۰ نفر
۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۵
نمایشگاه ملی هوافضا در آتش حاشیه‌ها

پنجمین نمایشگاه توانمندیهای هوافضای ایران هرچند با حضور 162 شرکت فعال کشور نمایش قابلقبولی داشت اما با غیبت بازیگران بزرگی ازجمله دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مواجه شد.

محمدامین آهنگری: پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های هوافضای ایران که از سه‌شنبه ۲۹ مهرماه تا جمعه ۲ آبان ماه در پایانه حجاج فرودگاه مهرآباد برگزار شد، محلی برای نمایش دستاوردهای ۱۶۲ شرکت دانش‌بنیان و مرکز فعال در حوزه هوافضا و هوانوردی بود. دوره‌های گذشته این نمایشگاه در نمایشگاه هوایی و مصلی تهران برگزار شده بود. هرچند دوره‌های پیشین پرشورتر و گسترده‌تر به نظر می‌رسید اما برخی از بازدیدکنندگان این دوره را تخصصی‌تر و فضای آن را به لحاظ سرپوشیده بودن بهتر توصیف می‌کردند.

هرسال کوچک‌تر از پارسال
نمایشگاه توانمندی‌های هوافضای ایران که به همت اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران برگزار شد در دوره‌های ابتدایی خود آغازی طوفانی داشت و تقریباً از تمامی صنایع مرتبط با هوافضا در آن شرکت می‌کردند؛ اما رفته‌رفته این نمایشگاه که به همت بخش خصوصی برپا می‌شود با بحران‌های بسیاری مواجه شد به‌گونه‌ای که در برخی سال‌ها برگزار نشد و ضمن قطع حمایت‌ها از آن، استقبال مراکز مرتبط با هوافضا به‌ویژه دولتی‌ها از آن به‌شدت کاهش یافت؛ به‌گونه‌ای که غرفه سازمان صنایع هوایی و سازمان فضایی ایران در هر دوره کوچک‌تر از دوره پیش شد. علاوه بر این پنجمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های هوافضا با غیبت بازیگران بزرگی ازجمله دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مواجه شد.

چه اهمیتی دارد؟
برگزاری پرشور نمایشگاه توانمندی‌های هوافضا یکی از رویدادهای مهم و بابرکت صنعت هوافضای کشور بوده و هست که منافع بسیاری را برای تمام کشور در بر دارد. گسترش ارتباطات، پیوند بهتر دانشجویان و مردم با صنعت هوافضا و مزایای بسیار دیگر این نمایشگاه توسط هیچ‌کس قابل‌انکار نیست. درحالی‌که برخی شرایط ویژه اقتصادی و برخی دلایل دست چندم دیگر را دلیل تضعیف این نمایشگاه می‌دانند اما غیبت دولتی‌ها در این نمایشگاه و برگزاری نمایشگاه هوایی کیش در فاصله کمتر از دو ماه گویای حکایت دیگری است.

بازی باخت-باخت
نمایشگاه هوایی کیش که حامی اصلی آن سازمان صنایع هوایی است برخلاف گذشته که با اهداف مشخص و متفاوت از نمایشگاه تهران برگزار می‌شد در سال‌های اخیر از حالت مکمل به حالت یک رقیب برای نمایشگاه تهران درآمده است که با اهدافی موازی برگزار می‌شود.

نمایشگاه هوایی کیش در ابتدا باهدف رقابت با نمایشگاه هوایی دبی ایجاد شده بود اما در رسیدن به اهداف خود ناکام ماند. این نمایشگاه که بقای خود را درخطر می‌دید به‌جای اصلاح در اجرا به تغییر در اهداف روی آورد و نمایشگاه هوایی تهران را هدف گرفت. همین عامل و پافشاری عجیب مسئولین دولتی برای برگزاری این نمایشگاه باعث شده تا یک بازی باخت-باخت میان بخش دولتی و خصوصی شکل گیرد که خسارات آن متوجه کل کشور می‌شود. در حال حاضر به نظر نمی‌رسد شعله این اختلافات که از چندی پیش شعله‌ور شده به‌خودی‌خود خاموش شود و شاید دخالت مقامات بالاتر کارساز شود.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =