سفر نماینده آیت الله سیستانی به افغانستان

متن زیر یادداشتی به قلم دکتر هادی انصاری است که هفته گذشته همراه جناب حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی - نماینده آیت الله العظمی سیستانی- به افغانستان سفر کرده است.

نهاد مرجعيت شيعه، والاترين و قدرتمندترين مركز و نهادي است كه پس از غيبت كبراي حضرت وليعصر (عج) با درگذشت چهارمين نايب تعيين شده از سوي آن حضرت، در اختيار مراجع بزرگوار شيعه به عنوان نايب امام زمان قرار گرفت و فصل نويني را در تاريخ مرجعيت شيعه به وجود آورد.

از آنجا كه اين جايگاه بنا به ويژگي‌هاي علمي در زمينه‌هاي اصول و فقه و ديگر علوم جاری در حوزه‌هاي علميه مورد توجه قرار داشته و دارد و با وجود درايت و تيزنگري، هوشمندي، سياستمداري و آشنايي با اوضاع و شرايط جامعه مسلمانان اعم از سني و شيعه و نيز ديگر جوامع مذهبي جهان، در هر دوران شخصي را به عنوان «مرجع جامع‌الشرايط» به جامعه شيعيان معرفي مي‌کند.

از اين رو سنت مراجع شيعه، بذل توجه به مراكز اصلي شيعه بوده و هست كه در اين ميان حجت‌الاسلام والمسلمين جناب آقاي شهرستاني داماد و نماينده تام‌الاختيار حضرت آيت‌ الله العظمي سيستاني در دو دهه اخير براي نخستين بار دست به سفرهاي درون‌مرزي و برون‌مرزي زده و بدين ترتيب به امور شيعيان و حوزه‌هاي علميه و مدارس وابسته به آن در درجه نخست و نيز اصولاً آگاهي از وضع و شرايط اجتماعي و اقتصادي آنان و رفع نيازمندي‌هاي شيعيان مي‌پردازد.

بدون ترديد شرايط كنوني جهان به ويژه در منطقه و برنامه‌ريزي‌هاي سياست جهاني براي وارونه جلوه دادن چهره اسلام حقيقي و نيز تحقير و به انزوا كشانيدن مسلمانان به ويژه شيعيان در جاي جاي جهان، خصوصاً در منطقه خاورميانه مسئوليت سنگين‌تري را متوجه نهاد مرجعيت نموده و از اين روست كه مي‌بايست با سفرهاي دوره‌اي هراز چندگاهي، ضمن آشنايي با شرايط اجتماعي و اقتصادي شيعيان به طور خاص و ديگر جوامع مسلمان به طور عام، به رفع نيازمندي‌ها و به‌روز درآوردن مراكز علمي فرهنگي آنان اقدام گرديده و از سوي ديگر موجب دلگرمي آنان گردد كه اين عزيزان احساس کنند داراي پشتوانه و مركزي هستند كه در انديشه آنان بوده و دغدغه آنان را در سر دارد.

در اين راستا حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي شهرستاني در روز پنج‌شنبه دوم مرداد سال جاري در رأس هيأتي از شخصيت‌هاي حوزوي و مسئولان مؤسسات علمي فرهنگي وابسته به ايشان براي دومين بار به كشور افغانستان سفر کرد. لازم به يادآوري است كه سفر پيشين او در 8 سال قبل صورت پذيرفته بود و در آن سفر ضمن ديدار با شيعيان شهر كابل و باميان و ديگر ايالت‌هاي اين كشور، بنابر نياز هر منطقه، دست به اقداماتي نظير ساخت مدارس علميه، مسجد، درمانگاه و غيره زده بودند.

در اين سفر حجت‌الاسلام والمسلمين شهرستاني و هيأت همراه كه در حدود 20 نفر از شخصيت‌هاي حوزوي، اجتماعي و سخنوران و نيز مسئولان مراكز فرهنگي خود را در كنار داشتند، ‌در آغاز به كابل، پايتخت افغانستان قدم گذارده و در چهار روز اقامت نخستين خود در اين شهر با بيش از سه هزار نفر از شخصيت‌هاي حوزوي و اساتيد حوزه و دانشگاهيان و نيز شخصيت‌هاي سياسي كشور و نمايندگان احزاب شيعه همچون آقاي خليلي و دانش و دكتر متين، همچنين رئيس هيأت علماي اهل تسنن كابل به همراه تعدادي از نمايندگان ولايت لوگر كه در 30 كيلومتري كابل قرار دارد و همه از اهل تسنن بودند، ديدار كرده و در زمينه‌هاي ارتباط بيشتر و نيازمندي‌ها و كاستي‌ها به گفت‌وگو نشستند.

پس از سخنان رئيس هيأت علماي اهل تسنن كابل، حجت‌الاسلام شهرستاني، ضمن تشكر از حضور اين برادران، بر همنشيني و همفكري با هم تأكيد نمودند. ايشان در بخشي از سخنان خود گفتند: «من شيعه هستم و بر شيعه بودنم افتخار مي‌نمايم، ليكن در اين راستا ما مشتركات فراواني ميان خود داريم،‌ چرا از اين مشتركات نبايد بهره‌برداري نماييم؟ اختلاف عقيده و نظر همه‌ جا وجود دارد. ميان پدر و فرزند هم اختلاف نظر وجود دارد و اين طبيعي است. ما بايد سعي كنيم از مشتركات خود بهره‌برداري كنیم و دشمن هم از همين مطلب همواره قصد سوءاستفاده داشته و دارد. به سخن آيت‌ الله سيستاني كه در جمع شيعيان برخي از شهرها به ويژه سامرا پس از رخداد انفجار حرم عسكريين كه براي ايجاد نفاق و جاري ساختن خون مسلمان به وجود آورده بودند، توجه کنیم. ايشان در جمع شيعيان فرموده بودند كه به اهل تسنن نگوييد برادران ما بلكه آنان نفس ما و خود ما هستند.»

حجت‌الاسلام والمسلمين شهرستاني در ديدارهاي روزانه خود كه اغلب از ساعت 8 بامداد آغاز شده و گاه تا 10 شب ادامه مي‌يافت، با تمامي دست‌اندركاران حوزوي و دانشگاهي و مدارس علميه و نمايندگان مردم در مجلس شوراي ملي و وزيران شيعه و سني و نيز با گروهي گسترده از خواهران روحاني فعال در حوزه‌هاي علميه كابل، ديدار و گفت‌وگو کردند.

نماينده شيعيان منطقه افشار كابل، نماينده سادات قزلباش، دكتر سجادي نماينده مجلس از ولايت غزني، دكتر احمدي رئيس دانشگاه بوعلي سيناي كابل، نمايندگان جامعه المصطفي در افغانستان، دكتر اميني استاد دانشگاه و حوزه از منطقه بدخشان، حجت‌الاسلام نقوي از مالستان يكي از توابع ولايت غزني، حجت‌الاسلام علوي نماينده مردم منطقه شاه‌توت كه همگي از سادات به شمار مي‌آيند، حجت‌الاسلام سيد رفيع حسيني، نماينده مركز جعفري بنام انجمن منتظران، آيت‌ الله صالحي رئيس مدرسه علميه رسالت كه در حدود 400 طلبه در آن مشغول به فعاليت بودند، حليمه حسيني كه علاوه بر تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد حقوق عمومي در مدرسه علميه رسالت، به فعاليت حوزوي مشغول بوده و درد نامه‌اي زيبا با سخناني كه برآمده از دل و قلبش بود، جمع حاضر را تكان داد و ده‌ها نماينده و سخنران ديگر كه هر يك به نمايندگي از حوزه علميه و يا مدرسه و يا منطقه خود كه از سرتاسر كشور افغانستان به سوي كابل سرازير گرديده بودند، در این دیدارها سخن گفته و نيازمندي‌ها و مشكلات و پيشنهادهاي خود را مطرح ساختند.

حجت‌الاسلام والمسلمين شهرستاني در بخش‌هاي ديگري از ملاقات‌هاي خود با آقاي دكتر عبدالعلي محمدي مشاور عالي حقوقي رئيس جمهوري كه از فارغ‌التحصيلان حوزه قم به شمار مي‌آمد و نيز با آقاي دكتر صادق مدبر، رئيس دفتر سابق رياست جمهوري و رئيس حزب انسجام ملي، آقاي اخلاقي نماينده پارلمان و فارغ‌التحصيل حوزه علميه، دكتر صادق رئيس دارالانشاء وزيران سابق دولت افغانستان، آقاي دانش معاونت وزير حج و اوقاف افغانستان، ديدار با شوراي مديريت حوزه علميه كابل، ديدار با نمايندگان سخنوران و ائمه جمعه و جماعات كابل، حجت‌الاسلام واعظ‌زاده، مؤسس دارالمعارف اهل‌البيت، دكتر محقق پزشك و روحاني كه رياست درمانگاهي را نيز به عهده داشت، حجت‌الاسلام مقداد صادقي نماينده منطقه بهسود، سيدحسين انوري از سران جهادي و مشاور نظامي رياست جمهوري، آقاي شريفي، نماينده مجلس از سوي منطقه يحيي سرپل و سردار ابوالفضل از سران جهادي و معاون كشف وزارت دفاع ملي افغانستان، دكتر عظيمي پزشكي افغاني و فعال در راستاي پزشكي و فرهنگي، حجت‌الاسلام نيازي رئيس مجتمع فرهنگي كوثر و ده‌ها شخصيت و نماينده ديگر، گروهي از نمايندگان خواهران روحاني كابل، همه و همه به صورت دسته‌جمعي و گاه خصوصي ديدار و گفت‌وگو كردند.

آقاي شهرستاني در بخشي از سخنان خود خطاب به برخي از نمايندگان حاضر در جلسه گفتند: «حوزه‌هاي علميه كارهاي فراوانی كرده اند و همين حوزه‌ها اعتماد مردم را نسبت به شما به وجود آورده و شما را به مجلس راه داده اند. ما بايد با تكنيك روز و ابزارهاي آن پيش برويم و به سود جامعه و مسلمانان از آن بهره‌برداري كنيم. كار بسيار است. راه درازي در پيش داريم. بايد دست به دست هم بدهيم و تمام مشكلات و نيازها و موانع را از پيش پاي خود برداريم.»

آنچه كه بيش از همه جلب توجه مي‌کرد، آن بود كه در اين سرزمين با مشكلات اقتصادي و فقر مالي، آنچنان اين مردم از مناعت طبع و سربلندي برخوردار بودند كه از ميان يك هزار و بيش از هفتصد نامه، تنها 68 نامه، تقاضاي نياز خصوصي بوده و باقي همه در رفع نيازمندي‌هاي عمومي از جمله ساخت مدارس، حوزه علميه، خوابگاه‌هاي دانشجويان، درمانگاه‌ و جز اينها بود.

حجت‌الاسلام والمسلمين شهرستاني و هيأت همراه روز سه‌شنبه 94/5/6 در ادامه سفر خود به كشور افغانستان و ديدار با شخصيت‌هاي حوزوي و علمي دانشگاهي و سياسي و مردمي و ديگر اقشار جامعه افغاني از سني و شيعه كه از سرتاسر اين كشور رو به سوي كابل نهاده بودند، تا دمي را با ايشان سپري كرده و مشكلات و نيازهاي خود را پس از برداشتن گام‌هاي موفقيت‌آميز خود به گوش ايشان برسانند، به سوي ايالت دايكندي كه در 460 كيلومتري كابل قرار داشت، حركت كردند.

ايشان در مركز اين ايالت مورد استقبال آقاي نصرالله صادقي‌زاده‌نيلي، نماينده دايكندي در مجلس شوراي ملي افغانستان و نيز حجت‌الاسلام اعتمادي، امام جمعه شهر نيلي، مركز ايالت دايكندي و ديگر روحانيون از حوزه‌هاي علميه و نيز برخي از اساتيد دانشگاه ناصرخسرو و شخصيت‌هاي اجتماعي و سياسي از جمله استاندار ايالت خانم مرادي قرار گرفتند. بيش از 95 درصد اين ايالت را شيعيان تشكيل مي‌دهند. حجت‌الاسلام والمسلمين شهرستاني، در مسجد جامع شهر نيلي با مردم اين ايالت ديدار و گفت‌ وگو کردند و پس از بازديد از حوزه علميه خواهران حضرت زهرا (س) از آنجا كه اين منطقه از نظر درماني بسيار محروم بود، غير از موارد ديگر، ساخت درمانگاهي مجهز را عهده‌دار گرديدند.

ايشان پس از آگاهي از شرايط تحصيلي خواهران در اين حوزه، بر فراگيري اصول عقايد و سيره اهل بيت عليهم‌السلام تاکید کرده و در اين شرايط حساس، آن را بسيار مهم تلقي کردند.

پس از ديدار از اين ايالت، حجت‌الاسلام والمسلمين شهرستاني و هيأت همراه به سوي ايالت باميان كه باز يكي از مناطق مهم شيعه‌نشين اين كشور به ‌شمار مي‌آيد به حركت درآمدند. جمع بسياري از روحانيون و اساتيد حوزه‌هاي علميه و شخصيت‌هاي سرشناس اجتماعي و سياسي از جمله آقاي طاهر زهير، والي اين ايالت و دانشجويان از ايشان استقبال كرده و پس از آن با جمع روحانيون و اساتيد و طلاب و دانشجويان و مردم شهر باميان در مسجد شهيد مزاري ديدار كرده و به سخنان نمايندگان آنان گوش فرا دادند.

جالب آنكه در پايان سخنان اغلب نمايندگان مردمي و گردهمايي‌ها، با كلماتي زيبا و احساسي آنچنان كه اشك را از ديدگانمان سرازير مي‌نمود، ضمن قدرداني از تفقد مرجعيت از آنان كه در منطقه‌اي محروم و دورافتاده و جنگ‌زده زندگی می کنند، تقاضا داشتند كه حال كه ما توفيق تشرف به آن اعتاب را نداريم نماينده و داماد ايشان يعني حجت‌الاسلام والمسلمين شهرستاني مراتب سپاس و قدرداني آنان را به محضر مرجع تقليدشان عرضه داشته و دست ايشان را از سوي آنان بوسه زند.

سرانجام اين سفر يك هفته‌اي حجت‌الاسلام والمسلمين شهرستاني و هيأت همراه در روز چهارشنبه 94/5/7 پايان پذيرفت و كشور افغانستان و مردم مهربان و صميمي و عاشق اهل بيت سلام‌الله عليهم را به سوي ايران ترك کردند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =