مهر نوشت: مدیرعامل شرکت خدمات بیمه‌ برکت و مسئول طرح «برکت خانواده» با اشاره به پوشش ۱۳ استان در این طرح گفت: تا به حال حدود دو هزار زوج شناسایی شده و هزار زوج به مراکز درمانی معرفی شده اند.

سید عبدالله عمادی در مورد آغاز این طرح گفت: همان‌طور كه می‌دانید یکی از سیاست‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر حمایت از افزایش جمعیت و تحکیم بنیان خانواده به‌ویژه در بین جوانان است. در همین راستا، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به عنوان یكی از بخش‌های حمایتی کشور، در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی خود را موظف به كمك برای اجرای هر چه بهتر این سیاست می‌داند و به همین جهت حمایت از زوج‌های نابارور کم‌بضاعت در مناطق محروم و روستایی را به عنوان هدف خود تعیین کرده است. برنامه‌ریزی برای انجام این کار از دی ماه سال ۱۳۹۳ آغاز شده و از فروردین ماه سال ۱۳۹۴ طرح به‌طور رسمی اجرا و در حال انجام است.

وی گفت: دستاوردهای ‌جدید پزشكی نشان می‌دهد كه یکی از بهترین روش‌هایی كه به باروری زوج‌های نابارور كمك می‌کند، طرح «آی‌وی‌اف» یا لقاح خارج از رحم است. در این روش، اسپرم و تخمک زوج نابارور، استخراج و در محیط آزمایشگاهی با هم ترکیب و سلول جنینی حاصل از این لقاح به روش خاصی به رحم مادر منتقل می‌شود؛ از ۳۷ سال پیش که نخستین نوزاد با استفاده از «آی‌و‌ی‌اف» متولد شد، این روش درمانی امید تازه‌ای برای زوج‌های نابارور به وجود آورده است. میزان موفقیت این روش به عوامل مختلفی از قبیل شرایط آزمایشگاه جنین‌شناسی، دقت متخصص در روند درمان و سن زن بستگی دارد. در طرح «برکت خانواده» نیز پس از شناسایی زوج‌های نابارور در مناطق روستایی و محروم، آن‌ها با این شیوه آشنا و هزینه‌های درمان‌شان تا رسیدن به نتیجه پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت خدمات بیمه‌ برکت و مسئول طرح «بركت خانواده» گفت: هزینه‌های درمان زوجها در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی تفاوت دارد. بنیاد بركت در این طرح برای هر زوج پنجاه میلیون ریال در نظر گرفته است.

وی در مورد شرایط زوجهای نابارور افزود: یكی از شرایطی كه به آن اشاره شد، سکونت زوج‌ها در مناطق محروم و روستایی است و بنیاد برکت طبق برنامه از این زوج‌ها حمایت می‌كند. شرط دوم این است كه سن خانم‌ها تا سی و پنج سال باشد چون «آی‌وی‌اف» معمولاً تا این سن مؤثر است و در سنین بالاتر امكان موفقیت آن پایین می‌آید و شرط سوم این‌كه مطمئن شویم زوج‌های معرفی شده به بنیاد بركت امكان پرداخت هزینه‌های درمان را ندارند و برای تأمین مخارج این روش با مشکل مواجه‌اند.

عمادی تاکید کرد: در این طرح، بنیاد برکت با تشکیل کارگروهی مشترک با واحد خانواده‌ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اقدام به طراحی و تهیه‌ دستورالعمل نحوه‌ شناسایی و ارجاع زوج‌های نابارور ساکن در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته‌ کشور از طریق شبکه‌های بهداشت و درمان روستایی و معرفی آن‌ها به مراکز معتبر درمان ناباروری کرده است.

وی اظهار داشت: در واقع بنیاد بركت به‌طور مستقیم وارد روند شناسایی نمی‌شود؛ این وظیفه‌ خانه‌های بهداشت است كه زوج‌های نابارور نیازمند روستایی را به ما معرفی كنند. بنابراین افرادی كه شرایط اولیه را که به آن‌ها اشاره شد دارند می‌توانند به خانه‌های بهداشت در محل زندگی‌شان در مناطق محروم و روستایی مراجعه كنند تا پس از معاینه درخواست‌شان ثبت ‌شود. سپس پرونده‌های‌ آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت داشتن شرایط لازم، آن‌ها را به بیمارستان‌هایی كه وزارت بهداشت برای این طرح در نظر گرفته است، معرفی و هزینه‌های‌شان را پرداخت می‌كنیم.

به گفته وی ، وظیفه‌ حمایت از زوج‌های نابارور در مناطق شهری بر عهده‌ كمیته‌ امداد و دانشگاه‌های علوم پزشكی گذاشته شده و قرار است بنیاد بركت فقط روی مناطق محروم و روستایی متمركز باشد.

مدیرعامل شرکت خدمات بیمه‌ برکت و مسئول طرح «بركت خانواده» گفت: در حال حاضر ۱۳ استان تحت پوشش طرح «برکت خانواده» قرار دارند كه عبارت‌اند از: خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، كرمانشاه، لرستان، خوزستان، كهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، مازندران، گیلان، گلستان. البته به زودی استان‌های فارس، اصفهان و یزد هم به این طرح افزوده می‌شوند. در استان تهران هم برای تحت پوشش قرار گرفتن زوج‌های نابارور کم‌بضاعت در حاشیه‌ شهرها، قرارداد همکاری با یک بیمارستان بسته شده و به واجدان شرایط خدمات ارایه می‌شود.

عمادی افزود: از سال گذشته تا به حال حدود دو هزار زوج شناسایی شده و هزار زوج به مراكز درمانی معرفی شده‌اند. تعدادی از این زوج‌ها در حال طی مراحل مقدماتی مثل نمونه‌گیری و آزمایش‌های اولیه هستند و برخی نیز در حال گذراندن روند درمان هستند که ۳۵ مورد به بارداری منتهی شده و منتظر تولد فرزندشان هستند. هم‌چنین هشت نوزاد طرح «برکت خانواده» به این روش تاکنون به دنیا آمده‌اند. بزرگ‌ترین آن‌ها ۶ ماهه است و آخرین نوزادان‌ نیز یک دوقلوی دختر بودند که هفته‌ی گذشته در استان گلستان متولد شدند.

به گفته وی ، هفت بیمارستان در پنج نقطه؛ روش ما این است كه پس از شناسایی و تأیید زوج‌ها آن‌ها را به نزدیك‌ترین مركز درمانی شهری طرف قرارداد با بنیاد بركت معرفی می‌كنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا زوج‌ها پس از باروری هم تحت حمایت قرار می‌گیرند یا خیر گفت: زوج‌ها را تا زمان زایمان و حتی پس از آن اگر خودشان و نوزادان‌شان نیاز به درمان داشته باشند، حمایت می‌كنیم كما این‌كه تاكنون برخی از نوزادهایی كه زودتر از ۹ ماه به دنیا آمده‌اند و نیاز به مراقبت‌های ویژه داشتند، مورد حمایت قرار دادیم و هزینه‌های درمانی آن‌ها را پرداخت كردیم.

عمادی تاکید کرد: تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده كه البته برای سال‌های آینده قابل افزایش خواهد بود. ما امیدواریم بنیاد بركت بتواند با این طرح، آرزوی بچه‌دار شدن تمامی زوج‌های ناباروری که به دلیل مشکلات مالی توانایی تأمین هزینه‌های درمان ناباروری را ندارند به واقعیت تبدیل كند.

42237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 549311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =