دنیای اقتصاد نوشت:

در بودجه سال 1394 کشور ، درآمد دولت از ناحیه واردات خودرو در مقایسه با سال 93، افزایش یافته است.
بر این اساس، پیش‌بینی شده که دولت از محل واردات خودرو، درآمدی یک هزار و 368 میلیارد تومانی کسب کند، که در مقایسه با رقم یک هزار و 164 میلیارد  تومانی سال 93، رشد 204 میلیارد تومانی را نشان می‌دهد.
دولت اما در شرایطی درآمد یک هزار و 368 میلیارد تومانی را از ناحیه واردات خودروهای سواری برای سال 94 خود پیش‌بینی کرده که وزارت «صنعت، معدن و تجارت» همزمان در حال بررسی طرحی برای مدیریت واردات  نیز هست.
این طرح که «مدیریت واردات خودرو» نام دارد، هم اکنون در شورای سیاست‌گذاری خودرو در حال بررسی است.
هرچند تدوین‌کنندگان طرح مدیریت واردات خودرو معتقدند به واسطه این طرح، واردات خودرو ممنوع و حتی محدود نخواهد شد، اما نگاهی به برخی بندهای آن مشخص می‌کند که دست‌اندرکاران آن  به نوعی به دنبال کاهش ورود خودروهای خارجی به کشور هستند.
به‌عنوان مثال، در طرح موردنظر تاکید شده که باید واردات خودرو از کشورهای تحریم‌کننده ایران از جمله کره‌جنوبی را محدود کرد؛ این در شرایطی است که در حال حاضر بیشترین حجم خودروهای وارداتی به کشور، کره‌ای به حساب می‌آیند.
با این حساب، به نظر می‌رسد در صورت تصویب نهایی طرح «مدیریت واردات خودرو»، ورود خودروهای خارجی به کشور طی سال آینده محدود شود، که این موضوع تحقق درآمد موردنظر دولت از محل واردات خودروهای سواری را با تردید مواجه خواهد کرد. در حال حاضر واردات خودرو به کشور روندی صعودی را به خود می‌بیند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال، حدود 100 هزار دستگاه خودرو سواری به  ایران وارد شود.



1717
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میلاد A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    2 1
    منظورت اتومبیل بود ؟ آقا برو یکم دیکته تمرین کن
  • بی نام A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    1 0
    خب بذارن بیشتر وارد بشه تا درآمد زایی هم بشه. نمیدونم ارز که داره خارج میشه پس چرا فقط خودروی چینی وارد میکنن؟؟
  • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    2 0
    وردات خودرو برای دولت سود مند تر از تولید آن هست وبزرگترین حسنش اینکه الودگی کمتر داریم از تولیدات داخلی وبدلیل به روز بودن واردات تصادف منجر به فوت هم کمتر میشه در صورتیکه چینی یا خودرو های 10 سال پیش اروپا نباشه
  • بی نام A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    8 3
    خدائیش دولت اشتباه میکند من اگر جای دولت خدمتگزار بودم واردات خودرو رو ممنوع میکردم تا مردم مجبور به خرید خودروهای باکیفیت ایرانی با کیفیتی عالی و قیمتی بسیار پائین که هیچ کشوری یارای رقابت باتولیدکنندگان خودرو وطنی ما نیست باشند ایرانی جنس ایرانی بخر
    • رضا A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
      2 2
      همون بهتر که جای دولت نیستی