیل قرار دارند.

شهرها

رتبه ۸: شانگهای
در چین در منطقه‌ای که در مصب رودخانه یانگ تسه کیانگ واقع شده است، ۷ / ۱۶ میلیون انسان در معرض خطر سیلاب قرار دارند. سیل، بزرگترین خطر برای انسان در سراسر جهان محسوب می‌شود و در سراسر جهان زندگی ۳۷۹ میلیون انسان را تهدید می‌کند.

شهرها

رتبه‌ ۹ : لس آنجلس
در این شهر بیش از ۱۶ میلیون انسان در معرض مخاطرات طبیعی و بیش از همه در معرض خطر زلزله قرار دارند. لس آنجلس تنها شهر غیرآسیایی است که از نظر جمعیت بالفوه تحت تاثیر زلزله، در میان ۱۰ شهر آسیب‌پذیر جهان قرار گرفته است.

شهرها

رتبه‌ی ۱۰: تهران
بر پایه‌ی گزارش شرکت بیمه اتکایی سوییس، سوییس ره (Swiss Re) تهران با ۶ / ۱۵ میلیون جمعیت، دهمین شهر دنیا از نظر آسیب‌پذیری در برابر بلایای طبیعی است. این شهر بر اساس شاخص "جمعیت بالقوه تحت‌تاثیر زلزله" ششمین شهر آسیب‌پذیر جهان به شمار می‌رود.

4646

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سامان IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    69 1
    خدا نکند روزی که این فاجعه در تهران رخ دهد... فقط تا یک هفته طول خواهد کشید تا وسایل نقلیه مانند جرثقیل و ... بتوانند وارد شهر شوند... تهران بمانند یک گودال از تحفن خواهد شد... حالا باز برج سازی کنند، حالا باز تراکم بفروشند، حالا باز بی رویه و غیر علمی و غیر کارشناسی ساخت و ساز کنند، و باز و باز و باز بر ثروت خود بیافزایند یک عده محدود... و شهرداری که از شهرداری فقط زیباسازی را یاد گرفته و پول درآوردن از برج سازها را...
    • فرشته مرگ A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
      7 0
      طبق امار غیر رسمی تو ثانیه اول زلزله به بزرگای بالا 6.5در عمق کم حداقل 1 میلیون نفر کشته میشن
  • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    43 8
    چه عکسی از تهران گذاشته۰۰۰ انگار نه انگار تهران خودمون پر از آلودگی هست و قطع درختان آرامش مردم را بریده
  • بی نام A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    37 1
    بالاخره این اتفاق وحشتناک روزی میفته.تمام تهران روی گسلهایی هست که هرلحظه ممکنه فعال بشن. مقصر اصلی تمام تلفات ناشی از این حادثه مرگبار شهرداری و بساز بفروشهایی هستند که بخاطر پول تهران رو به این روز سیاه نشاندند.
  • مجید A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    32 1
    در توکیو درسته که احتمال زلزله زیاده ولی توکیو با پیش بینی زلزله 9 ریشتری ساخته شده و یکی از امن ترین شهرها به حساب میاد
  • مهران A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    5 28
    باید توکل به خدا داشته باشیم هرچه خدا بخواد
    • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
      7 0
      مهران جان شما از خونه بیرون نیا و اصلاً تکون هم نخوریا، خدا خودش روزی رسون هم هست.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    25 4
    باز اون کسی که تو لس انجلس و شانگهای زندگی میکنه کاملا ارزش خطرش رو کاملا داره ولی تهران چی ؟؟؟
  • بی نام IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    18 2
    قشنگیش اینجاست که تهران کنار یک آتشفشان بالقوه قرار داره و با اینکه دماوند فعلا خاموشه اما خدارو چه دیدی شاید یه روزی برای تصفیه خدا سر فلکه رو باز کنه
  • بی نام A1 ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    4 0
    حتما در تهران زلزله ای در پیش است
  • بی نام SE ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    6 1
    رتبه ده هم جايگاه خوبى نيست اما فكر ميكنم از نظر نا امنى تهران در رتبه اول باشد
  • مونا A1 ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    4 0
    سلام اقای مهران چرا شما هر اتفاق یا هر چیز دیگه رو زود به خدا ربط می دین و زود می گین توکل به خدا البته که همین هست ولی خدا هم می فرمایند من به شما عقل دادم تا مسیر درست را برای خود انتخاب کنید .وقتی ما می دونیم که تهران گسل زیاد داره چرا نباید توجه کنیم. بعضی ها هستند به خا طر پول با جان مردم بازی می کنن.بیجاره مردم
  • ناهيده طراوتي A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    4 2
    به نظر من فقط شهرداري مقصر نيست . نتيجه فرهنگ مردمي كه سكونت در تهران را پرستيژ ميدونن و به اين شهر هجوم ميارن چيزي جز بلند مرتبه سازي نيست .
  • علی IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    2 0
    خانم طراوتی فقط بحث پرستیژ نیست..به جز دو سه تا شهر بزرگ تو ایران کدوم شهرهای ما امکانات حتی ده درصدی تهران رو دارند..مراکز خرید ، آموزشی ، تفریحی ، سیاسی ، اقتصادی ، تحصیلی، نظامی و... همه تو تهران متمرکز شدن و این ذهنیت درست بین مردم شکل گرفته که برای پیشرفت باید اومد تهران و نتیجه اش میشه شهرها و روستاهای خالی از سکنه و تهران شلوغ..من خودم از سمنان هستم ..شهری که نزدیکترین مرکز استان به تهرانه ولی جمعیتش به دیست هزار نفر هم نمیرسه...واقعا چرا به خدا اگه نصف امکانات تهران رو حداقل مراکز استان ما داشته باشن دو میلیون جمعیت سربار تهران برمیگردن به شهر خودشون..این نابسامانی یه مجموعه از عواملی هست که یکیش فرهنگ مردمیه ولی دلیل عمده اش بی تدبیری و سوئ مدیریت مسئولین هستش.
  • علی IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 1
    در ضمن اگه شما عکس هر شهری رو زیر اسمش قرار دادید با این حساب از تهران عکسی وجود نداره..
  • بی نام A1 ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
    1 0
    فقط کلانشهر زیبا و تاریخی و توریستی کرمانشاهان