تغییر مدیران، گرایش به مدیران با سابقه و تعیین برنامه و اهداف شبکه‌های مختلف از نخستین اقدامات رئیس جدید صداوسیما در 100 روز گذشته است.

پردیس سیاسی: محمد سرافراز از هفدهم آبان ماه 1393  جانشین عزت‌الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صداوسیما شد. او که یکی از قدیمی‌ترین مدیران سازمان است، پس از انتصاب مهمترین اهداف خود را برای اداره آینده سازمان صداو سیما اسلامی بودن سازمان با رویکرد جهانی بیان کرد و همانطور که انتظار می‌رفت به عزل و نصب‌هایی در این سازمان پرداخت. سرافراز با توجه به اهداف خود در ساختار و رویکرد برخی از شبکه های سیما نیز به تغییراتی دست زد. بسیاری از مدیران سابق و پرسابقه به سازمان بازگشتند و ادغام شبکه‌ها و حذف‌هایی اتفاق افتاد.

صداو سیمایی اسلامی با رسالت جهانی

مهم ترین وعده‌ها و اهداف سرافراز در جهت ایجاد رسانه اسلامی با رسالت جهانی و چابک سازی در مدیریت این سازمان اعلام شد.

سرافراز در اولین سخنرانی‌هایش در جایگاه رئیس سازمان در آبان 1393 از تغییر مولفه‌های قدرت در دنیای امروز و قدرت ارتباطات و پردازش اطلاعات صحبت کرد. او گفت صدا و سیمای ما رسانه اسلامی با رسالت جهانی است و تاکید کرد که روش و گردش کار در صدا و سیما باید اصلاح شود و تولیدات باید به شیوه برون سپاری انجام شوند.

او هم چنین تاکید کرد رسانه‌ها در روزگار کنونی باید تعاملی‌تر باشند و وظیفه اصلی آن‌ها بیداری در برابر استبداد خارجی است. افزایش چابکی در مدیریت شبکه‌ها از جمله نکات مورد اشاره او بود. در مسیر این اهداف سرافراز به انتصاب‌هایی در سازمان دست زد و علاوه بر آن، ادغاماتی را نیز در شبکه‌ها انجام داد.

در روز بیست و هفتم آذر ماه شبکه‌های نمایش و تماشا با یکدیگر ادغام شدند. سرافراز این ادغام را تنها ادغام سیما معرفی کرد. در ادامه تغییرات، شبکه جام جم نیز تنها بر روی ماهواره‌ها قابل دریافت شد. شبکه‌های نسیم و افق نیز که پیش از این تنها برای شهروندان تهرانی قابل دریافت بودند در شهرستان‌ها نیز امکان پخش برنامه یافتند و به جمع شبکه‌های سراسری پیوستند. شبکه تهران نیز در ادامه این تغییرات به عنوان شبکه اقتصادی معرفی شد که در تمام کشور پخش می‌شود و و از شبکه استانی به شبکه سراسری تغییر کرد. طبق وعده‌ها برای شهروندان تهرانی نیز تاسیس شبکه‌ای استانی در دستور قرار گرفته است.

در کنار تغییر ماهیت و برنامه‌های شبکه‌های تهران، دو و دیگر شبکه‌های یاد شده، برنامه کانال‌های یک، چهار و آموزش تغییر قابل توجهی نکرد و روال سابق آن‌ها ادامه پیدا کرده است. یکی دیگر از تغییرات محتوایی مدیریتی سازمان، تبدیل برنامه‌های زنده به برنامه‌های تولیدی بود. برنامه‌های زنده با آن که هزینه‌های کمتری دارند، اما به علت ضرورت افزایش نظارت بر برنامه‌ها بیشتر برنامه‌ها به سمت تولیدی شدن پیش رفتند. همان‌طور که برنامه «مجله تئاتر»  از زنده به ضبطی تغییر ماهیت داد.

البته این تغییرات واکنش‌هایی هم به همراه داشت. از جمله اینکه انجمن منتقدان تئاتر نسبت به ضبطی شدن برنامه «مجله تئاتر» انتقاد کرد و خواستار برگرداندن برنامه به شکل گذشته آن شدند.

علاوه بر این‌ها بخشی از معاونت‌ها و گروه‌ها و شبکه‌های مختلف حذف شدند، مانند حذف بخش فیلم و سریال از شبکه چهار یا حذف معاونت مجازی سیما از سازمان. به نظر می‌رسد سرافراز در پی چابک‌سازی دست به حذف بخش‌هایی زد که باعث اتلاف سرمایه و تداخل وظایف میان بخش‌های مختلف می‌شوند.

بازگشت مدیران سابق، ادغام شبکه‌ها

پس از انتصاب سرافراز به ریاست صداو سیما همان طور که انتظار آن می‌رفت او به تغییراتی در سطح مدیران این سازمان نیز دست زد.

سرافراز در نخستین اتنصاب‌ها محمد اخگری را به معاونت برون مرزی سازمان و به سمت قبلی خود منصوب کرد. اقدام دیگر سرافراز که مورد توجه و قدردانی بسیاری از هنرمندان قرار گرفت انتصاب علی‌اصغر پورمحمدی به معاونت سیما بود. او که پیش از این مدیریت شبکه سوم را بر عهده داشت در جریان اختلاف با دارابی معاون قبلی سیما که در جریان پخش سریال «سرزمین کهن» علنی شد از این شبکه رفت و اکنون با گرفتن سمت معاونت بازگشته است. این انتصاب، نامه 520 نفر از برنامه‌سازان را در پی داشت که از این انتخاب ابراز خرسندی کردند.

در ادامه این انتصاب‌ها در شبکه یک محمد احسانی جایگزین محمد فرجی شد. البته این انتخاب اعتراض عده‌ای از هنرمندان را در پی داشت و خود فرجی نیز دلیل رفتنش را ادامه تحصیل و اخذ مدرک دکترا اعلام کرد. احسانی به عنوان مدیر جدید با ورود خود مدیرگروه اجتماعی را تغییر داد و به پشت صحنه سریال «میکائیل» ساخته سیروس مقدم سر زد. محمدرضا جعفری‌جلوه از جمله چهره‌های قدیمی و با سابقه سیماست که از بنیاد سینمایی فارابی به مدیریت شبکه دوم منصوب شد.

غلامرضا میرحسینی نیز که در دوران مدیریت پورمحمدی در شبکه سه جزو مدیران او بود به مدیریت شبکه سوم منصوب شد. در شبکه چهارم تقی رستم وندی در جایگاه خود ابقا شد و در شبکه پنج نیز سعید مقسیه جای خود را به مجید زی‌ العابدین داد. حسین ساری از شبکه پویا به شبکه آموزش رفت و علی بخشی‌زاده از شبکه دوم راهی شبکه پویا شد. در ادامه امیر تاجیک به عنوان یک مدیر جوان که پیش از این مدیر تولید شبکه پرس تی وی بود جایگزین رضا پورحسین که از مدیران پرسابقه تلویزیون است شد.

در آخرین تغییرات نیز مهندس عبدالرضا بوالی که پیش از این مدیریت واحد مرکزی خبر را برعهده داشت، به سمت مدیریت شبکه خبر منصوب شد، پیش از بوالی اردشیر زابلی‌زاده این سمت را بر عهده داشت. 

همان‌طور که به نظر می‌رسد، استفاه از نیروهای پرسابقه و قدیمی نشان می‌دهد سرافراز در ساختار مدیریتی خود در پی استفاده از نیروهای متخصص و پرسابقه  است.

از «اتاق عمل» تا «سرزمین کهن»

اعتراض به محتوای سریال «اتاق عمل» از مهران مدیری و وضعیت پرحاشیه پخش سریال «سرزمین کهن» از جمله چالش‌های پیش روی ریاست این سازمان در مدت اخیر بوده است.

در تاریخ اول دی ماه 1393 رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در نامه‌ای خطاب به معاون سیما خواستار جلوگیری از خدشه‌دار شدن جایگاه جامعه پزشکی در برنامه‌های طنز شد که اعتراض آنان به سریال در دست ساخت «اتاق عمل» مهران مدیری بود. در نتیجه این اعتراض‌ها تولید این  سریال برای  مدتی متوقف شد و پس از حذف قسمت‌هایی از فیلمنامه ساخت مجموعه از سر گرفته شد.

موضوع دیگری که صداوسیما پیش از ورود سرافراز نیز با آن درگیر بود، ماجرای سریال «سرزمین کهن» به کارگردانی کمال تبریزی بود. در آخرین اظهارات در مورد  وضعیت پخش سریال «سرزمین کهن» پورمحمدی معاون سیما اعلام کرده است که خوشبختانه مشکلات این سریال در حال حل شدن است و پخش آن از مهرماه سال 1394 این سریال پخش خواهد شد.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • emad IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    80 10
    اخبار ورزشي كانال 3 اخبار فوتبال انگليس رو پخش نميكرد كه بعد اين تغييرات دوباره پخش ميكنه...واقعا آدم ميمونه تو مغز اون قبلي ها چي ميگذشته
  • وحید A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    به نفعشونه که سرزمین کهن دیگه پخش نشه دوباره غیرت بختیاری نمیذاره و خودمون جلو پخشش رو میگیریم
  • بی نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    78 5
    یعنی از ساعت 7 تا 11 شب هیچی هیچی نداره.بعد میگن ماهواره نگیرین.
    • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
      60 2
      مثل روزاي جمعه كه تلويزيون هيچي براي ديدن و سرگرمي نداره.
    • سروش IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
      10 1
      بنده خدا مگه ساعت های دیگه و روزهای دیگه داره؟
  • بی نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    67 4
    آقا همه این تشکیلات عریض و طویل آخر پیامش اینه که ما خوبیم فقط. باشه شما خوب. بقیه بد. خوبه؟ دوست داری؟ اصلا کنترل دست تو.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    47 11
    راستش را بخواهید دوباره به فکر نصب ماهواره افتادم....
  • ممد آقا A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    54 3
    انصافا هیچ نشانه ای از تغییر رویکرد صداوسیما نسبت به قبل در مجموع برنامه دیده نمیشه. فقط چندتا مدیر عوض شده.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    9 2
    همش این نیست.
  • یک اصلاح طلب A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    26 2
    رسانه ملی اگر عزت از دست رفته خود را باز یابد سرافراز می شود.
    • من IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
      3 1
      عجب جمله ی باحال گفتی توووووووووو بیگ لایک
  • محسن GB ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    49 5
    آقا توروخدا اینقدر سربه سر صداسیما نزارین مگه کسی هم برنامه هاشو نگاه میکنه؟
    • علی IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
      11 61
      انتظار داری بشینیم شبکه های ماهواره ای که مدیراش جزء فاسد ترین آدما هستن رو ببینیم؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
      4 1
      جناب علی تو صدا وسیما فساد وجود نداره؟
  • حمید A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    37 5
    مدیریت این اقا طوری بوده که خدا شاهده من حتی پنج دقیقه هم تلویزیون ایرانو نگاه نکردم
  • بی نام A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    3 0
    از نظر من برنامه ها و مخالفت با اعتدال و اصلاح طلبان همون برنامههای قبلیسسست
  • بی نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    4 1
    بخش اخبار مشکل اصلی صدا وسیما ست و انحصار توسط یک گروه
  • حامی IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    2 0
    رسانه ها دست فراماسوناست حتی توی ایران اینا همش بازیه هدف یکیه
  • بی نام IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    2 1
    واقعا" یکبار خود روسای صدا وسیما یکبار از صبح تا بعد از ظهر پای برنامه هایشان بنشینند و ببینند آیا واقعا" برنامه هایشان طوری سرگرم کننده هست که مردم دیگر پای ماهواره نروند.
  • بی نام A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 5
    کمی بازتر شده و انتقاد پذیر تر شده ولی کماکان جلوی حرف ملت و آزادی های مدنی ایستادگی بیهوده ای انجام میده۰۰۰۰ ولی اخبار روز ایران رو تقریبا بهتر نشان میده که به جای اینکه بی بی سی از یک کاه کوه بسازه خودشون زودتر نشان میدهند انصافا این تغییر بزرگی است که انشاله به نتایج بهتری هم برسند تا بقیه رسانه های خارجی مثل بی بی سی سواستفاده نکنند
  • بی نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    5 2
    معنی این آنتن ماهواره هایی که بر پشت بام ها بی شمار دیده می شوند یک چیزه....زنده باد ماهواره و معنی دیگه اش هم معلومه.....بر صدا و سیما
  • بی نام A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    4 1
    شیطنت صدا وسیما در نشان دادن استاد شجریان در جشن هنر شیراز خیلی وقیح بود
  • قث A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    2 1
    رسانه به اصطلاح ملی رسانه خودخواهان و اصول گرایان و رسایی ها و ÷ور ابوطالبها طایب و دیگر وابسته های ........شده
  • بی نام EU ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    1 1
    به نظر من که همون ضرغامی بهتر بود از همه لحاظ .این رثیس جدید دیگه ......
  • بی نام A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    1 2
    آخه این سریال های درپیت رو کی میبینه. سرزمین کهن و کلاه پهلوی مثلا. یکی از یکی مزخرف تر