ایسنا نوشت:

رییس کارخانه تولید کاغذ اسناد بهادار بانک مرکزی (تکاب) با اعلام خودکفایی کشور در تولید کاغذ امنیتی به تشریح ویژگی‌های امنیتی اسکناس و راه‌های تشخیص موارد جعلی پرداخت.

علی کرامتی در همایش ستاد پیشگیری جعل اسناد و مدارک به ویژگی های امنیتی تولید کاغذ در کارخانه تکاب با اشاره به سه ویژگی امنیتی اسکناس گفت: مواردی که با چشم غیرمسلح قابل دیدن است، شماری تنها با چشم مسلح امکان شناسایی دارند و برخی دیگر هم فقط با ماشین مخصوص امکان شناسایی دارند .

او گفت: واترمارک و تصویر پرتره حضرت امام خمینی (ره) که در نور قابل رویت است، از بارزترین ویژگی‌های امنیتی است که با چشم غیرمسلح قابل دیدن است.

کرامتی با اشاره به توانایی‌ بالای ایران در زمینه تولید کاغذ امنیتی گفت: واترمارک تصویری سه‌بعدی روی اسکناس است که تنها در کارخانه های تولید کاغذ امنیتی مانند تکاب قابل تولید است.

او نخ امنیتی را دومین شاخصه ویژگی های امنیتی قابل مشاهده با چشم غیرمسلح دانست و گفت: شیوه قرار دادن نخ امنیتی به صورت پنهان یا پنجره ای مستلزم استفاده از سخت افزارهای خاصی است که دسترسی جاعلان به آن را غیر ممکن می کند. در حال حاضر، تغییراتی در نخ امنیتی به وجود آورده ایم و عرض آن را به 1.5 میلی متر رسانده ایم طوری که امکان خواندن مشخصات روی آن وجود دارد.

رییس کارخانه تولید کاغذ اسناد بهادار بانک مرکزی، ویژگی امنیتی الکتروتایپ در اسکناس های 50 و 100 هزار ریالی و ایران چک‌ها را ویژگی‌های دیگری دانست که با چشم غیرمسلح قابل دیدن است.

کرامتی گفت: الیاف امنیتی ازجمله ویژگی های امنیتی قابل مشاهده است که در حین فرآیند تولید به کاغذ اضافه می شود.

او در ادامه به تشریح ویژگی های امنیتی اسکناس ها که با چشم مسلح قابل دیدن است پرداخت و ادامه داد: الیاف امنیتی نامرئی در سطح یا درون کاغذ تنها پس از قرار دادن کاغذ در زیر اشعه UV امکان مشاهده دارد.

بنا بر اعلام بانک مرکزی، رییس کارخانه تکاب همچنین به ویژگی امنیتی تولید کاغذ چک اشاره کرد و گفت: ماده‌ای در تولید کاغذ چک بکار می رود که در مقابل مواد پاک کننده حساس است، لذا در صورتی که جاعل بخواهد در چک تحریف و دستکاری کند، این ماده رنگ کاغذ چک را تغییر می دهد.

او یکی از مواردی که امکان جعل کاغذ را از جاعلان سلب می کند رنگ اسکناس عنوان کرد و گفت: رنگ‌های سبز و آبی و... اسکناس، رنگهای معمولی نیستند و جاعلان اسکناس، امکان دستیابی به مختصات رنگ را ندارند چرا که این ویژگی در فرآیند تولید اسکناس تعیین می‌شود.

او گفت: بیشتر مواد اولیه تولید کاغذ اسکناس و ایران چک در داخل تهیه می‌شود و در این زمینه ایران خودکفا است. کارخانه تکاب در زمینه تامین کاغذ امنیتی برای شناسنامه، گذرنامه و چک بانکی پیشگام بوده و شرایط تحریم نیز هیچ تاثیری بر توان تولید داخل کاغذ امنیتی در کشور ایجاد نکرده است.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =