حقوق‌های چند میلیونی مساجد سلفی برای ائمه جماعات

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت : حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال گفت: فکر و مغز جوانان را نسبت به مکتب تشیع تخریب کرده اند و گفته اند قرآن شیعیان با قرآن اصیل تفاوت دارد و آنها به قبله دیگری نماز می خوانند و به همین دلیل مرتد هستند و باید سر آنها را برید.

حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال در نشست هم اندیشی اساتید دروس کلام سطوح عالی حوزه علمیه قم که در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، اظهار داشت: برنامه ساماندهی دروس سطوح عالی در حوزه علمیه قم از سه سال پیش با توافق مراجع عظام تقلید و شورای عالی حوزه های علمیه اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه در سال نخست حضور و غیاب اجمالی صورت می گرفت، ابراز داشت: با توجه به اینکه در حوزه آزاد مواجه با چالش هایی بوده و هستیم، باید اصلاحات به گونه ای که مورد رضایت رهبری، مراجع تقلید و شورای عالی است، انجام شود.

مدیر حوزه علمیه قم با بیان اینکه این طرح در همان آغاز سال نخست در دروس فقه و اصول با قالبی منظم و منسجم آغاز به کار کرد، گفت: در سال نخست حضور و غیاب هفته ای یک مرتبه صورت می گرفت که نتایج مثبتی به همراه داشت.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال افزود: حدود 2450 نفر از 18 هزار محصل فعال از رسائل تا پایان کفایه در درس شرکت می کردند که با اجرای این طرح در سال نخست، این جمعیت به حدود 7 هزار نفر رسید.

وی با اشاره به اینکه مراجع تقلید و شورای عالی حوزه در سال دوم اجرای طرح اجازه دادند که در هفته سه روز حضور و غیاب صورت گیرد، گفت: آمار حضور 2450 محصل پیش از اجرای طرح در درس فقه و اصول به 12 هزار نفر در سال دوم اجرای طرح رسید.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال تصریح کرد: حدود 2500 نفر از محصلین، کسانی بودند که غیبت های آنها به یک چهارم سال تحصیلی می رسید و در مجموع می توان به حضور منظم 9500 نفر در دروس اشاره کرد.

وی افزود: این طرح برای سال تحصیلی جدید در صورت موافقت مراجع عظام و شورای عالی هرروز اجرایی می شود و محدودیت های بیشتری برای کسانی که بدون حضور در کلاس می خواهند امتحان دهند، صورت خواهد گرفت.

استقبال اساتید از تدریس تفسیر

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال در ادامه با بیان اینکه امروز جمعیت انبوهی از اساتید سطوح عالی از از تدریس درس تفسیر در پایه های مختلف استقبال می کنند، گفت: این توفیق به برکت همت مجمع عالی تفسیر قرآن کریم بود که در راستای احیای دروس و کلاس های تفسیر گام های شایسته و بلندی را برداشتند.

وی افزود: امروز با هماهنگی مرکز مدیریت و حمایت های مراجع عظام تقلید بیش از 400 نفر از اساتید کرسی درس تفسیر دارند.

مدیر حوزه علمیه قم تصریح کرد: با عنایت اساتید معزز، تفسیر قرآن کریم تقریبا از مهجوریت خارج شده است.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال افزود: مدیریت حوزه علمیه قم بستر را در زمینه درس تفسیر به گونه ای فراهم کرد که محصلین همانند درس فقه و اصول به شرکت کردن در این درس اهتمام داشته باشند.

تاکید مراجع تقلید بر احیای درس کلام

وی تصریح کرد: هنگامی که گزارش برگزاری درس تفسیر خدمت مراجع عظام تقلید ارائه شد، بزرگان و شورای عالی حوزه تاکیداتی بر مباحث اعتقادی حوزویان و احیای علم کلام داشتند و به همین دلیل هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین بحث احیای موضوع علم کلام را در دستورکار جدی خود قرار داد.

مدیر حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مجموع اقدامات کمیته کلام مجمع عمومی جامعه مدرسین موجب خشنودی مراجع تقلید، شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه شده است، ابراز داشت: ان شاالله در سال تحصیلی جدید مباحث اعتقادی و کلامی به گونه ای در این حوزه پررنگ شود که طلاب بتوانند در مقابل تعارضاتی که تکفیری ها و سلفی ها ایجاد کرده اند، مجهز باشند.

لزوم رونق گرفتن علم کلام در حوزه

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال بر لزوم رونق گرفتن کرسی علم کلام در حوزه تاکید کرد و ابراز داشت: یکی از اجلاسیه های مجمع عمومی جامعه مدرسین به موضوع احیای علم کلام اختصاص یافت و ما در این محفل از حضور بابرکت حضرت آیت الله جوادی آملی استفاده کردیم و اساتید در اهمیت به این موضوع توجیه شدند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه امروز جهان اسلام با چالش فرهنگی و فکری جدیدی مواجه شده است، افزود: برخی از کسانی که خود را در اهل سنت به عنوان عالم دین معرفی می کنند، در کتب فقهی خود به استدلال ریختن خون شیعیان پرداخته اند و این مسائل نشان می دهد ما بیش از گذشته باید مجهز باشیم.

مدیر حوزه علمیه قم با اشاره به نقل یکی از مبلغین مبنی بر اینکه تمام دانشگاه های مهم کشور بوسنی را سلفی ها و تکفیری ها به خود اختصاص داده اند، ابراز داشت: ماهانه چندین میلیون تومان به سبب اقامه نماز در مساجد سلفی به ائمه جماعات آنجا داده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال افزود: فکر و مغز جوانان را نسبت به مکتب تشیع تخریب کرده اند و گفته اند قرآن شیعیان با قرآن اصیل تفاوت دارد و آنها به قبله دیگری نماز می خوانند و به همین دلیل مرتد هستند و باید سر آنها را برید.

استقبال حضرت آیت الله صافی از احیای علم کلام در حوزه

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به دیدار با حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در مشهد، اظهار داشت: در این دیدار گزارشی از اقدامات صورت گرفته در کمیته کلام مجمع عمومی جامعه مدرسین در راستای فرامایشات معظم له پیرامون احیای درس کلام و اعتقاد و تجهیز طلاب برای پاسخگویی به شبهات ارائه شد که این مرجع تقلید بسیار خرسند شدند و برای قدم ها، قلم ها و اساتیدی که در این زمینه نقش آفرین خواهند بود، دعا کردند.
مدیر حوزه علمیه قم عدم توجه به درس کلام و اعتقادات در برخی پایه ها را از خلاهای جدی دانست و افزود: خاضعانه به عنوان خدمتگزار در حوزه علمیه قم از اساتید می خواهم ما در این زمینه یاری دهند؛ ما آماده هستیم خدمت اساتید برسیم و دست آنها را نیز ببوسیم تا طلاب را مجهز به پاسخگویی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال افزود: با هماهنگی مراجع عظام تقلید در سال تحصیلی آینده مقرر شده است درس کلام در سطوح عالی می تواند با توجه به حجم کم در روزهای پنجشنبه تدریس شود؛ البته کمیته کلام در این زمینه پیگیر خواهد بود.

حمایت مراجع تقلید از برگزاری دروس کلام

وی با اشاره به حمایت مراجع عظام تقلید از برگزاری درس کلام در حوزه، ابراز داشت: حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کردند هرقدر مدرس بخواهید در اختیار شما قرار خواهیم داد.

مدیر حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: دغدغه های اساتید کلام در زمینه برنامه ریزی برای گنجاندن این درس از ابتدا تا پایان تحصیل در کمیته کلام مجمع عمومی جامعه مدرسین در حال بررسی است.

57241

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =