ایسنا نوشت:

کارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: بعضی مردم پس از گذشت یک یا ۲ روز از تاریخ انقضای محصول اقدام به مصرف آن می‏‌کنند که این امر می‏‏‌تواند مخاطره‌‏‏انگیز باشد.

علی اکبر کمالی اردکانی در گفت‎‎و‎‎گو با ایسنا اظهار کرد: طبق قانون، تولیدکنندگان موظف هستند که تاریخ تولید و انقضای محصولات را به صورت خوانا روی بسته‌بندی درج کنند. در مورد بعضی محصولات خاص توجه به تاریخ انقضاء اهمیت بیشتری دارد. سبزی‌های خرد شده بسته‌بندی شده از این دسته هستند، این مواد بعد از تاریخ انقضاء مستعد رشد باکتری‌های عفونت‌زا هستند.

وی بیان کرد: گوشت بسته‌بندی شده و همچنین گوشت چرخ کرده از جمله موادغذایی است که تاریخ انقضاء آن اهمیت بالایی دارد. با پایان رسیدن تاریخ مصرف گوشت، باکتری لیستریا در آن رشد می‏‏‌کند، هر چند این ماده غذایی در یخچال نگهداری شود. همچنین اگر رنگ گوشت تغییر کرد یا بوی نامطبوعی داشت هرگز آن را مصرف نکنید.

این کارشناس صنایع غذایی افزود: مصرف تخم مرغ تاریخ گذشته نیز بسیار خطرناک است، باکتری‌ها در پوسته تخم مرغ رشد کرده و موجب عفونت خواهند شد. زمان انقضاء پنیرهای مختلف نیز متفاوت است، به خصوص اگر پنیر از شیر غیرپاستوریزه تهیه شده باشد موجب عفونت خواهد شد.

این کارشناس صنایع غذایی، مرغ خام را از دیگر مواد غذایی دارای تاریخ انقضای مهم عنوان کرد و افزود: به دلیل خوب پخته نشدن مرغ، باکتری‌های بسیاری در آن رشد می‌کنند و اگر مدت مصرف آن به پایان برسد، قطعاً عفونت در بدن حتی با پخته شدن آن افزایش می‌یابد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهرا A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    9 0
    اکثر بسته بندی ها لیبل تاریخ تولید و انقضا را روی قسمت تیره ی محصول و یا در روی نوشته درج می کنند که اصلا خوانا نیست و پی گیری این امر نیز به همان اندازه مهم است تا ندانیم چه تاریخی دچار انقضا می شود چگونه جدی بگیریم؟
  • میکروبیولوژی A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    3 0
    کلمه عفونت برای رشد باکتری در پوسته تخم مرغ به کار رفته که کاملا استباههت عریف عفونت به شرح زیر می باشد عفونت ورود و گسترش يا تکثير يک عامل عفونى بيمارى‌زا به بدن انسان يا حيوان را عفونت مى‌نامند. واژه عفونت همچنين حاکى از آن است که بدن به‌طريقى دربرابر هجوم عامل بيمارى‌زا از خود پاسخ نشان داده و اين پاسخ مى‌تواند بصورت پاسخ ايمنى که شواهد آن ممکن است به آسانى بدست نيايد و يا بروز بيمارى باشد. عفونت مى‌تواند منجر به بيمارى بشود يا نشود.
  • بی نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    11 0
    جالب این که بعضی مواد غذایی می نویسه مثلا تاریخ انقضا یک ماه بعد از تولید بعد هر چی می گردی تاریخ تولید معلوم نیست به علاوه کن که این برچسب ها را عوض کنند
  • محمد A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    8 1
    از همه مهمتر تاریخ انقضا کنسرو ها می باشد به خصوص تن ماهی و کنسرو نخود سبز که متاسفانه یکی از اشنایان به خاطر کنسرو نخود سبز دچار نوعی بیماری نادر شد و از دنیا رفت