واکنش میراث فرهنگی تهران به تخریب کافه نادری: ممنوع است!

رییس سازمان میراث فرهنگی استان تهران تخریب هتل نادری را بدون استعلام از این اداره غیرقانونی می داند و تاکید می کند که طبق قانون حفظ آثار تاریخی این امکان وجود ندارد.

زهرا تالانی: بعد از تخریب خانه های قدیمی در محدوده عودلاجان، حالا خبر تخریب کافه نادری و مغازه های اطراف آن اعلام می شود. آنگونه که ظواهر نشان می دهد قرار است هتل و کافه نادری و چند ساختمان دیگر تخریب و تبدیل به پاساژ در خیابان جمهوری شوند. اواخر اسفند سال قبل، خبرهایی از فشار برای تخریب مغازه خودکارفروشی برلیان منتشر شد اما وقتی صاحب قدیمی مغازه مقاومت کرد، سقف این مغازه را تخریب شد. بعد از آن هم خبر تخریب خانه ماوثاله در تیرماه امسال اعلام شد. اهالی محل می گویند که قرار است این ساختمانها تخریب و تبدیل به پاساژ شوند؛ در اینصورت باز هم بخشی از خاطرات تهرانیها از میان برود.

کافه نادری، در دهه سی و چهل محل تجمع روشنفکران آن زمان بود و از آن موقع تا کنون هنوز سرپا ایستاده است. هنوز هم وجود ظرفهای قدیمی و فضای ساده آن برای بسیاری خاطرات آن دوره را تداعی می کند. از این رو تخریب این کافه قدیمی بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی را نگران کرده است.

در مورد تخریب این کافه و خانه های اطراف آن گفت و گویی را با رجبعلی خسروآبادی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران انجام داده ایم.

متن این گفت وگو را می خوانید:

اخیرا اخباری در مورد تخریب کافه نادری و خانه های اطراف آن و تبدیل آن به پاساژ مطرح می شود . قبلا هم این موضوع مطرح بود اما جلوی آن گرفته شد. آیا این بار تخریب انجام می شود؟

طبق نقشه، محدوده قرار گیری اثر ثبتی هتل و کافه نادری در عرصه ثبتی میدان مشق واقع بوده و برای همین صرف نظر از الزام حفظ بناهای ثبتی و واجد ارزش واقع در آن، برای سایر املاک در صورت امکان تخریب ضوابط مترصد بر میدان مشق مانند نما و غیره در پاسخ به استعلامات شهرداری اعلام می شود. در حال حاضر امکان تخریب این هتل و پلاکهای ثبتی اطراف آن وجود ندارد چون پیرو استعلام تخریب و نوسازی هتل نادری سال 92، این اداره ممنوعیت تخریب را با اشاره به مواد قانونی مرتبط با حفظ ثبتی و قانون مجازات اسلامی طی نامه ای در تیرماه همان سال اعلام کرد.

اما یکی از این پلاک های ثبتی، خانه ماوثاله است که قبلا تخریب شده است؟ چرا با این تخریب برخوردی نشد؟

برای تخریب سه پلاک واقع در ضلع غربی هتل نادری که به فاصله عرض معبر در محدوده این هتل قرار دارد هم شهرداری نیاز به استعلام دارد چون جزو میدان مشق است. اما این پلاک که تخریب شده متاسفانه بدون استعلام تخریب شده و ما هم احداث بنا عینا و مطابق وضعیت اولیه را به شهرداری اعلام کردیم.

الان مالکیت کافه نادری برای شهرداری است؟

خیر اوایل انقلاب مالک آن فرار کرد و الان مالکیت آن را سازمان اقتصاد اسلامی که زیر نظر بنیاد شهید است ،بر عهده دارد.

هویت تهران در حال نابودی است. به نظر شما چطور می توان مردم را به حفظ آثار تاریخی شهر حساس کرد؟

همان زمان که موضوع تخریب ۶۴ خانه در محله عودلاجان مطرح شد من اعلام کردم که هرگونه تغییر ساختار در بافت تاریخی شهر تهران بدون هماهنگی و نظر کارشناسی سازمان ممنوع است. اما مسئولان شهرداری موضوع امنیت در بافتهای فرسوده را عنوان کردند که به نظر من شهری بدون هویت و گذشته بسیار پر خطر تر از بافت فرسوده خواهد شد. ما در سازمان تاکید داریم که باید با حفظ آثار تاریخی و فرسوده آنها را ترمیم کنیم تا هویت شهر برای نسلهای بعدی باقی بماند. به هرحال کمیته ای قرار است در شهرداری برای بافتهای فرسوده ایجاد و به این موضوع رسیدگی کند.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 442432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    1 0
    بنیاد هم ید طولایی در تبدیل باغها و اماکن قدیمی به ارزش. افزوده بالا دارد مثل تبدیل باغ برره به زمین لم یزرع.
  • شوش IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    مال مردم را گرفتند . خب به بچه هاش میرسه . بهتره که خرابش کنند چون یک قهوه هم بلد نیستند درست کنند .
  • شایان A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    3 0
    واقعا تاسف باره . مسئولین جلوی این سودجوها رو بگیرن. شهرداری چیکار میکنه با تهران؟؟
  • بی نام EU ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    شورشو در آوردن چقدر پاساژ؟؟ برن کارخونه بسازن ملت کار کنن یه تولیدس هم مملکت داشته باشه؟؟ چیزی مونده که توریست ها بیان نشونشون بدیم؟
  • بی نام IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    کافه نادری شناسنامه ایران مدرن است. من خودم هنوز اینجا را ندیده ام . خدا نکنه که خراب بشه.
  • ناشناس A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    شک نکنین بلاخره رشوه ها کار خودشونو میکنن و تا چندوقت دیگه اثری از هتل نادری نمی مونه.