۰ نفر
۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱

حمله ترکیه در چند روز گذشته به مناطق مرزی سوریه و همچنین به مناطقی از شمال عراق نشان از تغییر و تحولاتی در منطقه دارد که با درک دقیق ان می توان از نیات ویژه سیاستمداران آنکارا پرده برداشت.


رسانه های بین المللی در چند روز گذشته خبر از تهاجم جنگنده های ترکیه به دو همسایه خود دادند که آنها در 159 پرواز مواضع وابسته به شبه نظامیان کرد شمال عراق را بمباران کرده و در عین حال مناطق مرزی سوریه نیز مورد حمله نیروی هوایی ترکیه به بهانه سرکوب داعش قرار گرفته است.

این حملات در حالی صورت گرفت که آنکارا آمادگی خود را برای در اختیار قرار دادن پایگاه اینجرلیگ به نیروهای ائتلاف ضد داعش اعلام کرده و در پی آن با انجام این حملات به نقش آفرینی در این باره پرداخته است.

برخی صاحبنظران براین باورند که دو اقدام یعنی چرخش ترکیه به همکاری با اتئلاف ضد داعش و تهاجم نظامی به دو رقیب خود در مرزهای سوریه و ترکیه حکایت از یک تغییر و تحول مهم در رویکرد این کشور دارد و خبر از یک نگرانی مهم در سرزمین اناتولی می دهد.

این مهم بدین دلیل است که با توجه به مشی میانه سیاستمداران حزب عدالت و توسعه و اولویت دهی به حوزه اقتصاد و رفاه اجتماعی در کنار ارتقای متغییر تجاری و مالی و دسترسی مردم به امکانات بهتر کسی انتظار مشی قهرآمیز و سیاست مشت آهنین را از دولت اردوغان نداشته است مگر اینکه یک موضوع بسیار عمیق و بنیادین این خط مشی را دچار تغییر کرده باشد.

از سوی دیگر حضور حدود پنج سال آنکارا در بحران سوریه و عراق اگرچه مثبت و سازنده نبوده ولی به حد انفجار آن یعنی نقض تمامیت ارضی و تهاجم نظامی نرسیده و لذا باز بنظر می رسد یک اتفاق بسیار اساسی در ورای مرزهای این کشور افتاده که دولت ترکیه را مجبور به واکنش کرده است.

به نظر می رسد ترکیه در حال حاضر خود را در دوجبهه درگیر کرده که بطور حتم می تواند موضوعی پر کشمکش و پر هزینه برای آنکارا باشد ولی آمادگی این کشور برای پرداخت چنین هزینه ای حکایت از اهمیت یک موضوع فراتر از شرایط عادی و جاری منطقه دارد .

در پاسخ به این نگرانی و دغدغه اساسی بنظر می رسد باید به لایه های فکری دولتمردان در ترکیه در قبال کردها نگاهی عمیق داشت چرا که پرداختن به جنگ در دو جبهه هزینه های بالایی برای آنکارا دارد ولی اهمیت موضوع تحولات در عرصه کردی چنان است که این کشور پذیرش آثار این اقدام قهرآمیز و پرمخاطره را پذیرفته است.

سخن آخر اینکه ترکیه از ترس شکل گیری هرنوع وحدت و همگرایی بین کردها که می تواند جمعیت کردها در منطقه بویژه کشورهای دارای بحران را تحت تاثیر قرار دهد بدنبال برخورد سخت با آنها به منظور جلوگیری از هر نوع حرکت رو به جلو و انسجام آمیز است و لذا بمباران کردها در شمال عراق و مرز سوریه برای ترکیه می تواند جنبه حیاتی داشته باشد تا جمعیت کردی در منطقه از هر نوع جهش و همگرایی دور بماند و تهدیدی علیه دولت مرکزی درآنکارا نباشد

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی آقا A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    31 20
    در مورد اقدام ترکیه و خط آخرتون باید بگم که هرگونه تحول کردی در منطقه اولین کشور متضرر کشور ما خواهد بود. اتفاقا حمله به کردهای ترکیه و سوریه که جز یک حزب هستن به احتمال فراوان با همکاری بارزانی شکل گرفته و میتونه رقیب جدی و دشمن بارزانی یعنی همین پ ک ک رو از میدان خارج کنه و به بارزانی این اجازه رو بده که خودش و حزبشش رو تنها رهبر کردها معرفی کنه و درنتیجه اعلام استقلال کنه. این موضوع باعث همبستگی کردها در هر چهار کشور ایران و ترکیه و عراق و سوریه میشه و خطر تشکیل کشوری بر پایه ناسیونالیزیم شدید کردی رو افزایش میده.
  • علی آقا A1 ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    19 17
    ادامه نظر خودم در قبل: اتفاقا بیشتر از اینکه به ترکیه در مورد مخالفت با اتحااد کردها مظنون باشیم باید به ترکیه در مورد کمک به کردها و تشکیل کشور مستقل کردی در عراق مظنون باشیم. کمکهای بی دریغش در عراق به بارزانی و همکاری نزدیکش با اون و فروختن ترکمانهای عراق کرکوک و غیره به کردها در عراق رو میشه نشانه های این تئوری دونست.
  • حسن DE ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    38 23
    كشور تركيه و مردمش هميشه عرق ملي شدىدى دارند و امكان ايجاد كشور مستقل كرد بدون اجازه تركيه و ايران محال است
  • بی نام IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    23 6
    چونکه نمی تواند در سه جبهه بجنگد
  • بی نام A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    33 19
    تحرکات ترکیه بخاطر پیشروی های اخیر کردها در مقابل داعش و شکستهای متوالی تروریستهای مورد حمایت انکارا بوده. درواقع ترکیه از بیم تشکیل حکومت خودمختار کرد در شمال سوریه مجبور به مداخله مستقیم و جبران عملکردهای ناقص تروریستهای داعش و جبهه النصره که نتوانستند اهداف اربابان خودرا عملی کنند شد.
    • مهدی A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
      19 21
      پ ک ک که با کمک آمریکا جلوی داعش ایستاده دیگه از این غلطهای اضافی نمیتونه بکنه.تا بمباران آمریکا اومد پ ک ک شیر شد.
  • حسین امیری A1 ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    18 23
    البته ترکیه ملاحظات دیگری نیز در این حمله دارد و آن حفظ پیشرویی خود در جنگ با تروریسم در منطقه که به نظر من نقش بازوی ناتو را در خاورمیانه بازی می کند...
  • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    20 27
    من فکر می کنم که اردوغان با اینکه به مبارزه با داعش پرداخته و قابل تحسین است اما بمباران مواضع کردها باعث خواهد شد که در جمعیت کشورش شکاف ایجاد شود. حزب کردی در انتخابات اخیر نشان داد که تعداد قابل توجهی از مردم ترکیه با آن همراه هستند. امیدوارم اردوغان باز دچار اشتباه محاسباتی نشود.
  • ناشناس A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    28 13
    مقایسه عملیات ارتش ترکیه برضد کردها و داعش به این صورت است که در مجموع 75 فروند هواپیمایی که در 155 تیک آف علیه 400 موضع کردها در شمال عراق انجام شده است 300 بمب 230 کیلویی ریخته شده و بین 45 تا 60 کشته برجای گذاشته شده در صورتیکه بمباران علیه 2 کمپ داعش در شمال سوریه با 3 فروند اف16 تنها یک تروریست داعشی را به هلاکت رسانده است
    • بابک IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
      16 6
      خب چه بهتر.انتظار داشتی ترکیه دشمن اصلیش یعنی تروریستهای پ.ک.ک رو رها کنه و بره دنبال داعش؟چرا کشورهای دیگه با داعش نمیجنگن؟اتفاقا ترکیه خیلی منطقی و حساب شده عمل میکنه
  • بهزاد US ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    9 6
    شما هنوز اردوغان رو نشناختید. اینها دارند برای انتخابات زود هنگام آماده میشن. ببنید در انتخابات پاییز چه رایی میاره حزب عدالت و توسعه
  • شریف DE ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    21 14
    الان بهترین شرایطه تا به کوردهای ایرانی تبار کمک کنیم به مام میهن برگردن
  • نوبد A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    10 17
    ترکیه رو به تجزیه س و این امر درحال عملی شدن هستش.ترکیه با این اقدام میخوتد در تاریخ ثبت کنه که برای اتحاد جنگید ولی نشد.به هرحال کردها هیچوقت سرزمین مادریشان را باکسی شریک نمیشوند.در رابطه با این حملات هم باید عرض کنم ترکیه شدیدا متضرر خواهد شد.به هرحال با جمعیت سه کشور دیگر منهای ایران کردها حدود 50 میلیون نفرند و در تراز باترکیه.که این اقدام به یک جنگ همه جانبه علیه ترکیه خاتمه میابد.چشم انداز پیش رو برای کردها طلوع و برای ترکها غروب رو پیش رو داره.
  • بی نام A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    7 11
    اردوغان سراسیمه و ناباورانه تحولات مناطق کردنشین را پیگیری کرد و الان می بیند که کنترل کار از دستش در رفته الان کردها دو کانتون خود را به هم متصل کردن و عملا ترکیه با یک کشور کردی جدید در طول 400 کیلو متر هم مرز شده
  • كامران A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    4 11
    اشتباه بزرگ اردوغان و برخي ديدگاه هاي مطرح شده اينه كه يك حقيقت بزرگ رو ميخواهند ناديده بگيرند حقوق مردمي كه در يك كشور زندگي مي كنند را بايد به رسميت شناخت تا زندگي براي همه زيبا شود اگر برخلاف اين فكر و رفتار كني شايد بتوني با سركوب و انكار و ... دمكراسي را به تاخير بياندازي ولي در نهايت آسيبش به مردم و دولت تركيه بر ميگرده، نتيجه اين سركوب باعث اتحاد بيشتركردها و احتمالا شكل گيري گروه هايي مخالف كما في السابق مي شود انتخابات اخير نشان داد مردم ترك تركيه با راي به ديدگاههاي كردها آمادگي دموكراسي را دارند ولي دولت عقب تر ازمردم هنوز در پي سياستهاي اتاتركي هست.
  • بی نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    3 8
    حمله به داعش برای ترکیه نمایشی است چرا که بازوی ترکیه در سوریه و ... هستند و نحوه حملات هم همین را نشان می دهد . اما در مورد کردها با توجه به اینکه کردها سهمی از انتخابات اخیر بدست آوردند و در سوریه هم پیروزی های پی در پی داشتند علت را باید جلوگیری از کشور شدن آنها و بر هم زدن توان سیاسی آنها در جامعه ترکیه عنوان کرد و کرد ها از دید ترک ها الان خائن هستند تا نماینده مجلس. اما در مورد بارزانی شاید بدلیل قدرتی که بارزانی دارد و ساخت و پاخت هایی که در مورد موصل انجام داد ایجاد کشور کردستان را در این سمت بیشتر به ضرر ایران می دانند.
  • بی نام US ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
    1 5
    ترکیه خودش بزرگترین عامل اتش افروزی در منطقه است