تسنیم نوشت:

درحالی قرار بود از فردا پلمب باک کامیون‌های ترکیه در مبادی ورودی آغاز شودکه مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری از تعویق این برنامه با نظر مساعد وزیر راه به دلیل شرایط نامساعد جوی و حسن همجواری تا اطلاع ثانوی خبر داد.

محمودجواد عطرچیان گفت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده و موافقت وزیر راه و شهرسازی پلمب باک کامیون های ترک که قرار بود پس از مهلت یک هفته‌ای از روز شنبه (فردا) آغاز شود تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد.

او با بیان این که یکی از دلایل این اقدام شرایط نامساعد آب و هوایی بود، بیان کرد: با این اقدام شرایط سخت حدود 2000 راننده ترک که در پشت مرز مانده بودند برطرف شد و تردد کامیون‌های ترکیه به ایران عادی شده است.

او با تاکید بر این‌که توسعه همکاری‌ها، حسن همجواری و تحکیم و تداوم مناسبات ایران با ترکیه در تعویق پلمب کامیون‌های این کشور تاثیرگذار بود، گفت:‌ با توجه به درخواست‌های طرف ترکیه‌ای در مذاکرات اخیر در ایران، شرایط عبور و مرور کامیون‌های ترکیه‌ای به ایران به شرایط قبل از اول دسامبر (10 آذرماه سال‌جاری) بازگشت.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری گفت: با نظر مساعد وزیر راه و شهرسازی تا اطلاع ثانوی پلمب کامیون‌های ترک به تعویق افتاد که این مسئله باعث شکسته شدن صف‌های طولانی کامیون‌های دو کشور در مرز شده است.

یکشنبه هفته جاری مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری از به نتیجه نرسیدن مذاکرات با ترکیه برای حل مشکل تردد کامیون‌های این کشور خبر داده و گفته بود پلمب باک کامیون های ترکیه تا شنبه به تعویق افتاد.

عطرچیان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مذاکره یک روزه با طرف ترک برای حل مشکل تردد کامیون های این کشور بی نتیجه به پایان رسیده است، یادآور شد: از یک سال پیش مذاکرات متعددی را با طرف ترکیه ای داشتیم تا این مسئله به چالشی تبدیل نشود، هم اکنون حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه حدود 15 میلیارد دلار در سال است و قرار است به 30 میلیارد دلار افزایش یابد. از این رو مذاکراتی برای حل این مشکل بین مقامات دو طرف برگزار شده است.

او با بیان این که ترکیه درخواست حذف ما به التفاوت قیمت سوخت و فروش آن با نرخ سوخت یارانه ای را داده است گفت: بر اساس قانون ما نمی توانیم سوخت یارانه ای را به ترکیه یا کشورهای دیگر بدهیم. بر این اساس پس از دو ماه کار کارشناسی و هماهنگی با گمرک از 10 آذر(اول دسامبر) پلمب باک کامیون های ترک آغاز شد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری با یادآوری این که اطلاع رسانی در خصوص پلمب مخازن سوخت کامیون های ترک از طریق وزارت امور خارجه 15 روز قبل(25 آبان) انجام شده بود گفت: اما در بحث پلمب ناوگان ترکیه آمادگی لازم را نداشتند یا این که سوخت مورد نیاز خود را به همراه نیاورده بودند. این مسئله باعث ایجاد صف کامیون های ترک در مرز ایران شد.

او با اشاره به رفتار متقابل طرف ترکیه ای برای ایستایی ناوگان ایران در مرز ترکیه گفت: معاون وزیر حمل و نقل ترکیه سفری کوتاه به ایران داشت و برای حل این مشکل با هم مذاکره کردیم.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری با بیان این که این مذاکرات به نتیجه خاصی منجر نشد از ارائه سه پیشنهاد به طرف ترکیه ای خبر داد و گفت:‌ یکی از پیشنهادات ما این بود که میزان و مبلغ مابه‌التفاوت سوخت مورد بازنگری قرار گیرد.

عطرچیان با بیان این‌که کاهش همزمان عوارض عبور کامیون‌های ایران و ترکیه از خاک دو کشور دیگر پیشنهاد ما بود، ادامه داد: همچنین به مقامات حمل‌ونقل ترکیه اعلام کردیم که آمادگی پلمب بخشی از کامیون‌های ترانزیتی این کشور از ترکمنستان را داریم.

او با بیان این‌که علی‌رغم اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه ایران کامیون‌های ترکیه آمادگی پلمب را نداشتند، گفت:‌ از امروز سه تصمیم را عملیاتی کردیم یعنی به کامیون‌هایی که سوخت ندارند، سوخت می‌دهیم، از سوی دیگر به کامیون‌هایی که سوخت دارند اما امکانات پلمب را ندارند نیز یک هفته مهلت دادیم. همچنین به کامیون‌هایی که نه سوخت دارند و نه آمادگی پلمب نیز تا شنبه هفته آینده(فردا) برای فراهم کردن امکانات پلمب مخازن سوخت مهلت دادیم.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    19 4
    بازم مثل همیشه ، ایران برنده میشه؟
  • عماد فاطمى IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    17 5
    به چه دليل بايد سرمايه هاى كشور را كه سوخت ارزان است تقديم كاميون هاى تركيه كنيم بيت المال حق مردم ايران است نه رانندگان تركيه
  • ... A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    35 6
    يكم سياست داشته باشيد اينكه چه كاريه سر حرف خودتون نيستيد، پلم كنيد بره تا كي ميخواييد خودتون رو با اين حرف ها توجيح كنيد "شرایط جوی و حسن همجواری"
  • بی نام A1 ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    16 3
    بابا کارت سوخت ا عتباری با قیمت مناسب براشون صادر کنید که در جایگاههای مشخصی سوخت گیری کنند.این مسخره ازیها رو هم در تیارید
  • بی نام IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    28 4
    به همبن راحتی عقب نشینی کردین؟ مگه میشه سوخت یارانه ای ایران رو بدن به خارجی ها؟؟
    • بی نام AT ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
      7 8
      آقا شما از آلمان راه بیفتی بری اسپانیا باکت پلمب میشه ؟ یا یکی ازت مالیات میگیره اون یکی پس میده ؟ خیر هرچی بقیه میزنن شما هم میزنی دیگه ...
  • بی نام GB ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    25 4
    آیا ترکیه هم عوارض دریافتی از کامبونهای ایرانی را کاهش داد؟
  • بی نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    12 25
    تمام کشور های دوروبردرحال خصومت هستند لااقل این یکی را نگهدارید
    • بی نام IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
      6 6
      با باج دادن ؟
  • عاشق تراختور A1 ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    9 5
    به نظر من باید رفتار متقابل با کشور همسایه انجام میشد.کاش یا این حرف رو نمیزدن یا اگه زدن باید عمل کنند .با این کارشون ابرو و غرور ما خدشه دار میشه .به عبارتی ما میگیم که کم اوردیم