انتشار اطلاعات تازه در مورد نرخ بیکاری 9.5 درصدی از سوی مرکز آمار ایران با واکنش های متفاوتی در نهادهای کارشناسی مواجه شده است.

احسان ميزاني: پيش از آنکه مرکز آمار ايران گزارش خود در مورد نرخ بيکاري را منتشر کند، مرکز پژوهش هاي مجلس چند سناريو در مورد آينده نرخ بيکاري در کشور منتشر کرده بود. مرکز پژوهش هاي مجلس پيش بيني کرده در صورتي که نرخ رشد اقتصادي تا پايان سال و پس از خروج اقتصاد ايران از رکود به عدد 5 درصد برسد، نرخ بيکاري به عدد 14.6 درصد خواهد رسيد. اين درحالي است که براساس گفته هاي معاونت نظارت راهبردي رئيس جمهور در حال حاضر نرخ رشد اقتصادي کشور 1 درصد است. اما با همين نرخ رشد اقتصادي، نرخ بيکاري به عدد 9.5 درصد رسيده است.

رئيس کل بانک مرکزي نيز در ابتداي هفته جاري نرخ رشد اقتصادي کشور تا پايان سال را 3.7 درصد پيش بيني کرده بود. براين اساس نرخ بيکاري نيز در پايان سال جاري به عددي نزديک به 14.6 درصد مي رسد.

در سناریوهای پیش بینی شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس تا پایان دولت یازدهم کشور با 4 میلیون نفر بیکار در صورت رسیدن به نرخ رشد 5 درصد رو به رو خواهد بود. این پیش بینی نشان می دهد دولت یازدهم در پایان کار خود در بهترین حالت با 4 میلیون نفر بیکار رو به رو است. طبق پیش بینی کارشناسان دولت یازدهم برای ثابت نگاه داشتن تعداد جمعیت بیکار کشور روی عدد کنونی دو میلیون و 700 هزار نفر باشد باید رشد اقتصادی را حداقل به 12 درصد برساند که کاری بزرگ و بسیار سخت خواهد بود.

گزارش مرکز پژوهش هاي مجلس پيش بيني مي کند، در پايان کار دولت يازدهم نرخ بيکاري در مرز 16 درصد باقي مي ماند.

با اين وجود دولت اعلام کرده با توجه به خروج اقتصاد ايران از رکود، وضعيت بازار اشتغال دگرگون مي شود. براين اساس و همزمان با بهبود وضعيت کسب و کار بنگاه هاي کوچک برتعداد افراد شاغل افزوده مي شود. در صورتي که فضاي بين المللي نيز به سمت بهبود حرکت کند، بازهم وضعيت براي فعاليت بنگاه هاي توليدي کشور بهبود پيدا مي کند.

با اين حال در حال حاضر ميان نرخ بيکاري اعلام شده از سوي مرکز آمار ايران و پيش بيني نهادهاي کارشناسي مانند مرکز پژوهش هاي مجلس اختلاف نزديک به 5 درصدي وجود دارد.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    5 1
    12 درصد رشد اقتصادی فعلا رشد منفی رو متوقف کنند تا بعد