ایسنا نوشت:

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه مفاهیم رفاه و سلامت بسیار به هم تنیده هستند گفت: سلامت، نتیجه عملیات و برنامه های رفاهی در جامعه است.

علی ربیعی در برنامه «ذره بین» در پاسخ به این سوال که برنامه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه سلامت چیست گفت: درمان بخشی از فرآیند جامعه سالم است و فرد سالم فقط بخشی از سلامتی اش را از طریق درمان به دست می‌آورد.

وی تغذیه را یکی از مقوله‌های مهم سلامتی برشمرد و با اشاره به اهمیت هزار روز اول زندگی در روند سلامتی جسمی و روحی هر فرد گفت: متاسفانه در بسیاری از خانواده‌های کم بضاعت به این موضوع کم توجه می‌شود و حتی بی توجهی به تغذیه کودک در هزار روز اول در خانواده‌های متوسط به بالا نیز دیده می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ما برای کودکان در این هزار روز برنامه داریم گفت: من فکر می‌کنم که حتی در زمان پیش از تولد هم با مباحث سلامتی روبرو هستیم و به همین خاطر سازمان بهزیستی طرح غربالگری ژنتیکی را در چند استان کشور آغاز کرده است.

او گفت: با توجه به اهمیت مقوله تغذیه در سلامتی، خصوصاً برای کسانی که فقر غذایی را تجربه می‌کنند و با کمبود ویتامین و پروتئین روبرو هستند، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از 9 میلیون نفر را در طرح حمایت غذایی تحت پوشش دارد و در حال حاضر نیز با توجه به مطالعات انجام شده میزان گوشت سفید بسته‌های غذایی جامعه هدف افزایش یافته است.

ربیعی در ادامه نشاط اجتماعی را یکی دیگر از مقوله‌های سلامت در جامعه دانست و گفت: مطالعات نشان می‌دهد که جامعه ما جامعه کم نشاطی است. بنابراین نشاط باید در جامعه ایجاد شود زیرا نشاطی که فرد از خانواده، گروه‌های ثانویه و جامعه می گیرد در سلامت اجتماعی و روانی فرد اثر دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: افراد با تحمل استرس زیاد در سال‌های متمادی ناتوان می‌شوند و آستانه بیماری‌های آشکار آنها بالاتر می‌رود بنابراین ما به دنبال ایجاد نشاط در جامعه از طریق همکاری با سایر دستگاه ها هستیم.

او با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در کشور های تازه صنعتی شده نگرانی و بیم از آینده است هدف نظام تامین اجتماعی را بیمه کردن بیم‌ها دانست و گفت: بیمه‌ها فقط برای بیم درمان نیستند بلکه بیم های متعددی وجود دارد که نظام جامع تامین اجتماعی باید آن را برطرف کند.

ربیعی گفت: در حال حاضر در موسسه مطالعاتی سازمان تامین اجتماعی مباحث جامعه شناسی، روانشناسی اجتماعی و اقتصادی حوزه رفاه بررسی می‌شود و به نظام تامین اجتماعی به عنوان نظام بیم زدایی از آینده و امید داشتن به آن نگاه می‌شود.

او همچنین در ارزیابی فعالیت‌های حوزه سازمان بهزیستی در تحقق سلامت جامعه گفت: این سازمان خانواده‌های بی سرپرست را تحت پوشش دارد. یعنی خانواده هایی که انواع سلامت آنها دچار حمله و تهدید است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به معلولیت های ایجاد شده در اثر تصادفات در کشور گفت: سالانه 300 هزار تصادف جاده‌ای داریم که برخی منجر به فوت و تعدادی منجر به معلولیت‌های شدید تا جزئی می‌شود و سازمان بهزیستی برای سلامت و بهتر زندگی کردن آنها تلاش می‌کند.

ربیعی گفت: من تصور می کنم دو سازمان تامین اجتماعی و بیمه روستائیان و عشایر در کنار سازمان بهزیستی و دو سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت در بحث بیمه سلامت و همچنین سازمان فنی و حرفه ای برای توانمند سازی افراد جامعه در کنار هم باعث می شوند افراد سالم در یک جامعه سالم، سالم کار کنند.

او گفت: من معتقدم جامعه ای که سرمایه اجتماعی در آن زیاد است جامعه سالم تری است و تعاون نیز بخشی از این سرمایه اجتماعی است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه نیز فعالیت دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دفترچه‌های درمان مانند یک دسته چک سفید امضا دست مردم است از مردم خواست که کمک کنند تا ارزش این دفترچه‌ها پایین نیاید .

ربیعی گفت: تضمین ادامه طرح تحول سلامت به مجموعه‌ای از اصلاحات رفتاری و فرهنگی ما در حوزه سلامت برمی‌گردد.

او همچنین از پزشکان به عنوان نخبگان جامعه ایران خواست تا دستاوردهای بیمه ای کشور را حفظ کنند.

او در پاسخ به این سوال که منابع سازمان‌های بیمه گر چگونه تامین می شود گفت: سازمان تامین اجتماعی بیش از 12 هزار میلیارد تومان برای درمان هزینه می کند که این مبلغ از تجمیع پول‌های کارگران و کارفرمایان به دست می‌آید.

ربیعی گفت: در حال حاضر نزدیک به 40 میلیون نفر در کشور بیمه اجتماعی هستند که از این تعداد برخی بیمه درمانی ندارند و آنهایی که در آمار شبهه ایجاد می کنند کسانی هستند که آمار بیمه‌های اجتماعی و بیمه‌های درمانی را اشتباه می‌گیرند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه برای سازمان بیمه سلامت تقریباً 4200 میلیارد تومان از بودجه می‌گیریم گفت: 550 میلیارد تومان نیز از محل هدفمندی یارانه‌ها به بیمه سلامت اختصاص دارد و بخشی از هزینه‌ها از طریق ارزش افزوده و به طور غیر مستقیم تامین می‌شود.

او گفت: مسیر تجربه شده در دنیا، مسیر بیمه‌هاست و امیدوارم روزی در این مسیر بیمارستان‌های خصوصی نیز علاقه مند به بستن قرارداد با بیمه‌های سلامت بشوند.

براساس گزارش روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ربیعی با تاکید بر افزایش سلامت روانی در جامعه گفت: باید اعتماد به هم را افزایش دهیم و بتوانیم بیش از این در کنار هم قرار بگیریم.

 

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =