ایسنا نوشت:

وزیر امور خارجه آمریکا که قرار است طی روزهای آتی رهبری ائتلافی برای مبارزه با داعش را به‌دست بگیرد، گفت: در یک منطقه چند قطبی و جهانی پیچیده، داعش یک تهدید واحد برای طیف گسترده‌ای از کشورها از جمله آمریکاست.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در مقاله‌ای برای نیویورک تایمز نوشت: آنچه برای مقابله با دیدگاه پوچ‌گرایی و دستور کار نسل‌کشی داعش لازم است، این است که یک ائتلاف جهانی با استفاده از ابزار سیاسی، انسانی، اقتصادی، اجرای قانون و اطلاعات از نیروی نظامی برای مقابله با آنها حمایت کند.

وزیر خارجه آمریکا نوشته است: علاوه بر سر بریدن، مصلوب کردن و دیگر اقدامات شر مطلق داعش که هزاران نفر از مردم بی‌گناه عراق، سوریه و لبنان را تحت تاثیر قرار داده است، این گروه تهدیدی فراتر از این منطقه است. ریشه داعش در گروهی است که زمانی القاعده عراق شناخته می‌شد و بیش از یک دهه در خشونت‌های افراطی تجربه داشت. این گروه انبوهی از نیروهای مبارز را که به اقدامات تروریستی متعهد هستند و جاه‌طلبی‌های جهانی دارند، جمع کرده و در حال بهره‌برداری از درگیری‌های سوریه و تنش‌های فرقه‌ای در عراق است.

کری افزوده است: رهبران آن مرتباً آمریکا را تهدید می‌کنند و در ماه مه یک تروریست وابسته به داعش چهار تن را در جریان حمله به موزه یهودیان در بروکسل کشت. مجموعه مبارزان خارجی داعش نه تنها تهدیدی رو به افزایش در این منطقه است بلکه آن‌ها علیه هر جایی که بتوانند سفر کنند (از جمله آمریکا) تهدید محسوب می‌شوند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اگر این افراط‌گرایان را رها کنیم آن‌ها تنها در عراق و سوریه متوقف نمی‌شوند و به آنجا راضی نیستند. آنها در این چشم‌انداز جدید بهتر و راحت‌تر تامین مالی می‌شوند و از نفت سرقتی، آدم‌ربایی و اخاذی برای تامین هزینه عملیات‌هایشان در عراق و سوریه استفاده می‌کنند.

وزیرخارجه اوباما تاکید کرده است: آن‌ها در حال حاضر توانایی به‌دست گرفتن قلمروهای بیشتری را در این منطقه استراتژیک دارند که هم مرز با اردن، لبنان، ترکیه است و به اسرائیل نزدیک است و این تمایل آن‌ها بیش از هر گروه تروریستی دیگری است. نیروهای داعش وحشیگری و ظلم و ستم خود را نشان داده‌اند و سر بریدن جیمز فولی، روزنامه‌نگار آمریکایی وجدان جهان را تکان داده است. پاسخ متحد به رهبری ایالات متحده و گسترده‌ترین ائتلاف ممکن از ملت‌ها اجازه نخواهد داد که سرطان داعش به کشورهای دیگر سرایت کند.

کری تصریح کرد: جهان می‌تواند با این معضل مقابله و آن را شکست دهد. داعش نفرت‌انگیز است اما قادر مطلق نیست. ما هم‌اکنون در شمال عراق این امر را ثابت کرده‌ایم و با استفاده از حملات هوایی آمریکا سرعت پیشروی‌های آن‌ها کاسته شده و به نیروهای عراقی و کرد اجازه داده شده تا از این فرصت برای حمله به داعش استفاده کنند. با حمایت ما رهبران عراق در حال تشکیل دولت جدید هستند و این دولت فراگیر برای منزوی کردن داعش و تضمین امنیت تمام جوامع عراق لازم است.

وی با این حال افزوده است: حملات هوایی به تنهایی این دشمن را از بین نخواهد برد. پاسخ قاطعانه‌تری از سوی جهان لازم است. ما باید از نیروهای عراقی و میانه‌روهای سوری که در خط مقدم با داعش روبه‌رو هستند، حمایت کنیم. طی روزهای آینده چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا به همراه من در حاشیه نشست ناتو در ولز با همتاهای خود از کشورهای متحد اروپایی خودمان دیدار می‌کنیم. پس از این نشست هاگل و من قصد داریم تا برای توسعه حمایت‌ها از این ائتلاف در میان کشورهایی که به صورت مستقیم تهدید می‌شوند، به خاورمیانه سفر کنیم.

کری در پایان نوشته است: آمریکا در ماه سپتامبر ریاست دوره‌ای شورای امنیت را به دست می‌گیرد و ما از این فرصت برای تشکیل ائتلافی گسترده و برجسته کردن خطرات ناشی از تروریست‌های خارجی استفاده خواهیم کرد. در جریان مجمع عمومی سازمان ملل نیز باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا ریاست نشستی را در شورای امنیت بر عهده خواهد گرفت تا طرحی را برای مقابله با این تهدید جمعی ارائه کند. در این نبرد برای هر کشوری تقریباً نقشی وجود دارد. برخی کمک‌های نظامی مستقیم و غیر مستقیم فراهم می‌کنند و برخی کمک‌های بشردوستانه.

نشست ناتو قرار است چهارم و پنجم سپتامبر در ولز انگلستان برگزار شود و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از طرف باراک اوباما مامور شده است تا ائتلافی را برای مبارزه با داعش تشکیل دهد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    0 0
    رئیس جمهور آمریکا داعش رو یک گروهک کوچک و محدود میدونه،وزیر خارجه اش همین گروهک محدود رو تهدیدی برای جهان اعلام میکنه و خواستار ائتلاف جهانیه،معلوم نیست این دو تا با هم چند چندن