هفته نامه صدا گزارش گفت و گوی با زنگنه وزیر نفت و همچنین گزارشی در مورد دهمین کنفرانس بین المللی انرژی در پژوهشگاه نیرو منتشر کرده است.

رضا زندی: رییس مجلس آمد و از خصوصی سازی های انجام شده در دولت احمدی نژاد به صراحت انتقاد کرد. وزیر نفت به هنگام رفتن از دستگیری فردی که در دولت قبل محموله قیر را برده و پول کلانش را پس نداده خبر داد. وزیر نیرو در میان خبرنگاران از بدهی 16000 میلیارد تومانی صنعت برق پرده برداشت. وزیر صنعت، معدن و تجارت از تقدم بهره وری انرژی بر افزایش قیمت سخن به میان آورد. رییس سازمان انرژی اتمی ایران، بزرگ‌ترین ضمانت تامین مطمئن انرژی را استقلال سیاسی ایران در قلب منطقه حساس و بحران‌خیز خاورمیانه دانست. وزیر خارجه "بنین" از ایرانی ها دعوت کرد تا منابع 6 تا 12 میلیارد دلاری سرمایه گذاری در بخش انرژی این کشور را تامین کنند. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی تجدید پذیر تاکید کرد که 1 میلیارد و 300 میلیون نفر در دنیا به خدمات پایه انرژی در دنیا دسترسی ندارند. مدیرکل صندوق اوپک برای توسعه بین المللی، ریشه کنی فقر انرژی را از اهداف مهم بین المللی برشمرد و مدیرعامل مپنا از هزینه سالانه 150 هزار میلیارد تومانی تولید برق در کشور خبر داد. هفته کذشته دهمین کنفرانس بین المللی انرژی در پژوهشگاه نیرو برگزار شد. کنفرانسی که هر دو سال یکبار توسط کمیته ملی انرژی ایران تمهید می شود.

چرا وزارت نفت تسلیم فشارها شد، بی جواب ماند!

سه شنبه بود و زنگنه باید به مجلس می رفت تا به سوال رسایی درباره مساله استخدام ها در وزارت تفت پاسخ دهد. شب قبلش شرکت ملی نفت تحت فشار ناچار شده بود اسامی کسانی را که به استخدامش در خواهند آمد اعلام کند. پس وزیر نیرو بعنوان میزبان اصلی همایش کنار حضار می نشیند تا زنگنه بعنوان سختران افتتاحیه حرفهایش را بزند و به مجلس برود.

· آقای زنگنه، مگر شما از افزایش بی رویه پرسنل صنعت نفت در هشت سال گذشته علیرغم خصوصی سازی های گسترده انتقاد نمی کردید پس چطور تحت فشار، مجوز استخدامهای جدید را صادر کرده اید؟ این انتقاد به شما وارد است. چه توجیهی دارید؟

-به صحبت های امروزم (سه شنبه گذشته) در مجلس گوش کنید پاسخ تان را خواهید گرفت.

حمید رسایی اما از سوالش منصرف شد و زنگنه به مجلس نرفت تا این سوال همچنان بی جواب بماند. چطور وزارت نفتی که منتقد افزایش بی رویه پرسنل سازمانی صنعت نفت در هشت سال گذشت است حاضر شده است تا زیر فشارها کمر خم کند و منافع زود گذر را بر منافع بلند مدت کشور ترجیح دهد! این بود برنامه کوچک شدن دولت؟!

این پنج نکته را گفت و رفت- شاه بیت بند "ق" بود

وزیر نفت در سخنرانی اش سه نکته مهم گفت. اول:  ایران مصمم است به ظرفیت تولید متناسب با میزان ذخایر نفت و گازش برسد. به گفته زنگنه "ایران با داشتن 3/157 میلیارد بشکه ذخایر نفتی و 7/33 تریلیون متر مکعب ذخایر گازی و مجموعا با داشتن 400 میلیارد بشکه معادل نفت، بزرگترین کشور دارنده ذخایر نفت و گاز جهان محسوب می شود." ایران اگر بخواهد متناسب با ذخایر نفت و گازش ظرفیت تولید داشته باشد، چقدر راه دارد تا به بزرگترین تولید کننده نفت و گاز جهان تبدیل شود؟!.  دوم: "ایران سعی خواهد کرد تا با جلب همکاری و تعامل با دولتها، شرکتهای بین المللی نفتی و شرکت های خدمات مهندسی فنی برتر جهان و دسترسی به بازارهای مطمئن برخوردار شود." زنگنه مشارکت در تامین انرژی جهان را بعنوان یکی از اولویت های کشور طرح می کند چون می داند به میزانی که ایران در تامین انرژی جهان نقش داشته باشد می تواند مولفه منافع و امنیت ملی اش را تقویت نماید. این سیاست را مقایسه کنید با سیاست سالهای اخیر که به این طرف و آنطرف دنیا التیماتوم می دادیم که صادرات نفت را متوقف می کنیم! سوم: تاکید بر سیاست گذاری کشورها و اعمال مشوق های قیمتی برای توسعه تولید و استفاده از انرژی پاک.  چهارم: "تاثیر تحریم ها بر تاخیر اجرای پروژه های تولید گاز از میدان پارس جنوبی که لاجرم بر عدم استفاده از سوخت تمیز و آلودگی محیط زیست تاثیر می گذارد." زنگنه در این بخش به مصرف 27 میلیارد لیتر سوخت های مایع آلاینده (عمدتا نفت کوره با سولفور بالا)  در سال 2013 در ایران استناد کرد و پرسید: "سوال مهم در اذهان بی پاسخ می ماند که با چنین تحریم هایی جز جامعه بشری چه کسی آسیب می بیند؟" پنج: در سال جاری در قالب یکی از تبصره های بودجه، اعتباری قریب 60 میلیارد دلار برای طرح های بهینه سازی مصرف انرزی اختصاص داده شده است. زنگنه اینروزها هر جا می نشیند از بند "ق" تبصره 2 قانون بودجه امسال سخن می گوید. تبصره ایی که به موجب آن وزارت نفت می تواند در قالب بیع متقابل تا سقف 100 میلیارد دلار در پروژهای بالا دستی افزایش تولید نفت و گاز و پروژه های بهینه سازی مصرف سوخت هزینه کند. نکته مهم در این تبصره آنست که ابتدا باید پروژه ها اجرا شود و صرفه جویی انرژی صورت گیرد تا وزارت نفت بتواند از محل این صرفه جویی پول مجریان پروژه ها را بپردازد. زنگنه در سخنرانی اش به برخی پروژه های بند "ق" اشاره می کند. "صدا" برای روشن شدن کامل نمای این پروژ های جدول کامل آنرا با ذکر جزییات در پایان همین گزارش منتشر می کند.

· آقای زنگنه، یکی از مسایلی که درباره بند "ق" مطرح می شود اینست پول ابتدایی اجرای پروژه های صرفه جویی در انرژی گاها موجود نیست. آیا شرکت نفت نمی تواند برای گرفتن وام به پیمانکاران و شرکت هایی که می خواهند در این پروژه ها سرمایه گذاری کنند کمک کند؟

-پروژه ها را باید مورد به مورد بررسی کنیم تا بتوانیم به آنها کمک کنیم. همین جا تاکید می کنم که ما در صورت اجرای پروژه ها و عملکرد می توانیم در قالب بند "ق" پول بدهیم. چون این بند بصورت بیع متقابل است. درباره گرفتن وام هم همینطور است. ما اجازه نداریم تضمین بدون عملکرد بدهیم و نمی دهیم.

سرنوشت قیر دزد از زیان زنگنه

وقتی در میان پرسش خبرنگاران از زنگنه درباره تاثیرات تحرکات داعش در عراق بر قیمت نفت می پرسم پاسخ می دهد: "تا الان این اتفاقات بر قیمت نفت تاثیری نداشته است." زنگنه کاهش قیمت نفت را موقتی و فصلی دانست و عرضه و تقاضا در بازار نفت را متناسب ارزیابی کرد. این جملات وزیر نفت در رسانه های جهانی بازتاب داشت و برخی از این جملات نتیجه گرفتند که احتمالا اوپک در اجلاس ماه دسامبر خود سقف تولیدش را کاهش نخواهد داد. چرا که وزیر نفت ایران کاهش قیمت نفت را موقتی ارزیابی کرده است. وزیر نفت درباره موضوعات مختلفی سخن گفت. موضوعاتی که اینزوها خیلی تکرار می شود.

·آقای زنگنه اخیرا شما مطرح کردید که در دولت قبل محموله قیری را گرفته اند و برده اند و پولش را نمی دهند. سوال من اینست که اینکار را یک فرد انجام داده است یا یک شرکت یا یک سیستم؟

- یک شرکتی بوده که اینکار را کرده است.

· آیا وزارت نفت مانند بابک زنجانی از او شکایت کرده و سرنوشت موضوع به کجا کشیده شده است؟

- موضوع را پیگیری کرده ایم و بعد از شکایت با کمک قوه قضاییه به زندان انداخته ایم.

بدهی 16000 میلیارد تومانی وزارت نیرو در بخش برق

سخنرانی وزیر نیرو در دهمین همایش بین المللی انرژی دو نکته مهم داشت. اول اینکه وزارت نیرو با همکاری شرکتهای دانش بنیان در حال تدوین ٣٠ نقشه راه فناوری در صنعت آب و برق است. دوم آنکه  ایران به دلیل دارا بودن منابع طبیعی و انسانی کارآمد با توسعه انرژیهای تجدیدپذیر به دنبال استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر با هدف حفظ محیط زیست و توان صادراتی است. سخنرانی حمید چیت چیان که تمام می شود در بین خبرنگاران از معضل ریشه ایی گربیان گیر وزارت نیرو می پرسم:

· در ابندای دولت گزارشی از مجموعه وزارت نیرو تهیه شد و نشان می داد این وزارتخانه در بخش های مختلفش بدهکاری عظیمی به پیمانکاران دارد. با دیدن آن ارقام به راحتی می توان دریافت که وزارت نیرو یک وزارتخانه ورشکسته است. اولا آمار بدهی هایتان را بفرمایید. ثانیا با این حجم از بدهی چطور ممکن است شما بتوانید برنامه هایتان را در زمینه های مختلف نظیر استفاده از سوخت های پاک برنامه های تامین انرژی آینده اجرایی کنید؟

-از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم این مساله مورد توجه قرار گرفت. زمانی که دولت یازدهم شروع به کار کرد فقط بخش برق وزارت نیرو بیش از 16 هزار میلیارد تومان بدهی داشت. بدلیل تعرفه ها این بدهی الان نه تنها کاهش پیدا نکرده است بلکه مقداری هم افزایش یافته است. منتهی در لایحه حمایت از تولید و خروج از رکود به این مساله توجه جدی شده است. بدهی صنعت از اینجا نشات پیدا می کند که هزینه های تولید برق بسیار بیشتر از ان چیزی است که ما از مردم دریافت می کنیم. قانونگذار دولت را مکلف کرده است که اگر بنگاهی محصولش را به قیمت تکلیفی عرضه کرد دولت باید مابه التفاوت آنرا پراخت کند.

عباس علی آبادی، مدیرعامل گروه مپنا، در همین همایش گفت که سالانه حدود ١٥٠ میلیارد تومان هزینه تولید برق است.

نعمت زاده: 53 هزار دستگاه کامیون بالای 35 سال داریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در دهمین همایش بین المللی انرژی با بیان اینکه هم‌اکنون 53 هزار دستگاه کامیون با ظرفیتی بیش از 10 تن با عمر بالای 35 سال در جاده‌ها تردد می‌کنند گفت: "اگر اینها تبدیل شوند، در این بخش 80 درصد مصرف انرژی کاهش می‌یابد که طی سه سال سرمایه باز می‌گردد." نعمت زاده همچنین به وجود 20 میلیون بخاری گازی با گرید D اشاره کرد و افزود : اگر ما بتوانیم محصولی تولید کنیم که از گرید D به B برسیم، در مدت دو سال پول آن از محل سوخت صرفه‌جویی‌شده حاصل می‌شود."

صالحی: ایران بالاترین ظرفیت تولید برق در خاورمیانه را دارد

معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران هم در این همایش با بیان اینکه اکنون ایران با توجه به موقعیت ژئوپولتیک و ژئواستراتژیک منحصر به‌فرد در منطقه خاورمیانه، جایگاه یگانه و ویژه‌ای را در مناسبات جهانی به خود اختصاص داده است، گفت: "ایران حلقه اتصال آسیای مرکزی به اروپاست و همچنین کشورهای حوزه خزر را به کشورهای منطقه خلیج فارس متصل می‌کند. "وی در سخنرانی اش بر ثبات سیاسی ایران تاکید کرد: "بزرگ‌ترین ضمانت برای تامین مطمئن انرژی، استقلال سیاسی ایران در قلب منطقه حساس و بحران‌خیز خاورمیانه است؛ ایران امروز متکی به آرای آحاد ملت و مستظهر به پشتوانه بزرگ مردمی است و همین امر به معاهده‌ها و تعهدهای ایجادشده از سوی کشورمان اعتباری روزافزون بخشیده است." صالحی با تاکید بر برتری زیرساخت‌های ایران در سطح منطقه، افزود: "بالاترین ظرفیت تولید برق در منطقه خاورمیانه متعلق به ایران است."

تا 2030 تقاضا برای برق 6 درصد افزایش می یاد

کیفیت علمی دهمین همایش بین المللی انرژی یکی از بهترین همایش های برگزار شده در بخش انرژی در چند سال اخیر در کشور بود. وزیر خارجه کشور بنین در این همایش تلاش کرد تا وضعیت سرمایه گذاری در کشورش را تشریح کند به امید آنکه سرمایه گذاری از ایران برای بخش انرژی شان بیابد. "نصیرو باکو" گفت: "بین 6 تا 12 میلیارد دلار سرمایه گذ اری در دو فاز در بخش انرژی لازم داریم." عدنان امین، مدیرکل آژانس انرژی های تجدید پذیر هم در سخنرانی اش گزارشی از وضعیت این آژانس که مقرش در امارات متحده عربی است ارائه کرد: "2600 میلیارد تومان در کل جهان در بخش انرژی های تجدید پذیر سرمایه گذاری شده است." وی با اشاره به اینکه جمعیت جهان از 6 میلیارد نفر در سال 2015 به 6/9 میلیارد نفر در سال 2050 خواهد رسید خواستار توجه جدی به انرژی های تجدید پذیر برای تامین انرژی نسل های آینده شد: "تا سال 2030 تقاضا برای انرژی الکتریسیته 6 درصد افزایش خواهد یافت و سیتم فعلی نمی تواند پاسخگوی افزایش تقاضا باشد." در این همایش "کریستوف فرای"، دبیرکل شورای جهانی انرژی نمایی از وضعیت تامین انرژی را ارایه و بر استفاده بیشتر از انرژي های تجدید پذیر در آینده تاکید کرد. دکتر حسین رضوی، مشاور بانک جهانی، با بررسی اوضاع گاز در منطقه خاورمیانه ایده صادرات گاز از ایران به عربستان، کویت و بحرین را مطرح کرد. 

لاریجانی یک آمار داد ، زنگنه چیز دیگری گفت

با سخنرانی علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، دهمین همایش بین المللی انرژی به پایان رسید. لاریجانی صریح سخن گفت. رییس مجلس شورای اسلامی خواستار شتاب بخشی در سرمایه‌گذاری میدانهای مشترک نفت وگاز شد و نسبت به نحوه خصوصی سازی پتروشیمی ها در گذشته انتقاد کرد. نکته جالب در مقایسه سخنرانی رییس مجلس با وزیر نفت در یک همایش این بود که لاریجانی حجم کل منابع هیدروکربوری قابل استحصال ایران را بر اساس آمارهای سال 91، 364 میلیارد بشکه معادل نفت خام اعلام کرد حال آنکه زنگنه روز قبلش این رقم را 400 میلیارد بشکه اعلام کرده بود. اگر زنگنه از آمارهای سال 92 استفاده کرده سوال این است که چرا رییس مجلس از آمارهای تازه استفاده نکرده است. اگر هم آمارهای زنگنه بر  اساس سال 91 بیان شده است این اختلاف 36 میلیارد بشکه برای چیست؟! آمار ذخایر هر کشور جزو آمارهای کلیدی است. ما از این عدم تطابق آماری در کشور زیاد داریم.

انتقاد صریح لاریجانی از عملکرد دولت قبل در زمینه خصوصی سازی

صراحت علی لاریجانی در انتقاد از روند خصوصی سازی ها در دولت گذشته جالب توجه بود: "متاسفانه اصل ٤٤ قانون اساسی در کشور بد اجرا شد و اکنون شاهد شرکتهای زیادی هستیم که نیمه خصوصی هستند. اگر دولت می‌خواهد رشد کند، باید تکلیف این شرکتهای نیمه دولتی  مشخص شود." رییس مجلس یک مصداق روشن ارائه کرد: "چه دلیلی داشت که پتروشیمی‌ها را از وزارت نفت منفک کرده و به سازمان تامین اجتماعی دادند، در حالی که این مجموعه صلاحیت لازم را نداشت و یا این که شرکتهای تابعه وزارت نیرو را به یکی از وزارتخانه‌ها واگذار کردند. واگذاریهای انجام شده با روح قانون اصل ٤٤ سازگار نیست." او ادامه داد: "این واگذاریها را نمی‌توان خصوصی سازی دانست، چون رقابتی در آن دیده نمی‌شود، بنابراین دولت باید تدبیری بیاندیشد تا بخش خصوصی در کشور فعال شود." حالا کسانی که عملکرد دولت قبل در زمینه خصوصی سازی را رقم زده اند باید پاسخگوی رییس قوه مقننه باشند. رییس مجلس در سخنرانی اش بر استفاده از ظرفیت بند ق تبصره 2 قانون بودجه تاکید کرد: " شورای اقتصاد باید تا آخر شهریورماه نحوه اجرای برنامه وزارت نفت را در بخش بند ق تبصره ٢ قانون بودجه ٩٣ مشخص کند."

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =