معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست گفت: اگر به مفاد کنوانسیون بین المللی رامسر که ۴۰ سال پیش تدوین شد، بی توجهی نشده بود، اکنون تالاب های بزرگ ایران خشک نشده بودند.

طهورا شهبازی: نشست خبری روز جهانی تالاب ها امسال در بندرانزلی و در جوار مرداب انزلی برگزار شد. احمدعلی کیخا، معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در این نشست خبری گفت: در سال ١٩٧١ حدود ٤٤سال قبل براي اولين بار در دنيا و در كشور ايران رامسر ١٨نفر از سران كشورهاي دنيا دور هم جمع شدند و اولين كنوانسيون بين المللي هم در حوزه تالاب ها همين باشد در حقيقت به دنيا توصيه كردند كه بايد توجه به تالاب ها بيشتر شود و انها را حفظ كنيم

به گفته او بيش از ١٦٤ كشور دنيا عضو اين كنوانسيون هستند: اگر به حرف هاي آن روزكنوانسيون توجه مي شد نبايد با اين مشكلات مواجه مي شديم و امروز درياچه اروميه خشك نمي شد، بختگان، شادگان، هورالعظيم، پريشان و بندرانزلي به اين وضع نمي رسيد. در صورتي كه بندر انزلي بيشترين بارندگي را نزديك به ٢هزار ميليمتر دارد اما وضعيت خوبي ندارد.

کیخا گفت: بعد از كنوانسيون رامسر، روز ١٣بهمن به عنوان روز جهاني تالاب ها نامگذاري شده و هر سال مراسمي در سراسر دنيا برگزار مي شود و هر ساله پيامي را به عنوان شعار سال انتخاب مي كنند. شعار امسال روز جهانی تالاب‌ها «براي آينده ما همراه شويد» است. امسال توجه ويژه به جوانان و نوجوانان داريم.

او گفت: يك نكته اي كه در اين شعار است اين است كه بدون حفظ تالاب ها حيات بشر دچال مشكل مي شود نكته ديگر اينكه بهترين قشري كه مي تواند به اين هدف مهم كمك كند قشر جوان و نوجوان است. اگر قرار است آينده به خطر بيفتد آنها دچار مشكل مي شوند.

معاون سازمان محیط زیست گفت: وقتي در حدود بيش از ٤٠سال گذشته چنين فهمي وجود داشته كه بذر چنين اقدامي را كاشتند، امروزه فرزندان ما بايد ادامه راه باشند و تلاشمان را براي حفاظت از تالاب ها بيشتر كنيم.

او گفت: بازديدي از ساختمان مركز منطقه غرب آسيا در شرق رامسر داشتيم كه در اين مركز ٢٢كشور عضو هستند و در حوزه تالاب ها فعاليت مي كنند كه در آن مي توانيم هم به احياي تالاب خاي خودمان و هم به كشورهاي ديگر كمك كنيم.

به گفته کیخا، جلسه هيات مديره اين مركز از ١١تا ١٣اسفند با حضور كشورهاي عضو برگزار مي شود تا برنامه هاي سال بعد اجرايي شود و هم برنامه ٥سال آينده به تصويب خواهد رسيد: اين مركز بعد از تاسيس بايد به صورت مستقل و به شكل بين المللي فعاليت كند.

او گفت: در ذيل پرچم اين مركز،شهر رامسر و مديران منطقه رامسر بايد ظرفيتي را ايجاد كند كه هر كس در هر زمينه اي در حوزه تالاب ها هر كاري مي خواهد انجام دهد، مركز آن رامسر باشد.

معاون سازمان محیط زیست درباره برنامه های روز جهانی تالاب ها گفت: در روز ١٣بهمن مطابق رسم سال هاي گذشته، برنامه هاي متعددي برگزار مي شود. و معمولا بسته به سليقه مديران برنامه هاي مختلفي هم اجرا مي شود، مثل تقدير از قهرمانان تالابي. يعني كساني كه در حوزه اجرا دانشگاه فعاليت خاصي را انجام داده اند.

او گفت: انتظار ما از مردم اين است كه هركس در كنار هر تالابي هست براي احياي تالاب ها، هم صدا با بقیه افراد شود. باید همه با هم خواستار احياي تالاب هاي كشور شويم.

به گفته کیخا در روز جهاني تالاب ها بنا بر اين است كه معصومه ابتكار، رییس سازمان محیط زیست پرسشی را با جوانان مطرح كند: با طرح اين پرسش اين مساله و بحث به اجتماع جوانان كشيده شود تا بر پاسخ هايي كه مي دهند هم تحليلي داشته باشيم و هم هدايتگر باشد.

او در ادامه به حضور سازمان های مردم نهاد و تاثیر آنها اشاره کرد و گفت: ما هر ساله بنا را گذاشتيم كه سازمان هاي مردم نهاد خود مجري اين برنامه ها باشند و سازمان محيط زيست آنها را در اين راه همراهي مي كند. ٣٠ان جي او در ٢٠استان تالابي بيش از ٤٠برنامه را در هفته تالاب ها برگزار خواهند كرد.

کیخا درباره افزایش بودجه تالاب ها هم گفت: در سال ٩١ كل اعتبار حوزه تالاب ها ٣ميليارد تومان بوده است. در حالي كه در سال گذشته بيش از ١٠برابر افزايش داشته است. كل اين ارقام شايد به ٥٠ميليارد نرسد ولي با اعتبارات يك مركز پژوهشي برابري نمي كند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    3 0
    بختگان ... یادش بخیر سال 70 یه بار رفتم دیدم،پر آب و زیبا و با عظمت ... دو سال پیش هم رفتم و نتونستم جلو اشکام رو بگیرم نزدیک به یک ساعت بیحال نشستم رو زمین،خشکه خشک ....لعنت خدا بر باعث و بانیش
  • بی نام IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    0 0
    ای بابا تو کجا اینجا کجا
  • بی نام IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    0 0
    اگر
  • بی نام A1 ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    0 0
    چرا نشده؟ چرا پیگیری نکردی وقتی در راس امور بودی؟
  • عباس IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    4 0
    سلام ،متهمان اصلی در خشک کردن دریاچه های کشور وزارت نیرو ،وزارت جهاد کشاورزی ووزارت امور خارجه هستند.سد سازی وانحراف سرچشمه های رودخانه ها عامل اصلی خشک شدن در یاچه ها ،تالابها ورودخانه های کشور است .در کشور آلمان 10 سد بزرگ را تخریب کردند تا اکوسیستمهای طبیعی را بتوانند حفظ کنند.بجای سد سازی باید از روش آبگیر و آب بند سازی در سطح کوچک استفاده نمود.سد سازی با توجه به اینکه ما در منطقه خشک زندگی می کنیم فقط در خصوص رودخانه هایی توجیه دارد که به دریاهای آزاد می ریزند وآب آنها از دست می رودآنهم با رعایت تمام مسائل اکولوژیکی. کشور افغانستان مسبب خشک شدن دریاچه هامون است .ایران باید در ازای کمکهایی که به کشور افغانستان می کند حق آبه رودخانه هیرمند را طلب کندامری که بعهده وزارت امورخارجه است.
  • بی نام IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    6 0
    خدایا کشور ما را از دروغ و دشمن و خشکسالی نجات بده