در کمتر از ۴۰ روز شهرهای شمالی کشور در استان مازندران، دوباره شاهد وقوع سیل شدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ این اتفاق در شرایطی است که سازمان محیط زیست پیش از این هشدار داده بود به دلیل تغییر اقلیم در ایران و با استناد به گزارش های بین المللی ایرانی ها از این پس بیشتر در معرض وقوع سیل هستند. در اوایل مرداد ماه نیز استان های شمالی به همراه شهرهایی مانند سنندج و سقفز در غرب کشور شاهد وقوع سیل بودند. در مهم ترین آنها شهر های سوادکوه، روستاهای جاده چالوس، بخش کن در تهران و شهرهایی از گلستان نیز شاهد تلفات بالایی در سیل بودند. با این حال مدیرکل مدیریت بحران مازندران جزییات خسارت طوفان و سیل شب گذشته استان را اعلام کرد. علی‌اصغر احمدی گفت: طوفان روز گذشته با حداكثر سرعت 72 كيلومتر در ساعت در ساری و با ميزان 81 ميليمتر بارش در بابلسر رخ داده است.

مديركل مديريت بحران استان عمده خسارت طوفان را آب گرفتگی معابر عمومی و حياط خانه‌ها اعلام كرد و گفت: در شهرستان ساری و مياندرود و بخش بهنمير شهرستان بابلسر و همچنين بخش بلده شهرستان نور علاوه بر آب گرفتگی معابر و حياط منازل آب نفوذ كرده و به تاسيسات برق و سربندی ساختمان‌ها نيز آسيب رسانده است.

او با اشاره به شكستگی درختان در شهرستان ساری و مياندرود گفت: تعدادی شكستگی درخت در اين دو شهرستان اتفاق افتاده و در ساری به يك خودرو پژه 206 آسيب وارد شد.

خسارت یک میلیاردی به منازل

این مسئول برآورد اوليه ميزان خسارت‌های وارده به منازل را حدود يك ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: در استان به 200 واحد مسكن خسارت وارد شده كه این خسارت‌ها تا 30 درصد گزارش شده است.

احمدی با اعلام اينكه ميزان خسارت‌ها در حوزه برق و مخابرات و جاده‌ای هنوز مشخص نیست، گفت: در بخش‌های خدمات شهری به دليل تلاش برای رفع مشكل فعاليت‌ها ادامه داشته و هنوز برآوردی دريافت نشده است.

اين مسئول ادامه داد: برق مناطق با تلاش مسئولين شب گذشته وصل شد و در هيج نقطه‌ای قطعی برق وجود ندارد و راه‌های روستايی و اصلی نيز باز است و تردد وجود دارد.وی افزود: در برخی راه‌های روستايی تردد با مشكل روبرو بوده و عبور و مرور با احتياط انجام می‌شود.این مسئول درباره خسارات جانی اين طوفان گفت: تلفات جانی گزارش نشده است ولی يك جوان در مياندرود در زمان طوفان به دليل عدم توانایی در كنترل موتورسيكلت با جدول كنار خيابان برخورد كرده و فوت شد و پزشكی قانونی نيز اين فوت را تائيد نكرده است.

سیلاب محور هراز جاده بلده را مسدود کرد

علاوه بر این ، رئیس اداره جمعیت هلال‌احمر آمل گفت: در پی بارندگی شدید و طوفان در استان‌های شمالی موجب سیلاب گل‌ولای سه نقطه از محور هراز و مسدودیت جاده بلده بخش لاریجان شد.

جمشید نیکزاد با بیان اینکه در پی شروع بارندگی شدید به همراه بادهای طوفان‌زا در این شهرستان موجب ایجاد سیلاب در نقاط مختلف بخش لاریجان شده است، به ایسنا گفت: این بارندگی موجب سیلاب به همراه گل و لای در برخی از نقاط راه مواصلاتی هراز شد.

او ادامه داد: این سیلاب ایجاد ترافیک وسایل نقیله و تردد مسافران در این محور شده است.

نیکزاد با اعلام براینکه در این بارندگی محور منطقه آمولو بخش لاریجان آمل و تونل 1 و 2 محور هراز دچار سیلاب به همراه گل و لای شد، اذعان کرد: نیروهای پایگاه‌های امدادی جاده‌ای هلال‌احمر کهرود و گزنک و تیم امدادی آمل پس از اطلاع‌رسانی در محورهای سیلاب زده حاضر و برای بازگشایی محورها مشغول به کار شدند.

ریزش کوه و آسیب به خودروها

این مسئول با تاکید براینکه هم‌اکنون دو محور مذکور بازگشایی شده است، ابراز کرد: این نیروها در ادامه فعالیت به دنبال بازگشایی روستا سوآ از منطقه نمارستاق هستند که به دلیل این سیلاب راه روستایی آن مسدود شده است.

او در ادامه از ریزش کوه و رانش عظیم در 3 کیلومتری جاده بلده خبر داد و گفت: متاسفانه این رانش موجب توقف هشت دستگاه خودرو در پشت حادثه شده بود که با تلاش نیروهای امدادی این خودروها از آوار خارج شدند.

نیکزاد با بیان اینکه در این محور 40 دستگاه خودرو آن طرف خاکریز قرار گرفتند، تصریح کرد: هم‌اکنون نیروهای هلال‌احمر با دو خودرو سنگین بولدرز و لودر متعلق به معدن این منطقه مشغول خارج کردن گل و لای و هدایت آن به سمت رودخانه هستند تا جاده بلده را بازگشایی کنند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر آمل خاطرنشان کرد: همزمان با نیروهای امدادی جاده‌ای نیروهای راهداری در محور اصلی هراز مشغول به کار هستند.

ریزش کوه در محور هراز

حجم سیلاب شب گذشته تا حدی بود که خود را به محور هراز نیز رسانده است و مسئولان محلی از ریزش کوه در این محور مواصلاتی خبر می دهند. علی نوری‌پور در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه هم‌اکنون در بخش لاریجان شاهد هوایی ابری و نیمه‌ابری هستیم، خاطرنشان کرد: ترافیک محور مواصلاتی هراز هم‌اکنون نیمه‌سنگین است و در برخی مناطق رو به سنگینی می‌رود.

این مسئول گفت: سیلاب در منطقه آبگرم باعث مسدود شدن جاده شد که با تلاش عوامل راهداری مسیر بازگشایی شد.
رئیس اداره راه و شهرسازی لاریجان با اعلام اینکه سیلاب و ریزش کوه بر اثر بارندگی شدید در مناطق گزنک، پنجاب و مناطق پائین‌دست بیشتر بوده است، تصریح کرد: در محورهای فرعی نیز ریزش و سیلاب باعث مسدود شدن مقطعی جاده شده است.

نوری‌پور گفت: با بارش شدید باران در منطقه لاریجان و جاده شریانی هراز شاهد سیلاب و ریزش کوه در برخی نقاط بودیم.رئیس اداره راه و شهرسازی هراز اظهار کرد: از صبح سه‌شنبه شاهد ریزش باران در بخش لاریجان و محور مواصلاتی هراز بودیم.وی افزود: شدت بارندگی از عصر سه‌شنبه افزایش یافته و در ساعات اولیه چهاشنبه افزایش یافت.

خسارت سه میلیاردی به بخش برق

علاوه بر خسارت یک میلیاردی به خانه ها مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران، برآورد اولیه خسارت ناشی از بارندگی و طوفان روز گذشته را دربخش برق بین دو تا سه میلیارد تومان بیان کرد.

قاسم شهابی ترانس سوزی، شکستی تیر برق، پارگی سیم، آسیب و سوختن پست ۲۰ کیلوولت و فشار ضعیف و شکستن مقره ها را ازجمله خسارتهای وارده بیان کرد.

او به خبرگزاری مهر گفت: بر اساس آمار اولیه، سوختن ۱۰ دستگاه ترانس، شکستن حدود ۵۰ پایه تیر برق، چندین فاصله پارگی سیم، شکستن حدود ۲۰۰ مقره ازجمله خسارت‌هاست.

او گفت: از ابتدای بروز بحران، ۵۰۰ نفر در قالب حدود ۲۰۰ گروه اجرایی مشغول خدمات‌رسانی شدند و در حال حاضر نیز ۴۰ گروه مشغول فعالیت برای مرمت نقاط آسیب‌دیده هستند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران، بابیان اینکه در حال حاضر برق هیچ مشترکی خاموش نیست، یادآور شد: در حالحاضر گروه‌های برق‌رسانی در اراضی کشاورزی مردم خسارت‌دیده مشغول ارائه خدمات هستند.

او ادامه داد: مناطق شمالی ساری، میاندرود و جویبار ازجمله بخش‌هایی است که بیشترین خسارت را دیده است.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    14 1
    سکوت مدیران جهانی ا .سکوت .خانه خراب شدیم رفت .باز سکوت .اینه جا کسی نیست کمک کنه
  • بی نام IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    55 1
    مازندران و گلستان هیچ وقت سیل به این شکل نداشت. آن قدر جنگل‌خواری کردند تا به این روز افتادیم
    • سعید A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
      29 10
      از جنوب کشور که نرفتند جنگل خواری . خیلی از جنگل خواری ها کار محلی هاست .
    • : IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
      5 2
      " بی نام چهارشنبه 11 شهریور 1394 22:33:57 " بله شما درست می فرمایید محلی ها صاحب شدند بعدش سند درست کردند و فروختن به مردم شهرهای دیگه. خیلی واضح بود که
    • احسان A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
      3 2
      البته نظر دوستمان صحیح توست ولی اینها زمین‌ یا ویلا رو خریدن اول محلی ها ساختند و گرفتند اینها که نگاهی ندارن
  • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    شرمنده پشت خونه ما فاز دو شهرک ساری تماما یزدی ها اومدن خونه سازی کردن بعد میگی محلی ها
  • بی نام A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    از ماست که برماست چه محلی ها چه شهرهای بزرگ و از همه مهمتر مسوولانی که این قطع درختان را دیدند وحرف نزدند مقصرند