کشف گورستان های طبقاتی متعلق به عصر آهن در مشگین شهر

نخستین فصل کاوش باستان شناسی در گورستان قیزیل قیه مشگین شهر به کشف " گور" ازجمله گورهای طبقاتی متعلق به عصر آهن منجر شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دکتر کریم حاجی زاده سرپرست گروه باستان شناسی با اعلام این خبر جزئیات مربوط به کشف این گورها و افراد دفن شده در آنها را بیان کرد.

او که گورها را از 10 تا 21 شماره گذاری کرده است گور شماره 10 را ازنوع گورهای چاله ای خواند که متعلق به یک دختر 7 تا 8 ساله بوده و هدایایی چون یک ظرف سفالی در آن کشف شده است: گور شماره 11 را متعلق به یک گورکان بسیار بزرگ است که همراه آن هدایایی چون سرنیزه ، خنجرهای مفرغی و همچنین ظروف سفالی به رنگ خاکستری به دست آمد.

حاجی زاده  گورهای شماره 12،13،14،15 را به ترتیب متعلق به مرد 30 تا 35 ساله،زن 35 تا 40ساله ،دختر بچه 4 تا 5 ساله و زن 35 تا 40 ساله اعلام کرد و گفت: همراه این افراد نیز سرپیکانهای سنگی، خنجرهای مفرغی و ظروف سفالی به رنگ خاکستری ، مهره های تزئینی و سنجاق سرمفرغی دفن شده بود.

به گفته این باستان شناس گور شماره 16 یکی از مهمترین گورهای کشف شده دراین فصل از کاوش است: دراین گور تدفین های صورت گرفته متعلق به 15 نفر در چهار سطح مختلف به صورت طبقاتی صورت گرفته است.

این باستان شناس با اشاره به وضعیت مشابه گورهای شماره 17 تا 21 با گورهای قبلی گفت: گور شماره 21 از نوع گورهای چاله ای و وضعیت بسیار نامطلوبی داشته است و بخش بیشتر اسکلت بر اثر کاوش های غیرمجاز از بین رفته است. در این گورها نیز اشیایی چون مهره تزئینی ، حلقه مفرغی، سنجاق سر، سرپیکان مفرغی و پولک های طلایی کشف شد.

گورستان قیزیل قیه در شهرستان مشگین شهر و درد دره ای سرسبز واقع شده است،در دوسوی رودخانه ای که از این دره می گذرد محوطه های باستانی بسیاری از دوره های مختلف تاریخی قرار داردکه گورستان مورد اشاره یکی از مهمترین محوطه های این بخش است.

عملیات کاوش در این منطقه با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به مدت 50 روز صورت گرفت.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    31 3
    اینم از تاریخ ما عصرآهن