مهر نوشت:

با ادامه سکوت ایران، عربستان و عراق به عنوان سه قطب تولید نفت اوپک در قبال برگزاری نشست فوق العاده اوپک در آبان ماه سال جاری، قیمت نفت خام در بازارهای جهانی بازهم کاهش یافت.

پس از سقوط نزدیک به 30 دلاری بهای نفت خام در بازار جهانی از اواسط تابستان سال جاری تاکنون، ونزوئلا هفته گذشته رسما خواستار برگزاری نشست فوق العاده اوپک به منظور بررسی وضعیت بازار و دفاع از قیمت‌های طلای سیاه شد.

این پیشنهاد نفتی ونزوئلا که رسما توسط رئیس جمهور این کشور نفت‌خیز آمریکای جنوبی مطرح شد، با سکوت مقامات نفتی ایران، عربستان سعودی و عراق روبرو شد تا عملا برگزاری نشست فوق العاده در آبان ماه سال جاری به حالت تعلیق درآید.

با این وجود، در طول چند هفته گذشته تاکنون برخی از نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصاد انرژی، وزارت نفت را به داشتن موضع انفعالی در قبال سازمان اوپک و عدم به کارگیری دیپلماسی فعال انرژی برای مدیریت بازار نفت، متهم کردند.

سید مسعود میرکاظمی وزیر اسبق نفت و عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به برنامه عربستان برای مدیریت اوپک از کاهش 100 هزار بشکه ای صادرات نفت ایران مطابق با برنامه‌های مصوب خبر داد و اعلام کرده است: ایران باید پیشنهاد نشست فوق العاده اوپک را هر چه سریع تر مطرح کند.

از سوی دیگر، برخی از کارشناسان در طول چند روز گذشته تاکنون با تشریح ابعاد تازه سقوط آزاد قیمت نفت از دستکاری بازار نفت توسط آمریکا و عربستان سعودی خبر می‌دهند و اعتقاد دارند: آمریکا قصد دارد سیاست کاهش قیمت نفت را جایگزین تحریم‌های نفتی علیه ایران بکند تا اقتصاد نفتی ایران بیش از گذشته از گزند سقوط قیمت‌ها در امان نباشد.

با این وجود، بهای نفت در بازارهای آسیا امروز چهارشنبه در پی بهبود اخیر شاخص بورس های جهانی کاهش یافت و این در حالی ست که تحلیلگران و سرمایه گذاران به انتشار برنامه سیاستگذاری آینده بانک مرکزی آمریکا چشم دوخته اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از هنگ کنگ ،‌ بهای هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا برای تحویل در ماه دسامبر با 31 سنت کاهش، بشکه ای 82 دلار و 50 سنت به فروش رفت. قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال نیز برای تحویل در ماه دسامبر با 4 سنت کاهش ، به 86 دلار و 18 سنت رسید.

مازاد عرضه و تداوم نگرانی ها درباره روند تقاضا در بازارهای اصلی همچنان موجب جلوگیری از افزایش بهای نفت و پایین ماندن قیمتها در بازارهای جهانی شده است.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید: با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر کاهش آهنگ رشد اقتصادی در چین ، اروپا و ژاپن و تشدید نگرانی درباره رشد اقتصادی جهان، بهای نفت خام در هفته گذشته در بازارهای جهانی با کاهش شدید روبرو بوده است. با این همه، بروز نشانه هایی دال بر تسهیل سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا ، امیدواری هایی را درباره احتمال افزایش بهای نفت دراین هفته به وجود آورده است. افزایش عرضه به علت افزایش تولید نفت شیست در آمریکا و اقدام عربستان سعودی در فروش نفت به قیمت پایین فشارها بر بازار نفت را دوچندان کرده است.

در برابر این موضع گیری‌ها علی طیب نیا وزیر اقتصاد دولت تدبیر و امید، آب پاکی را بر طرفداران نفت گران ریخته و تاکید کرده است: کاهش قیمت نفت را به فال نیک می‌گیریم و همانطور که تحریم‌ها باعث شد به طور جدی به مشکلات خودمان فکر کنیم و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در چنین فضایی ابلاغ شد، کاهش قیمت نفت هم به ما می‌فهماند که حتما باید به فکر درمان این بیماری باشیم.

این در حالی است که بیژن زنگنه وزیر نفت ایران هم در آخرین اظهار نظر رسمی خود با بیان اینکه برگزاری نشست فوق العاده فعلا منتفی است، تاکید کرده بود: برخی از کشورهای اوپک اگر تولید خود را کم کنند وضعیت قیمت ها در بازار مدیریت خواهد شد.

سید محمدعلی خطیبی نماینده اسبق ایران در اوپک با بیان اینکه هم اکنون بازار نفت، بازار خریداران است تا تولید کنندگان و فروشندگان نفت، اعلام کرد: هیچ گونه علائمی در بازار نفت برای افزایش قیمت این کالای استراتژیک مشاهده نمی‌شود و باید انتظار کاهش بیشتر بهای طلای سیاه را داشت.

در همین حال، موسسات بین‌المللی بازار نفت و انرژی روز گذشته با انتشار تحلیل‌هایی نوشتند: " عربستان نشان داده که می تواند با نفت 80 دلاری سر کند، پس تعجبی نمی‌کنم اگر قیمت‌ها پائین تر برود."

دبیرخانه اوپک هم روز گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرده است: یکصد و شصت و پنجمین نشست اوپک ششم آذرماه سال جاری به میزبانی وین اتریش برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر، اخباری که از راهروهای دبیرخانه اوپک به گوش می رسد، حاکی از آن است که اعضای این سازمان فعلا قصد ندارند سقف 30 میلیون بشکه‌ای تولید نفت این سازمان را در نشست آتی در وین کاهش دهند.

برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که ایران باید برای برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک به رئیس لیبیایی این سازمان مکاتبه می کرد تا زمینه برگزاری این نشست فوق‌العاده فراهم می شد.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =