به بهانه تقابل دوباره گلزنان/ دایی و عنایتی همچنان در صدر

یکی از نکاتی که پس از شروع لیگ برتر همواره جذابیت خاصی دارد، رقابت مهاجمان برای رسیدن به عنوان آقای گلی است.

خبرورزشی نوشت: رقابتی تنگاتنگ که بعضاً حاشیه‌هایی هم دارد. مردانی که چشم امید تیم‌ها و هواداران‌شان در لحظات حساس به آنها دوخته می‌شود تا نقش مؤثری در به بار نشاندن زحمات سایرین ایفا کنند. طی 14 دوره‌ای که از شروع لیگ برتر گذشته، در رابطه با آقای گل‌های این مسابقات نکات آماری جالب توجهی وجود داشته که بد نیست آنها را به اتفاق هم مرور کنیم. نکاتی که قطعاً آگاهی از آن خالی از لطف نخواهد بود.

هت‌تريك عنايتي
تا اينجاي كار 13 بازيكن عنوان آقاي گلي ليگ برتر را مال خود كرده‌اند كه رضا عنايتي با 3 بار رسيدن به اين عنوان، صدرنشين آقاي گل‌هاست. عنايتي طي ادوار اول، چهارم و پنجم آقاي گل شده است. اين نكته را هم نبايد فراموش كرد كه در ليگ ششم عرفان اولروم و مهدي رجب‌زاده با 17 گل به صورت مشترك آقاي گل شدند و در ليگ هفتم هم هادي اصغري و محسن خليلي با 18 گل همين وضعيت را پيدا كردند. بعد از عنايتي، كريم انصاري‌فرد با كسب 2 عنوان آقاي گلي در رتبه دوم جدول گلزنان قرار دارد.

فورواردهاي قلعه‌نويي
امير قلعه‌نويي هم در صدر جدول مربياني قرار دارد كه مهاجمانش عنوان آقاي گلي را مال خود كرده‌اند. رضا عنايتي در فصول چهارم و پنجم ليگ حرفه‌اي آقاي گل شد. آرش برهاني در ليگ هشتم اين عنوان را مال خود كرد و عمادرضا هم در ليگ نهم حرفه‌اي آقاي گل شد تا امير قلعه‌نويي در ادوار ليگ برتر 4 بار در تيمش آقاي گل داشته باشد.

سهم خارجي‌ها 
مهاجمان خارجي هم از آقاي گل شدن در ايران بي‌نصيب نمانده‌اند. عرفان اولروم در ليگ ششم به طور مشترك اين عنوان را مال خود كرد و عمادرضا و ادينهو هم در دوره‌هاي نهم و چهاردهم آقاي گل شدند. البته در ميان اين سه نفر انصافاً كلاس بازي لوسيانو ادينهو بالاتر بود.

ركورد نوروزي
در ميان گلزنان ليگ برتر كه عنوان آقاي گلي را مال خود كرده‌اند، رضا نوروزي با 24 گل زده ركورددار است. البته اين را هم در نظر بگيريد كه تعداد تيم‌ها در ادوار مختلف متغير بوده است. نوروزي در ليگ دهم به اين مهم دست يافته است.

ناكامي در هفته نخست
يكي از نكات جالب توجه در عملكرد آقاي گل‌ها، گل نزدن آنها در هفته اول مسابقاتي بود كه آقاي گل شده‌اند. مهدي رجب‌زاده (ليگ ششم)، آرش برهاني (ليگ هشتم)، عماد رضا (ليگ نهم)، رضا نوروزي (ليگ دهم) و كريم انصاري‌فرد (ليگ سيزدهم) نفراتي بوده‌اند كه در پايان آن فصول آقاي گل شدند حال آن كه در هفته اول آن مسابقات موفق به گلزني نشده بودند.

حضور در جام جهاني 
در ميان 13 آقاي گل ادوار ليگ‌هاي برتر، چهار نفر آنها سابقه حضور در جام جهاني را هم دارند. علي دايي، آرش برهاني و كريم انصاري‌فرد در جام جهاني بازي كرده‌اند. رضا عنايتي هم در جام جهاني بوده (2006) اما مجال بازي پيدا نكرد. نكته حائز اهميت اينكه هيچ كدام از اين نفرات موفق به گلزني در جام جهاني نشده‌اند.

سبقت پرسپوليسي‌ها 
در ميان آقاي گل‌هاي ليگ برتر، سهم پرسپوليسي‌ها به مراتب بيشتر است. علي دايي، كريم انصاري‌فرد، رضا نوروزي، محسن خليلي و ادموند بزيك نفراتي‌اند كه يا در پرسپوليس آقاي گل شده‌اند يا به هر حال در اين تيم بازي كرده‌اند. حال آن كه از استقلال فقط آرش برهاني و رضا عنايتي به اين مهم نايل شده‌اند.

استارت رؤيايي
اگرچه پرسپوليس پرستاره در ليگ سوم حرفه‌اي ره به جايي نبرد اما علي دايي با 16 گل زده،‌ بهترين مهاجم شد. دايي در هفته اول آن مسابقات 4 گل به پگاه گيلان زد تا استارتي رؤيايي داشته باشد.

سرنوشت
... و بالاخره اينكه آقاي گل‌هاي ليگ برتر چه سرنوشتي پيدا كرده‌اند؟ علي دايي، ادموند بزيك، محسن خليلي و هادي اصغري ديگر فوتبال بازي نمي‌كنند، ادينهو از ايران رفته و عمادرضا و عرفان اولروم هم همين‌طور اما ساير نفرات همچنان در ليگ خودمان توپ مي‌زنند. البته كريم انصاري‌فرد وضعيت نامشخصي داشته و هنوز معلوم نيست فصل بعد را در كدام تيم توپ خواهد زد.

فصل

آقاي گل

تيم

تعداد گل

مربيان آقاي گل

گلزني در هفته اول

2015-2014

ادينهو

تراكتورسازي

20

خطيبي و توني

þ

2014-2013

كريم انصاريفرد

تراكتورسازي

14

جلالي و توني

×

2013-2012

جلال رافخايي

ملوان

18

احمدزاده و پورغلامي

þ

2012-2011

كريم انصاريفرد

سايپا

21

صالح و تقوي

þ

2011-2010

رضا نوروزي

فولاد

24

مجيد جلالي

×

2010-2009

عماد رضا

سپاهان

19

امير قلعهنويي

×

2009-2008

آرش برهاني

استقلال

21

امير قلعهنويي

×

2008-2007

هادي اصغري

راهآهن

18

اكبر ميثاقيان

þ

محسن خليلي

پرسپوليس

18

افشين قطبي

þ

2007-2006

دني اولروم

ابومسلم

17

خداداد عزيزي

þ

مهدي رجبزاده

ذوبآهن

17

منصور ابراهيمزاده

×

2006-2005

رضا عنايتي

استقلال

21

امير قلعهنويي

þ

2005-2004

رضا عنايتي

استقلال

20

امير قلعهنويي

×

2004-2003

علي دايي

پرسپوليس

16

وينگو بگوويچ

þ

2003-2002

ادموند بزيك

سپاهان

13

فرهاد كاظمي

þ

2002-2001

رضا عنايتي

ابومسلم

17

فرهاد كاظمي

þ

 

 

258 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =