بخش قابل‌توجهی از مغز حتی درزمانی که فرد پس از ساعت‌ها بیداری و خستگی ناشی از آن تلاش می‌کند همچنان بیدار بماند، بیدار است و در جنگی میان خواب‌وبیداری تقلا می‌کند.

سیناپرس نوشت:

دانشمندان دریافته‌اند بخش قابل‌توجهی از مغز حتی درزمانی که فرد پس از ساعت‌ها بیداری و خستگی ناشی از آن تلاش می‌کند همچنان بیدار بماند، همچنان بیدار است و در جنگی میان خواب‌وبیداری تقلا می‌کند.

شاید بارها پیش آمده که برای ساعت‌های متوالی بیدار بوده و تلاش کرده‌اید چشمان خود را باز نگاه داشته و خود را هوشیار نشان دهید و این در حالی است که تقریباً بدنتان در خواب است؛ اما در مغز چه خبر است؟

درحالی‌که بخش‌هایی از مغز مانند زمانی رفتار می‌کند که به خواب عمیق و راحت در تخت خواب فرو رفته‌اید اما بخش‌های دیگری از مرکز فرماندهی بدن همچنان بیدار بوده و در جنگی میان خواب و هوشیاری به سر می‌برد. این یافته، نتیجه تحقیقات گروهی از محققان است که در نشریه Neuroimage منتشر شده است.

در این مطالعه دانشمندان ۱۸ داوطلب را در آزمایشی خاص و برای ۲۲ ساعت متوالی بیدار نگاه داشتند. در ادامه این افراد خسته در محیطی تاریک قرار گرفتند، جایی که با استفاده از تجهیزات fMRI برای بررسی فعالیت مغز آن‌ها استفاده می‌شد و این در حالی بود که به افراد گفته شده بود که نخوابند.

در این بررسی دانشمندان متوجه افت فعالیت‌ها در تالاموس مغز شدند. تالاموس بخشی از مغز است که مسئول انتشار سیگنال‌ها به سایر بخش‌های مختلف مغز محسوب می‌شود. تالاموس مسئول تنظیم خواب نیز به شمار می‌آید.

اما بخش هیجان‌انگیز تحقیق تازه برای دانشمندان آغاز شده بود. آن‌ها متوجه شدند در این لحظات که فرد در برزخ خواب‌وبیداری است، فعالیت بخش‌هایی از مغز که با پردازش حسی در ارتباط است افزایش می‌یابد.

همچنین مشخص شده که فعالیت‌های بخش دیگری از مغز که در لوب جلویی قرار دارد افزایش می‌یابد. این بخش از مغز مسئول کمک به فرد برای افزایش تمرکز و توجه است و دقیقاً به خاطر عملکرد همین بخش است که فرد نسبت به فرمان صادرشده مبنی اینکه «نخوابد» واکنش نشان می‌دهد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 429967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    21 0
    ازين اخبار بيشتر بذاريد
  • امیر حسین عباسی A1 ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    5 1
    سلام، ممنون.