فرصت اولین شب قدر در ماه مهمانی خدا در ویژه نامه خبرآنلاین: با دو گفتار منتخب تفسیری

شبی که دعای احدی در آن رد نمی شود/ درس های ماه رمضان آیت الله آقا مجتبی تهرانی

مجتبی تهرانی
یکی از زمان‏ هایی که بر روی دعا اثر می‏ گذارد، ماه مبارک رمضان است. یعنی این ماه و این زمان، روی اجابت دعا اثر می‏ گذارد. ما در روایات بسیار این معنا را داریم که این زمان بر دعا مؤثّر است. مثلاً در روایتی از پیغمبر اکرم(ص) آمده است كه حضرت فرمودند: «ذِكْرُ اللهِ فِي رَمَضَانَ مَغْفُورٌ لَهُ وَ سَائِلُ اللهِ فِيهِ لَايَخِيبُ». به‏ يادآورنده خدا در اين ماه آمرزيده است و سؤال كننده در این ماه، محروم نمی‏ شود.

شبِ تقديرِ ارزاق، عمرها و نزول فرشتگان
ماه مبارک رمضان ماهي است که خودش بر روی دعای عبد اثر می‏ گذارد و در این ماه هم، شب ‏های قدر وجود دارد كه در آنها به ‏طور خاص و ويژه اين تاثيرگذاري تشديد مي‏ شود. به اين معنا كه اثر گذاري آن‏ها بر روي دعا خيلي زياد است؛ به نحوي که هیچ‏یک از زمان‏ های سال، این اثر را بر روي «اجابت دعا» ندارد.

از مجموعه روايات راجع به شب قدر كه من به آنها مراجعه كرده ‏ام، اين به دست می‏ آید كه شب‏ های قدر، شب‏ هايي هستند که در آن ارزاق و عمرها و سایر امورِ خیر و شرّ سال آینده تقدیر می‏ شود. شبي است كه در هر سال، قرآن بر قلب مقدّس ولیّ ‏الله ‏الأعظم نازل مي‌شود. شبی است که عبادت در آن، بهتر از عبادت هزار ماه است. شبی است که فرشتگان نازل شده و پراكنده مي‌شوند؛ به مجالس مؤمنین مي‌روند و بر آن‏ها سلام می‏ کنند؛ يعني به آن‏ها و دعاهایشان تا طلوع فجر ایمنی می ‏بخشند.

شبِ سجده، نماز، تسبيح، تلاوت قرآن و دعا
شبی است که درب‏ های آسمان‏ ها در آن شب باز است و بر روی هیچ‏کس بسته نیست. شبی است که هر سجده در آن، اثرش این است که درختی در بهشت برای سجده کننده غَرس می ‏شود. شبی است که هر رکعت نماز در آن شب، موجب می ‏شود خانه ‏ای در بهشت از یاقوت و زبرجد و لُؤلُؤ براي آن شخصي كه نماز خوانده است، تهیه شود. به ازاي هر آیه ‏ای که تلاوت مي‌شود، تاجی از تاج‏ های بهشتی به قاري آن داده می ‏شود. شبی است که هر تسبیح براي گوينده‌اش پرنده‌ و طائری در بهشت می ‏شود. شبی است که هر چه در آن برای سال آینده تقدیر شود، تبدیل نمی ‏شود مگر به مشیت حق تعالی. شبی است که دعای احدی در آن شب رد نمی ‏شود.


اولین کتابی که به توصیه امام علی(ع) باید مطالعه کرد/ شرح روایت از آیت الله جوادی آملی


آیت الله جوادی آملی عنوان کرد: «اولین وظیفه انسان در قبال فطرت خود این است که چشم باز کند و صحیفه دل را مطالعه کند، وظیفه بعدی او این است که آنچه در کتاب ها می خواند در کنار این صحیفه قلب قرار دهد.»

آيت الله جوادي آملي درباره کتاب درونی انسان سخن گفت. خلاصه سخنان وی را در ادامه می خوانید.

* بيان نوراني حضرت علي(عليه السلام) اين است که حضرت مي فرمايد «انسان بايد مطالعه کند و اولين کتاب او براي نگريستن و مطالعه کردن، صحيفه قلب خود است»؛ چرا که بسياري از مطالب را خداوند در قلب انسان ثبت کرده است.

* قرآن مي فرمايد خدا روح را مستوي الخلقه خلق کرده و انسان با صحيفه نوشته شده خلق شده است و آنچه که براي بشر لازم بود به عنوان قانون اساسي خدا در درون جان آدمي نوشته و جاي داده است.

* اولين وظيفه انسان در قبال فطرت خود اين است که چشم باز کند و صحيفه دل را مطالعه کند، وظيفه بعدي او اين است که آنچه در کتاب ها مي خواند در کنار اين صحيفه قلب قرار دهد، وظيفه بعدي اين است که اگر آنچه را که در خارج از قلب و در کتاب ها مطالعه کرد با آنچه خدا در صحيفه قلب او با عنوان قانون اساسي نوشته، مطابق داشت، آنها را بگيرد و در زندگي خود به کار بندد و اگر مطابقت نداشت آن مطالب را دور بيندازد.

* اين دقيقا همان عملي است که ائمه به ما دستور دادند که اگر ديديد روايتي با قرآن کريم مطابق نداشت دور بیندازيد و هر چه با قران سازگاري داشت بپذيريد.

* قرآن دروني که خدا در نهان آدمي قرار داده و از آن به عنوان صحف قلب ياد مي شود همان حق است، اين وظيفه روزانه آدمي است که هر روز آنچه را مي شنود به قلب خود ارجاع دهد تا درستي يا نادرستي او مشخص شود تا گرفتار جهل عقلي و عملي و انحراف نشود.

/6262

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 549666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =