وزیر امور خارجه کشورمان گفت: برنامه هسته‌ای ایران یک برنامه تسلیحاتی نیست بلکه صلح‌آمیز بوده و ایران این برنامه را کنار نخواهد گذاشت.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف که برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد، در گفت‌وگوی تفصیلی با رادیو ملی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره آمادگی ایران و آمریکا برای دستیابی به یک توافق، گفت: من فکر می‌کنم که همه برای دستیابی به توافق آماده باشند. اولین دلیل آن این است که من فکر می‌کنم در این مسأله همه گزینه‌های بد مورد آزمایش قرار گرفته‌اند و همان‌گونه که چرچیل می‌گوید بعد از آزمایش همه گزینه‌های بد ما بتوانیم از گزینه درست استفاده کنیم.

وی افزود: من هنوز بر این باورم که این یک احتمال است. تنها مشکل این است که چگونه بتوانیم این مسأله را در میان برخی گروه‌های داخلی به خصوص آمریکا و حتی برخی از کشورهای اروپایی ارائه کنیم. ممکن است این اتفاق آنها را خوشحال کند و یا آنها را ناراحت کند. زیرا برخی از آنها از انجام هر گونه توافقی خوشحال نخواهند شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره این‌که آیا شما فکر می‌کنید که آمریکایی‌ها از دستیابی به هر‌گونه توافق با ایران احساس دستیابی به یک توافق بد را داشته باشند، افزود: برخی تصور می‌کنند که دستیابی به توافق با ایران یک ایده بدی است. آنها از دستیابی به هر توافقی با ایران ناراضی هستند و تلاش می‌کنند که با استفاده از بهانه‌هایی هرگونه توافقی را بشکنند. اما من فکر می‌کنم اگر شما میان دستیابی به توافق با عدم توافق را مقایسه کنید بسیار مشخص است که دستیابی به توافق قابل ترجیح‌تر است.

ما در طول ۱۰ سال گذشته تلاش می‌کنیم که در حوزه هسته‌ای به یک توافق برسیم. اگر آمریکا معتقد است که تحریم‌ها می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد در این صورت باید به این سوال پاسخ دهد و آن‌هایی که تلاش می‌کنند تحریم‌ها ادامه یابد و به دنبال تصویب تحریم‌های بیشتر هستند تاکنون از تصویب تحریم‌ها چه چیزی به دست آورده‌اند؟ آیا آن‌ها توانسته‌اند به یکی از اهداف مورد نظر خود دست یابند؟ آن‌ها دو هدف دنبال می‌کردند. اولی این بود که ایران را وادار به کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای‌اش کنند.

وی ادامه داد: برنامه هسته‌ای ایران یک برنامه تسلیحاتی نیست بلکه صلح‌آمیز بوده و ایران این برنامه را کنار نخواهد گذاشت. به هنگام اعمال تحریم‌ها علیه ایران ما کمتر از ۲۰۰ سانتریفیوژ داشتیم اما اکنون ما حدود ۲۰ هزار سانتریفیوژ داریم. این یکی از نتایج روشن تحریم‌ها بوده است. اگر یکی از اهداف پنهانی اعمال تحریم‌ها ایجاد فاصله و اختلاف میان دولت و مردم بود تاریخ نشان داد که این مسأله اشتباه است زیرا سال پیش در انتخابات ریاست جمهوری ۷۳ درصد از مردم در انتخابات شرکت کردند و اعتماد خود را به دولت نشان دادند.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره حسن روحانی به عنوان کسی که مردم ایران به وی رأی دادند، گفت: به این مرد رأی داده شد، زیرا وی کسی بود که اعلام کرد می‌خواهد روابط خوبی با غرب داشته باشد، زیرا وی معتقد بود که رئیس جمهور پیشین در این مسأله سوء مدیریت داشته است. اما وی هرگز اعلام نکرده است که برنامه هسته‌ای ایران را کنار می‌گذارد. وی اعلام کرده است که رویکردش، رویکرد دولت پیشین نخواهد بود و یکسان نیست و به همین دلیل رویکرد پیشین باید تغییر می‌یافت.

ظریف درباره نگاه مردم ایران به آمریکا گفت: آمریکا به اعمال تحریم‌ها ادامه می‌دهد. این در حالی است که این کشور در برنامه اقدام مشترک ژنو که در نوامبر گذشته به آن دست یافتیم متعهد به عدم اعمال تحریم‌های جدید شده است، آمریکایی‌ها در یافتن تکنیک‌های مورد نظر بسیار خوب هستند و می‌توانند توجیه کنند که این تحریم‌ها، تحریم‌های جدیدی نیستند. اما واقعیت موضوع این است که مردم ایران بر این باورند که دولت آمریکا در این مسیر کمتر صداقت از خود نشان داده است و تحریم‌های جدید اعمال کرده است. بر همین اساس است که رهبر ایران اعلام می‌کند که عموم مردم ایران نسبت به آمریکا شکاک هستند. بگذارید در این باره مثالی بیان کنم. هفته گذشته یک بیمار ایرانی نمونه خون خود را به آمریکا فرستاد تا از نتیجه آن مطمئن شود اما آن‌ها قبول نکردند.

ظریف ادامه داد: ما آزمایشگاه‌های خود را داریم. این یک مسأله پزشکی و دارویی است. این بیمار نمونه خون خود را در آزمایشگاه‌های ایرانی آزمایش کرده بود اما برای اطمینان بیشتر می‌خواست نمونه خون خود را به آمریکا بفرستد اما چون ایران تحت تحریم بود آمریکا قبول نکرد. اگر شما می‌بینید که مردم و رهبران آن‌ها نسبت به راهی که آمریکا با مسائل برخورد می‌کند شکاک هستند این مسأله به این دلیل است که آمریکا به دنبال فشارهای اقتصادی و نظامی علیه ایران است و همین مسأله حتی آمریکا را در راه دستیابی به یک راه‌حل که منافع این کشور را تأمین می‌کند کور کرده است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گبی A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    17 6
    برای آقای ظریف و گروهشون آرزوی موفقیت میکنم.
  • ناشناس IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    11 5
    خدا کمکت کنه مرد.
  • حسین A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    5 5
    دکتر ظریف خسته نباشیتمام ایران حامی شما هستند
  • ساسان IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    4 3
    اگر آمریکا بیشتر از اینکه به فکر منافع اسراییل باشد منافع خود را در نظر بگیرد توافق صورت میگیرد
  • محمد A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    2 3
    آن کسی که رویکرد اشتباه داشت رفته است...
  • بی نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    0 3
    کاملا درسته. امریکا باید نقش مسئولانه در جامعه بین الملل بازی کند وگرنه قدرت بی مسئولیت تنها مرگ و کشتار مردم را در پی خواهد داشت. بالاخره یک روز باید تصمیم بگیریم که مسائل کره زمین را به صورت زنجیره بهم پیوسته نگاه کنیم و سعی در حل آن نماییم.استراتژی سیاسی امریکا را دوست ندارم چون کره زمین را قطبی کرده و مردم با هم دشمن شده اند.
  • ادیب IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    3 2
    عالی بود دکتر ولی با این جمله که عموم مردم به آمریکا بی اعتماد هستن مخالفم ولی در کل به راستی که یک دیپلمات کاردان هستید.موفق باشید
  • مهدی A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    3 3
    درود بر آقا محمد جواد عزیز
  • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    3 0
    فكر كنم 8سال دیگه هم سر کار باشیم
  • وحید A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    3 2
    امیدوارم که هر اتفاقی که باعث بشه کمتر مردم ایران آسیب ببینن بیفته.
  • بی نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    2 4
    وافعا از ىک فرد دىپلمات باسابقه اىن حرف بعيده که اختلافات داخلى رو در مجامع بين المللى مطرح کنه البته از اىن سوتى هاظرىف زىاد داشته...
  • بی نام A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    3 1
    به نظر من که توافقی حاصل نمی شود چرا که هر دو طرف تو این خواب و خیالند که طرف دیگر نهایتا ناچار می شود کوتاه بیاد.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    0 0
    کاملن مشخصه
  • بی نام A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    1 0
    زین پس بجای واژه غریب و بیگانه باج بگوییم توافق
  • محمدحسن A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    2 2
    چه قدر اين ظريف خوبه اصن مگه ميشه يه وزير اينقد خوب باشه آخه اصن داريم؟ :
  • ارش A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    2 2
    مرسی ظریف. محکم و با احترام باهاشون حرف بزن. ما پشتتیم. یا علی
  • امیر تبریز اوغلی A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    5 4
    رویکرد دولت پیشین اقتدار می خواهد.که شما ندارین. بله گفتن هنر نمی خواهد
    • گبی IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
      2 0
      اقتدار؟ من از شما می پرسم آیا "ممه را لولو برداینا واسه فاطی تنبون نمیشهپاسخ بله در جواب به سوال حالتون چطورهآب بریزین اونجایی که می سوزهدر آغوش کشیدن ننه مردم و....." اقتدار می آورد؟