به اعتقاد کارشناسان، کاهش 2 درصدی نرخ سود سپرده‌ها، دردی را از بازار سرمایه دوا نخواهد کرد و اصولا هیچ سرمایه‌گذاری به خاطر 2 درصد کاهش، زحمت تغییر بازار را بر خود هموار نمی‌کند و نقدینگی خود را از بانک خارج نخواهد کرد.

مجید سلیمی‌بروجنی:

پس از کاهش نرخ تورم چند روزی است که بحث اثرات کاهش نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه مطرح شده است. با توافق بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و بانک‌ها، نرخ سود بانکی دو درصد کاهش یافت. با کاهش دو درصدی نرخ سود بانکی، این پرسش مطرح شده است که آیا 2 درصد کاهش در این شرایط کافی است و آیا کاهش این مقدار سود می‌تواند دلیلی برای هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه باشد؟

آب و هوای تالار شیشه‌ای خیابان حافظ تقریبا از اولین روزهای سال 94 مه‌آلود است و این بدان معناست که سهامداران تحرکات مثبت و امدبخشی را پیش رویشان نداشته‌اند. بورس تهران سال گذشته نیز گرفتار موج تردیدها و ابهام‌ها بود.

هفته گذشته با تایید خبر کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، انتظار می‌رفت که بازار واکنشی به این موضوع نشان دهد که البته این‌گونه نشد. طبیعی است که تنها یک خبر نتواند بازار را از ابهام خارج کند؛ چراکه بازار سرمایه کشورمان در حال حاضر از هر گونه خبر خوب یا بد واکسینه شده و همچنین کاهش 2 درصدی نرخ سود سپرده‌های بانکی نمی‌تواند تحولات عظیمی مبنی بر صعود دوباره را رقم بزند؛ زیرا با کاهش میزان تعیین شده باید گفت که اگر بانک‌ها هیجان و جذابیت خود را برای مخاطبان خود از دست بدهند، در نهایت نقدینگی خارج شده از آنها به سمت بازارهای موازی خواهد رفت.

با کاهش تنها 2 درصدی، امیدها برای کاهش قابل توجه نرخ سود بانکی هم فعلا نقش بر آب شده، خودرویی‌ها هنوز با تعیین قیمت‌ها دست به گریبان هستند، نتیجه مذاکرات در لوزان هم که حد بیانیه باقی ماند و معلوم نیست تا تیرماه تحریم‌ها چگونه حذف خواهند شد.

با این تفاسیر، عجیب نیست که در یک ماه بهاری که گذشت، حال و روز بورس تهران چنگی به دل نزند. به اعتقاد کارشناسان، کاهش 2 درصدی نرخ سود سپرده‌ها، دردی را دوا نخواهد کرد و اصولا هیچ سرمایه‌گذاری به خاطر 2 درصد کاهش، زحمت تغییر بازار را بر خود هموار نمی‌کند و نقدینگی خود را از بانک خارج نخواهد کرد.

در بورس تهران بحث انتظار بازدهی و ریسک پیش روی سهامداران، یکی از موارد تعیین‌کننده در رفتار سهامداران است و ریسک‌های کنونی بازار بورس نمی‌گذارد نقدینگی وارد بازار سهام شود. مجموعه عواملی چون عدم اعتماد نسبت به رفتار حقوقی‌ها، عدم خوش‌بینی نسبت به عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی، شرایط سیاسی و روند مذاکرات هسته‌ای و نیز اظهارنظرهای متفاوت و برداشت‌های گوناگونی که از روند مذاکرات می‌شود، از جمله دلایل بی‌رونقی بورس و تردید نقدینگی برای ورود به بازار سهام هستند.

در شرایط کنونی بازار، خبرهای منتشر شده از مذاکرات سیاسی همانند دستی بالای سر بورس است که اجازه رشد به بازار را نمی‌دهد؛ چراکه معامله‌گران نسبت به خبرهای بد، واکنش و اقبال بیشتری نشان می‌دهند تا خبرهای مثبت و بر این اساس نیز بورس به بازاری فرسایشی تبدیل شده است که سهامداران در آن انگیزه‌ای برای خرید و نگهداری سهام ندارد.

در شرایط کنونی بازار سهام جذابیتی برای جذب نقدینگی جدید را ندارد و کاهش 2 درصدی نرخ سود بانکی نیز پاداش ریسکی نیست که موجب شود پول از بانک‌ها به سمت بازار سهام سرازیر شود. اگر بخواهیم تامین مالی بلندمدت بنگاه‌های اقتصادی را از بازار اولیه انجام دهیم، نرخ سود سپرده 20 درصدی برای دستیابی به این هدف مناسب نیست و این رقم باید باز هم کاهش یابد.

دماسنج بازار در عبور از کانال نزول، کار دشواری را پیش روی خود دارد. در حال حاضر هیچ بازاری رقیب بورس نیست تا باعث کوچ سرمایه از این بازار شود. حجم معاملات هم گویای همین مساله است. به طور مثال، بازار پول در حال حاضر در حاشیه کم کردن نرخ سپرده است. در بازار مسکن نیز رکود پیش‌بینی می‌شود چون تقاضا برای خرید خانه کمتر از عرضه آن است.

بازار در حال بررسی سهام است. سهامداران پس از متعادل شدن بازار در حال غربال کردن پرتفوی خود هستند و به دنبال سهامی می‌روند که هم از جهت بنیادی وضع مناسبی داشته باشد و هم در صورت توافق هسته‌ای به منافع خوبی دست یابند. بدون شک روزهای خوبی در نیمه دوم سال 94 پیش روی بازار سرمایه خواهد بود.

22539

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    1 0
    به نظرم در حال حاظر مردم بیشترین اعتماد را برای سرمایه گذاری به بانکها دارند و اگر کاهش سود بانکی 5 در صد هم میشد مردم حاظر نیستند سرمایه شان را در جای دیگر به کار بیاندازند
  • بی نام A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    5 0
    با کاهش نرخ سود سپرده باکی کشور در 6ماه آینده وارد شوک منفی اقتصادی ورکود تورمی بدی فرو خواهد رفت وخطر اعتراضات مردمی در پی خواهد بود و...
  • بی نام IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    2 0
    جالب است مي خواهيم توليد خودرو كنيم بجاي بالا بردن كيفيت جلوي ورود خودرو را با تعرفه بالا مي گيريم و مردم را مجبور به خريد خودرو داخلي ميكنيم حتي بقيمت بازي با جان مردم، نتيجه خودرو سازي ورشكسته اي كه اگر حمايت داخلي را با پيوستن به بازار جهاني برداريم مثل برف ذوب مي شود مي خواهيم بازار بورس را رونق دهيم به جاي شفاف سازي و اعتماد بخشي و رونق توليد مي رويم كم كم سود بانكي را پائين نرخ تورم بياوريم تا مردم به زور در اين بازار سرمايه گذاري كنند. نتيجه اين بازار اجباري، چيزي بجز بورسي ناسالم و متزلزل نخواهد بود