محققان آمریکایی با بررسی میزان شیوع بیماری‌هایی همچون روماتیسم مفصلی و آرتریت تمپورال دریافتند که نرخ ابتلا به این بیماری‌ها با چرخه‌های ۱۱ ساله خورشیدی ارتباط دارد.

ایسنا نوشت:

محققان دانشگاه جانزهاپکینز آمریکا پس از بررسی میزان شیوع بیماری‌هایی همچون روماتیسم مفصلی و آرتریت تمپورال دریافتند که نرخ ابتلا به این بیماری‌ها با چرخه‌های خورشیدی ارتباط دارد.

محققان امیدوارند تا از طریق این یافته‌ها که باعث ارتباط نادر میان فیزیکدانان و محققان پزشکی شده است، بتوانند آمار ابتلا به این دو عارضه را با اعلام پیش‌بینی‌های از پیش تعیین‌شده کاهش دهند.

اگرچه دو عارضه روماتیسم مفصلی و آرتریت تمپورال در ظاهر هیچ ارتباطی باهم ندارند، اما محققان معتقدند که این دو عارضه از نوع خود ایمنی هستند، به‌نحوی‌که سیستم ایمنی بدن و در رأس آن‌ها گلبول‌های سفید خون به بافت‌های بدن حمله می‌کنند.

الهام‌بخش این تحقیق، گفتگوی بین سیمون وینگ، فیزیکدان دانشگاه جانزهاپکینز و مؤلف اول این تحقیق و همسرش لیزا رایدر، از مؤلفان این بررسی و معاون رئیس گروه خود ایمنی محیط‌زیست موسسه ملی علوم بهداشت محیطی در موسسه ملی سلامت بود. رایدر داده‌هایی را از کلینیک مایو در روچستر به دست آورده بود که نشان می‌داد موارد روماتیسم مفصلی و آرتریت تمپورال با چرخه ۱۰ ساله خورشیدی ارتباط نزدیکی دارند.

هنگامی‌که سلول‌های ایمنی به بافت‌های مفاصل حمله کنند، باعث ایجاد التهاب و درد شدید می‌شوند که در صورت عدم درمان مفصل تحت حمله کاملاً فلج می‌شود.

در عارضه آرتریت تمپورال، فاکتورهای موجود در سیستم ایمنی با حمله به دیوارهای شریان‌های تغذیه‌کننده مغز باعث ایجاد تورم شده که بروز این پدیده باعث ایجاد سردردهای شدید، درد فک، مشکلات بینایی و درنهایت کوری می‌شود.

پروفسور وینگ اظهار کرد: در طبیعت تنها چند عامل هستند که دوره تناوبی بین ۱۰ تا ۱۱ سال دارند. چرخه فعالیت‌های خورشیدی یکی از این عوامل طبیعی است که تأثیرات بسیاری را بر روی زمین و چرخه زندگی آن دارد.

وی در ادامه افزود: پس از مطالعه بر روی میزان شیوع بیماری‌های خود ایمنی که هنوز علت خاصی برای آن‌ها پیدا نشده و همچنین بررسی همزمان چرخه‌های خورشیدی دریافتیم که ارتباط معناداری در این مورد وجود دارد.

در این تحقیق، پس از بررسی بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی و بیماری آرتریت تمپورال به کمک پرونده‌های موجود در بیمارستان‌ها مشخص شد که تعداد آمار مبتلایان به این دو عارضه هنگام آغاز چرخه فعالیت مغناطیسی خورشید افزایش یافته است.

هنگامی‌که فعالیت‌های خورشیدی مانند فوران‌های تاج خورشید در بالاترین حد ممکن است، میلیون‌ها تن مواد پلاسمای مغناطیسی و الکتریکی به سمت جو زمین پرتاب می‌شوند که کمربند محافظتی زمین یا یونوسفر را محاصره می‌کنند. این فعالیت می‌تواند به‌قدری قدرتمند باشد که به ماهواره‌ها آسیب برساند و حتی شبکه‌های تلفن همراه و انتقال برق را مختل کند.

محققان پس از بررسی اطلاعات ذخیره‌شده در مرکز درباره وضعیت فعالیت خورشیدی از سال ۱۹۵۰ / ۱۳۲۹ تاکنون دریافتند که بیش از ۲۰۷ مورد عارضه التهاب آرتریت تمپورال و ۱۱۷۹ مورد ابتلا به روماتیسم مفصلی در این مدت رخ داده است.

پروفسور وینگ معتقد است که قطعاً ارتباط مستقیمی بین این دو پدیده وجود دارد و امیدوار است که با مطالعات بیشتر تیم تحقیقاتی، روش‌های پیشگیری از این دو بیماری مشکل‌ساز در آینده نزدیک مشخص شود.

جزئیات بیشتر در مجله BMJ منتشر شده است.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 427659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =