روز پاک‌سازی گردشگاه‌های طبیعی

کنشگران محیط زیست (به پیشنهاد حسین عبیری گلپایگانی، مدیر موسسه‌ی کوهستان سبز) تصمیم گرفته‌اند که آخرین جمعه‌ی تابستان را "روز پا‌ک‌سازی گردشگاه‌های طبیعی" بنامند. هدف این است که در پایان تابستان، بار دیگر ضرورت مسوولیت‌پذیری در استفاده از محیط‌های طبیعی یادآوری شود و حرکتی صورت گیرد برای زدودن زشتی زباله‌ها از چهره‌ی طبیعت.

مراسم چهلم زنده‌یاد سید باقر غفوری، محیط‌بان سخت‌کوش پارک ملی گلستان، در روستای تنگ‌راه (ابتدای ورودی غربی پارک) در روز 27 شهریور، فرصتی بود برای گردهمایی و دیدار ده‌ها فعال و خبرنگار محیط زیست و شماری از مدیران این حوزه. در این مراسم ضمن آن‌که به شکل شایسته‌ای از تلاش‌های غفوری تقدیر شد، دعوتی از شرکت‌کنندگان انجام گرفت برای مشارکت در پاک‌سازی بخشی از پارک ملی گلستان در روز بعد. پس از مراسم چهلم، مطابق برنامه‌ای که دکتر حسین آخانی استاد دانشگاه تهران پیش‌بینی کرده بود، کودکان دبستانی تنگ‌راه به مدرسه آمدند تا در یک "مسابقه"‌ی محیط زیستی شرکت کنند. در این فعالیت دوستانه و شاد، از بچه‌ها خواسته شد که جمله‌هایی درباره‌ی اهمیت جنگل و جانوران و گیاهان آن بگویند؛ یا صدای جانوران را تقلید کنند؛ یا نظر خود را درباره‌ی شغل محیط‌بانی بیان کنند؛ یا نقش‌های کوتاه محیط زیستی را بازی کنند. در پایان، به همه‌ی بچه‌ها، کتاب و نوشت‌افزار و پوستر جایزه داده شد.

در روز جمعه، ده‌ها تن از طبیعت‌دوستان استان‌های گلستان، مازندران، تهران، سمنان، گیلان، خراسان شمالی، و... به مناسبت"روز پا‌ک‌سازی گردشگاه‌های طبیعی" در اطراف موزه‌ی حیات وحش پارک، اقدام به پاک‌سازی محیط و گفتگو با مردم کردند. این برنامه همچنین فرصتی شد برای یادکرد از زنده‌یاد یاسر انصاری فعال پرشور محیط زیست که در عمر کوتاه خود تلاش زیادی برای جلب توجه مردم و مسوولان به موضوع حراست از پارک ملی گلستان انجام داده بود. شرکت‌کنندگان در این برنامه، پس از جمع کردن چند صد کیسه زباله، کاغذنوشته‌هایی با شعارهای حمایت از پارک ملی گلستان و ضرورت مشارکت همگانی در حفظ محیط زیست در دست گرفتند، و به طرح شعارهای مربوط به راه‌پیمایی بزرگ جهانی در روز 21 سپتامبر (30 شهریور) هم پرداختند. بهانه‌ی اصلی این روز، تغییرات اقلیمی است و شعار کلیدی آن، Action Not Words است که فعالان محیط زیست، آن را چنین ترجمه کردند: به عمل کار برآید، به سخندانی نیست... .

Golestan

Golestan 3

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376564

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • يه مامانه IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    11 0
    نزديك پارك ملى گلستان روستا وآبشاربسيار زيبايى بنام لوه وجودداردكه خدامىداندمردم بازباله هايشان چه منظره زشتى ازاين آبشاربسيارزيباساخته اند.واقعاحيف ازاين مكانهاى زيباكه بعضى انسان نماهاى وحشى قدم به آن مىگذارند.
  • بی نام A1 ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    1 0
    دستتان درد نکند، لطفا این موارد را قبلی از آن بیشتر اطلاع رسانی کنید. و همچنین لطفا این مسابقات را برای منطقه گردشگری ویسادار در پره سر و المالات در چمستان هم بگذارید. اگر بدانید با طبیعت چه کرده ایم. شرممان می آید از انسان بودنمان
  • سينا IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    3 0
    عالى
  • شهربانو US ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
    2 0
    پیشنهاد میدم هر کدام از دلسوزان و دوستداران طبیعت هر کجا دیدند کسی آشغالی را در محیط رها میکنه ، با محبت و مهربانی فرد را نسبت به انجام ندادن این کار دعوت کرده و حتی خودمان در حضور آنها زباله را از سطح زمین جمع کنیم شاید مثمر ثمر واقع شد. کاری که خودم انجام میدم و بعضا پاسخهای ناخوشایند نسیبم می گردد.