ایسنا نوشت:در آبان ماه سال جاری قیمت آپارتمان‌های 80 متری نوساز شهر تهران بین هر متر مربع 3 میلیون تا 9 میلیون و 200 هزار تومان معامله شده است.

در آبان ماه سال جاری در بین آپارتمان‌های 80 متری نوساز معامله‌شده در شهر تهران، کمترین قیمت مربوط به واحدی در محله امامزاده قاسم با متری 3 میلیون و بیشترین آن مربوط به محله داودیه با متری 9 میلیون و 200 هزار تومان بوده است.

 

محله امکانات قیمت هر متر مربع (تومان) قیمت نهایی (تومان)
امامزاده قاسم پارکینگ، انباری، آسانسور 3 میلیون 240 میلیون
میدان شهدا پارکینگ، انباری، آسانسور 3 میلیون و 125 هزار 250 میلیون
سلسبیل پارکینگ، انباری، آسانسور 3 میلیون و 250 هزار 260 میلیون
خواجه نظام الملک پارکینگ، انباری، آسانسور 4 میلیون 320 میلیون
چهارصد دستگاه پارکینگ، انباری، آسانسور 4 میلیون و 62 هزار 325 میلیون
تهرانپارس پارکینگ، انباری، آسانسور 4 میلیون و 125 هزار 330 میلیون
طرشت پارکینگ، انباری، آسانسور 4 میلیون و 462 هزار 357 میلیون
تهران نو پارکینگ، انباری، آسانسور 4 میلیون و 625 هزار 370 میلیون
نارمک پارکینگ، انباری، آسانسور 4 میلیون و 775 هزار 382 میلیون
امیرآباد پارکینگ، انباری، آسانسور 5 میلیون و 350 هزار 428 میلیون
گیشا پارکینگ، انباری، آسانسور 6 میلیون و 250 هزار 500 میلیون
پونک پارکینگ، انباری، آسانسور 6 میلیون و 437 هزار 515 میلیون
گیشا پارکینگ، انباری، آسانسور 7 میلیون و 250 هزار 580 میلیون
داودیه پارکینگ، انباری، آسانسور 9 میلیون و 200 هزار 736 میلیون

 

 بانک مرکزی در نتیجه آمار و ارقامی که از بازار مسکن در مهرماه منتشر کرد در تحلیلی اعلام کرده است که بررسی تغییرات قیمت مسکن در تهران در ماه‌های اخیر بیانگر آن است که علی رغم کاهش حجم معاملات نسبت به دوره مشابه سال قبل ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار برقرار است؛ بنابر این با توجه به اینکه قیمت مسکن در دو سال اخیر تغییر چندانی نداشته، وضعیت فعلی تا حدودی بیانگر کف قیمت مسکن در بازار تهران است. بر این اساس ماه‌های پیش رو، زمان مناسبی برای ورود خریداران مصرفی بازار مسکن ارزیابی می شود.

اما کارشناسان نظر دیگری دارند و معتقدند قیمت مسکن به کف هزینه‌های ساخت رسیده اما با قدرت خرید متقاضیان فاصله دارد. لذا تا زمانی که توان خرید مشتریان مصرفی افزایش نیابد قیمت مسکن به کف واقعی نمی‌رسد.

محمد عدالت خواه - کارشناس مسکن - در این خصوص گفت: هزینه ساخت مسکن متری بین یک تا 2 میلیون تومان است و مابقی این قیمت متعلق به سود سازندگان و قیمت زمین است و تا زمانی که این دو مولفه با شرایط اقتصادی کشور در تعادل قرار نگیرند نمی‌توان گفت قیمت مسکن به کف واقعی خود رسیده است.

 

بنابراین گزارش با وجود گذشت 2.5 سال از رکود حاکم بر بخش مسکن، برخی معتقدند امضای برجام طی هفته‌های اخیر به ایجاد تحرک در بخش مسکن طی ماه‌های پیش رو منجر خواهد شد. در این‌باره رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران می‌گوید سال 1395 سال رونق مسکن خواهد بود، اما مشاور وزیر راه و شهرسازی معتقد است تا سه سال آینده نباید منتظر افزایش قیمت مسکن باشیم.

حسین عبده تبریزی - مشاور وزیر راه و شهرسازی در مدیریت و تامین مالی - با بیان این‌که هم‌اکنون 20 میلیارد دلار خانه خالی در ایران داریم هم‌چنین گفت: 27 میلیارد دلار در 10 سال اخیر واحد مسکونی تخریب شد، لذا منتظران بیخودی در انتظار افزایش قیمت مسکن نباشند.

اما حسام عقبایی - رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران - در واکنش به صحبت عبده تبریزی گفت: به اعتقاد من در سال 1395 شاهد رونق بازار مسکن خواهیم بود. او هشدار می‌دهد: اگر دولت نخواهد نسبت به رونق مسکن کاری کند، اقتصاد مسکن به ورشکستگی می‌رود و این یعنی اضمحلال بخش مسکن و رکود. بیرون‌ آمدن از شرایط رکود نیز حداقل چهار سال زمان می‌برد.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 481047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =