ایسنا نوشت:

روزنامه اورشلیم پست به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: دولت‌های غربی با بی‌میلی تمدید دوباره مذاکرات هسته‌ای با ایران را بررسی خواهند کرد.

به نوشته روزنامه اورشلیم پست، دولت‌های غربی در صورتی که نتوانند با ایران تا ضرب‌الاجل تعیین شده 24 نوامبر به توافق جامع برسند تمدید دوباره این مذاکرات را بررسی خواهند کرد. این اتفاق چیزی است که رژیم صهیونیستی از آن حمایت خواهد کرد.

گفت‌وگوهای غیررسمی درباره تمدید دوباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که از ژانویه گذشته تاکنون با هدف پایان دادن به نگرانی‌های بین‌المللی بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران آغاز شده بود انجام می‌شود.

این در حالی است که تنها پنج هفته تا پایان فرصت این کشورها برای دستیابی به راه‌حل نهایی فرصت باقی است.

یک مقام رژیم صهیونیستی به اورشلیم پست گفت که اسرائیل ترجیح می‌دهد این مذاکرات دوباره تمدید شود.

به نوشته اورشلیم پست، طبق برنامه اقدام مشترک که ایران و قدرت‌های جهانی در نوامبر سال گذشته بر سر آن به توافق رسیدند تمدید دوباره این مذاکرات ممکن است. توافق اولیه میان این کشورها اجازه می‌دهد آنها تا یک سال به مذاکرات‌شان ادامه دهند.

رژیم صهیونیستی که همواره از مخالفان این مذاکرات بوده درباره حصول یک توافق بد میان این کشورها ابراز نگرانی و حتی آمریکا را به سازش با ایران متهم کرده است.

یک مقام رژیم صهیونیستی یادآور شد: نتانیاهو هیچگاه با احتمال عدم حصول توافق مخالفت نکرده است چون این مساله به معنی تمدید مذاکرات همانگونه که در ماه ژوئیه اتفاق افتاد، است. ایران و 1+5 در 20 ژوئیه تصمیم گرفتند مذاکرات را چهار ماه دیگر تمدید کنند بنابراین این احتمال دوباره نیز وجود دارد.

پاتریک کلاسون پژوهشگر موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن در این باره گفت: چه کسی می‌خواهد اعلام کند که مذاکرات هسته‌ای ایران شکست خورده و ادامه نخواهد یافت. می‌توان مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین را در نظر گرفت که علیرغم عدم حصول یک موفقیت چشمگیر هیچ یک از طرف‌ها حاضر نیست پایان این مذاکرات را اعلام کند.

این روزنامه صهیونیستی در ادامه مدعی شد: ایران بر سر میز مذاکره با آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان دیگر به دنبال لغو کامل تحریم‌های بین‌المللی در ازای محدود شدن برنامه هسته‌ای‌اش نیست. این کشور در حال حاضر خواهد پذیرفت که آخرین تحریم‌ها که سخت‌ترین‌شان هستند به صورت موقتی لغو شود.

اما مقامات غربی می‌گویند که ایرانی‌ها بارها در مذاکرات اعلام کرده‌اند خواهان لغو کامل و یکجای تحریم‌ها هستند در حالیکه غرب خواستار لغو گام به گام تحریم‌ها پس از اطمینان یافتن از پایبندی ایران به تعهداتش است.

کلاسون همچنین یادآور شد: با توجه به اینکه امکان عدم حصول توافق جامع تا ضرب‌الاجل تعیین شده میان مذاکره‌کنندگان وجود دارد تمدید دوباره مذاکرات نزدیک‌ترین دورنما به نظر می‌آید.

بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی خواهان برچیده شدن کامل زیربنای هسته‌ای ایران شامل ظرفیت غنی‌سازی است اما ایران تاکید دارد که خواهان حفظ زیربنای هسته‌ای‌اش است. این کشور همچنین اعلام می‌کند فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد.

با توجه به افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال تمدید دوباره مذاکرات هسته‌ای جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته متذکر شد که تمرکز روی ضرب‌الاجل 24 نوامبر قرار دارد.

او در این باره گفت: ما هنوز بر این باوریم که زمان مورد نیاز برای دستیابی به توافق نهایی را در اختیار داریم.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =