۰ نفر
۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵

ایرنا نوشت:

وزیر امور خارجه مالزی روز دوشنبه در حالی که قدرت های دارای سلاح هسته ای همچنان حاضر به امضای پروتکل منطقه عاری از سلاح هسته ای در جنوب شرق آسیا نیستند، از پیشرفت بحث های مطرح در کمیسیون این پیمان پس از آخرین نشست در 'نایپیداو' میانمار خبر داد.

به گزارش ایرنا، 'عنیفه امان' وزیر امور خارجه مالزی در آیین گشایش نشست کمیسیون پیمان منطقه عاری از سلاح هسته ای جنوب شرق آسیا، گفت که امیدوار است این نشست فرصتی ایجاد کند تا مسائل حل نشده بررسی و علت ورود نکردن کشورهای دارای سلاح هسته ای برای امضای پروتکل مورد کنکاش قرار گرفته و مشکلات مسیر حل شود.
کمیته اجرایی پیمان منطقه عاری از سلاح هسته ای جنوب شرق آسیا امروز در کوالالامپور پایتخت مالزی بحث در مورد امضای پروتکل و تبدیل آن به معاهده با امضای کشورهای دارنده سلاح هسته ای را آغاز کرد.
معاهده یک توافقنامه بین المللی است که میان کشورها یا سازمان های بین المللی منعقد شده و مشمول حقوق بین الملل است. معاهده واژه ای عام است و کنوانسیون، موافقت نامه بین المللی، توافقنامه، پروتکل، پیمان، میثاق و... را در بر می گیرد.
کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن تاکنون نتوانسته اند پنج قدرت هسته ای را متقاعد به امضای پروتکل منطقه عاری از سلاح های هسته ای جنوب شرق آسیا کنند.
احتمال دارد مقابله جدی با چین در آسیا یکی از دلایل اصلی کشورهای دارای سلاح هسته ای شامل آمریکا، فرانسه، انگلیس و روسیه برای امضا نکردن پیمان منطقه عاری از سلاح های هسته ای جنوب شرق آسیا تاکنون باشد.
روسیه به دلیل حق دفاع از خود، انگلستان به دلیل 'تهدید و ایجاد خطر جدید' و فرانسه نیز همچون آمریکا به بهانه حفظ حق گذر کشتی ها و هواپیماهای خارجی از منطقه عاری از سلاح هسته ای مخالفت خود با این پروتکل را اعلام کرده اند.
مفهوم عبارت پیمان منطقه عاری از سلاح های هسته ای جنوب شرق آسیا به سال 1971 برمی گردد که پنج کشور اصلی اتحادیه آ.سه.آن اعلامیه ای در مورد منطقه صلح، آزاد، و بیطرف در کوالالامپور امضا کردند.
نخستین تصمیم مهم پس از این اعلامیه که بوسیله آ.سه.آن دنبال شد ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای جنوب شرق آسیا بود.
سران 10 عضو آ.سه.آن شامل مالزی، اندونزی، تایلند، فیلیپین، ویتنام، سنگاپور، برونئی، کامبوج، میانمار و لائوس سرانجام در سال 1995 پیمان منطقه عاری از سلاح های هسته ای جنوب شرق آسیا را در بانکوک امضا کردند و دو سال پس از آن این پیمان اجرایی شد.
مذاکرات میان اعضای آ.سه.آن و پنج قدرت هسته ای در مورد این تفاهمنامه از سال 2001 در حال انجام است و تاکنون پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.
هیچ یک از این کشورها شامل آمریکا، فرانسه، چین، روسیه و انگلیس هنوز پروتکل را امضا نکرده اند.
'عثمان هاشم' مدیر کل وزارت امور خارجه مالزی نیز گفت: قدرت های هسته ای منافع خود را برای امضای این پروتکل در نظر می گیرند و آنها در این نشست آن را امضا نمی کنند.
وی گفت که کشورهای عضو آ.سه.آن و قدرت های هسته ای باید به بحث ها ادامه دهند تا شکاف ها و اختلافات کاهش یابد.
براساس این پیمان کشورهای امضاء کننده آن حق توسعه، ساخت یا تحصیل، در اختیار گرفتن یا تحت کنترل درآوردن تسلیحات هسته ای را نداشته و مجاز به مستقر کردن تسلیحات هسته ای یا آزمایش و یا استفاده از تسلیحات هسته ای در هر نقطه ای داخل یا خارج از منطقه پیمان نیستند.
سران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) اردیبهشت ماه امسال نیز در پایان بیست و ششمین نشست خود در کوالالامپور بر حفظ این منطقه به عنوان منطقه صلح، عاری از جنگ، سلاح هسته ای و دیگر سلاح های کشتار جمعی تاکید کردند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =