موافقت 74درصدی کارشناسان فضایی با تصمیم رییس‌جمهور

بر اساس نظرسنجی انجام‌شده در حاشیه سیزدهمین کنفرانس هوافضای ایران، اکثریت کارشناسان با تصمیم رییس‌جمهور برای ایجاد مرکز ملی فضایی با اهداف اعلام‌شده، موافق‌اند.

عباس خاراباف: نتایج نهایی یک نظرسنجی معتبر از صاحب‌نظران و فعالان حوزه هوافضای کشور که به‌تازگی اعلام‌شده، نشان می‌دهد ۷۴ درصد از این کارشناسان تمایل دارند در زمینه اداره و سازمان‌دهی امور فضایی کشور، یک مرکز ملی به سیاست‌گذاری برنامه‌های فضایی بپردازد و اجرای برنامه‌ها به نهادهای دیگر از جمله دستگاه‌های دولتی اجرایی یا بخش خصوصی واگذار شود.

این نظرسنجی که با همکاری انجمن هوافضای ایران و در حاشیه سیزدهمین کنفرانس هوافضای ایران از جمع کثیری از فعالان و خبرگان نهادهای دولتی و خصوصی، اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های معتبر کشور، دانشجویان مقاطع مختلف و سایر صاحب‌نظران هوافضایی کشور گرفته شده، نشان می‌دهد اکثریت کارشناسان هوافضایی کشور نظر موافقی با ابلاغیه رییس‌جمهور به معاون علمی‌فناوری خود در زمینه ایجاد «مرکز ملی فضایی» دارند.

همچنین بخش دیگری از این نظرسنجی نشان می‌دهد که تنها ۱۵ درصد از کارشناسان هوافضایی کشور از وضعیت هماهنگی نهادهای مختلف حوزه فضایی کشور راضی هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس‌جمهور نیز با توجه به این امر در ابلاغیه خود از دکتر ستاری خواسته تا برای ایجاد مرکز ملی فضایی با اهداف هماهنگی، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی مربوطه به مراکز عالی تحقیقاتی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه ایجاد کند.

با توجه به متن ابلاغیه رییس‌جمهور می‌توان دریافت چنین مرکزی می‌تواند به جز سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در حوزه فضایی و ایجاد هماهنگی بین تمامی بازیگران عرصه فضایی کشور، بر اساس ظرفیت‌های موجود بخش‌ها و نهادهای مختلف، امور اجرایی را بین آن‌ها تقسیم کند.

چنان‌که نتایج بخش دیگری از نظرسنجی انجام‌شده نشان می‌دهد اکثریت کارشناسان خواستار تقسیم امور اجرایی فضایی کشور بر اساس توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود و ایجاد تعامل و هم‌افزایی بین تمامی نهادهای مرتبط هستند.

سازمان فضایی منحل نخواهد شد
پس از رسانه‌ای شدن ابلاغیه رییس‌جمهور در زمینه تشکیل مرکز ملی فضایی، ماجرای لغو «ابلاغیه غیرقانونی دولت قبلی در زمینه تغییرات سازمان فضایی ایران» توسط دولت تدبیر و امید بر سر زبان‌ها افتاده است. در این میان رسانه‌های مخالف دولت با انتشار مطالبی به انتقاد از رییس‌جمهور پرداخته و وی را متهم به نابودی یکی از مراکز اقتدار علمی کشور کرده‌اند.

بااینکه هنوز تصمیم دولت تدبیر و امید برای تغییرات قانونی در ساختار سازمان فضایی نهایی نشده، اما حتی اگر این تصمیم مصوب شود نه‌تنها سازمان فضایی منحل نخواهد شد بلکه در یک روند قانونی بخش‌های مختلف فضایی کشور می‌توانند احیا شوند.

اکنون که بسیاری از زیرمجموعه‌های این سازمان مدت‌هاست در حالت بلاتکلیفی قرار دارند، اجرای صحیح و کارشناسی شده ابلاغیه رییس‌جمهور می‌تواند امیدهای فضایی کشور را دوباره زنده کند.

تصمیم کدام رییس‌جمهور قانونی است؟
نزدیک ۱۱ سال پیش و طی مصوبه ۶۸۱۵۹ مجلس شورای اسلامی، سازمان فضایی ایران به عنوان یک نهاد زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تأسیس شد. هفت سال پس از تأسیس، دولت وقت (دولت دهم) طی یک ابلاغیه «سازمان فضایی» را با «پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» و «پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی» ادغام کرد. همچنین این سازمان از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جدا و اداره آن مستقیماً به نهاد ریاست جمهوری واگذار شد. ابلاغیه دولت قبل در زمینه ادغام بخش‌های مختلف ذکر شده و تشکیل یک نهاد مستقل زیر نظر نهاد ریاست جمهوری به دلیل نقض مصوبه مجلس شورای اسلامی غیرقانونی به حساب می‌آمد و به همین دلیل با انتقاد بسیاری از کارشناسان مواجه شد. حال اگر دولت تدبیر و امید تصمیم خود را در زمینه لغو این ابلاغیه غیرقانونی نهایی کند، تنها نوعی بازگشت به قانون اتفاق افتاده است.

پس از خروج سازمان فضایی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ادغام با چند نهاد دیگر، اتفاقات عجیب بسیاری رخ داده و در نتیجه مشکلاتی خاص هم به وجود آمده است. این مشکلات انتقاد بسیاری از کارشناسان فضایی کشور و حتی بخشی از کارمندان خود سازمان فضایی را به دنبال خود داشته؛ اما از طرفی قطعاً نمی‌توان دستاوردهای فضایی کشور را در زمینه‌های مختلف در سال‌های گذشته نادیده گرفت. همان‌طور که نمی‌توان ادعا کرد این دستاوردها مختص یک نهاد یا سازمان مثل پژوهشگاه فضایی کشور یا تنها حاصل اقدام دولت قبلی در جهت ادغام و ارتقای غیرقانونی است.

درحالی‌که بسیاری از منتقدان دولت تدبیر و امید، موفقیت فضایی کشور را به سازمان فضایی نسبت داده و حتی نتایج را تنها محصول اتفاقات رخ‌داده در دولت قبل می‌دانند باید گفت که چنین دستاوردهایی مدیون سال‌ها تلاش متخصصان و مهندسان جوان کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در نهادهای مختلفی همچون وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سایر نهادها مثل وزارت علوم نیز بوده است. از طرفی پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی که به عنوان فعال‌ترین زیرمجموعه سازمان توانسته است با تکیه بر مدیریت جوان و کارشناسان با انگیزه موفقیت‌هایی را در زمینه راکت‌های کاوش و پرتاب موجود زنده به زیر مدار به دست آورد، در واقع همان پژوهشگاه هوافضای سابق فعال زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

در این که چنین فعالیت‌هایی ظرفیت‌های مناسبی را در کشور ایجاد کرده و قطعاً باید از این ظرفیت‌ها با حمایت دولت، تخصیص بودجه‌های خوب و پروژه‌های مناسب به درستی استفاده شود، شکی نیست؛ اما با اینکه تصمیم دولت جدید در زمینه ساختار جدید فضایی کشور و به خصوص وضعیت سازمان فضایی نهایی و تصویب نشده، بر فرض لغو ابلاغیه غیرقانونی دولت قبل باید گفت که دولت جدید در یک اقدام کارشناسی شده و با رعایت همه جوانب قصد دارد به صورت قانونی فعالیت‌های فضایی را از این وضعیت آشفته و بلاتکلیف بیرون آورده و احیا کند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 45
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    روحاني مچكريم
    • بدون سانسور A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      عزیز بی نام میشه یه توضیحی راجع به متن بالا بدی ببینم بابت چی مچکری ؟
    • بی نام SK ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      63 61
      اونایی که مخالفت کردن اگر از کارشناسان رده بالا هستن باید به نظرشون توجه کرد.
    • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      بابت انتخاب وزیرایی مثل ظریف ازش متشکریم.... بابت اینکه تلاش میکنه مارو با دنیا آشتی بده متشکریم ... بابت اینکه با حرفهای تهیی و جملات سبک مثل کاغذ پاره و خسو خاشاک و غیره آزارمون نمیده ازش متشکریم ... متشکریم که حد اقل بلده مثل آدم حرف بزنه
    • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      98 32
      معمولا این افراد مخالف روحانی تو دولت قبل به صورت اتوبوسی رده بالا شدند برای همین مغزشون نمی کشه
    • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      یعنی الان مشکل مردم تاسیس مرکز فضایی هستش که شما اینقدر متشکر شدی
    • مهدی IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      9 17
      خطاب به بی نام 11:05 شما از کجا می دانی که نیست؟ بنده به عنوان یکی از همین مردم، موضوع عملکرد فضایی ایران مدتها دغدغه‌ فکری‌ام بوده و هست. همیشه برایم جای سوال بوده که با توجه به یکی از رسالت‌های سازمان فضایی یعنی ترویج فرهنگ فضا، اگر آقایان می‌خواستند مردم را با اتفاقات روز فضایی جهان آشنا کنند آنگاه چگونه پروژه‌های نمایشی و پرهزینه خودشان را توجیه می‌کردند؟ البته شخصا مدتها قبل به جواب رسیدم و آن اینکه سانسور می‌کردند. بله درست شنیدید، اگر قرار باشد پروژه‌ای مانند پرواز زیرمداری سرنشین‌دار اجرایی شود و به عنوان یک پروژه ملی به آن افتخار شود آنگاه من و شما نباید بدانیم آن سر دنیا چه می‌گذرد، زیرا در آن صورت دیگر جایی برای افتخار کردن به این پروژه‌ها باقی نخواهد ماند...
  • بی نام A1 ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    ممنونم آقاي مهندس خاراباف. عالي بود
    • علي IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      11 6
      در كشور 4 نهاد وجود داره كه كار بر روي موضوعات هوافضايي انجام ميده 1 وزارت دفاع 2 سپاه 3 سازمان فضايي 4 دانشگاهها سازمان فضايي بر روي موضوعات كاملا فضايي و تقريبا غير نظامي كار مي كنه. سپاه كاملا نظامي و وزارت دفاع هم در هر دو زمينه. هر چند خروجي فعاليتهاي سازمان در امور نظامي هم كاربرد شاياني داشته موفقيت سازمان فضايي در چند سال اخير خيلي ها رو به شگفتي واداشت كه رقابت شايدم حسادت عجيبي با ديگر نهادهاي فوق الذكر ايجاد كرد. در اين بين رئيس جمهور قبل هم در 3 تا 4 سال آخر حمايتهاي خوبي از سازمان كرد حالا به هر نيتي خدا عالمه. به هر حال آينده همه چيز رو روشن خواهد كرد.
    • مهدی IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      16 14
      خطاب به علی. بزرگوار، موفقیت، سنجه‌های خاص خود را دارد و یک راهش مقایسه بین هزینه‌ها و عملکردها است. موفقیت را با خبرنگار ذوق زده صدا و سیما در پای سکوی پرتاب، تعریف و تمجیدهای کسانی که فرق مدار لئو و ژئو را هم نمی‌دانند و آدم‌هایی که فکر می‌کنند ماهواره پنجاه کیلویی و راکت سفیر اوج قله فضایی است نمی سنجند. به نظر بنده اگر روزی جزئیات مخارج سازمان فضایی و دیگر نهادها در دوران گذشته به مانند ناسا که کارهای خود را شفاف اعلام می کند منتشر شود، آنگاه آدم‌های متخصص و آگاه به امور خواهند فهمید که چه‌ها گذشته است.
  • بی نام IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    66 98
    من از پرسنل پژوهشگاه فضایی ایران هستم. نگارنده خبر تی تفاوت سازمان فضایی ایران را با پژوهشگاه فضایی ایران نمی داند، پس چطور خبر منتشر می شود. بابا پژوهشگاه فضایی ایران را دارن منحل می کنند. بعلاوه کدوم نظرسنجی؟؟؟؟؟؟؟ نظرسنجی با حب و بغض که نظر سنجی نمی شه، می شه مهندسی افکار.
    • عباس خاراباف/ نویسنده IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      60 11
      با سلام و تشکر خدمت دوست عزیز و بقیه دوستانی که نظر گذاشتند. به دلیل حساسیت این موضوع باید دو نکته را اعلام کنم: 1 بنده تفاوت سازمان با پژوهشگاه را می دانم و این مطلبم را در جواب به جو رسانه ای اخیر که به سهو یا عمد بحث «انحلال سازمان فضایی» را پیش کشیده اند نوشته ام. 2 کلیت مطلب در حمایت از ایجاد مرکز ملی فضایی به دستور رییس جمهور است و اشاره ای به نتایج نظرسنجی درباره انحلال پژوهشگاه فضایی در مطلب وجود ندارد. شما با انحلال پژوهشگاه فضایی مخالف هستید یا با ایجاد مرکز ملی فضایی؟ مطمئن باشید اگر دولت تدبیر پس از لغو مصوبه دولت قبلی از کارشناسان و پژوهشگران پژوهشگاه فضایی استفاده لازم را نبرد بنده در انتقاد از آن نیز تمام تلاشم را به کار خواهم برد.
  • یک کارشناس فضایی IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    81 25
    سلام من کارشناسی ارشد و کارشناسی از دانشگاه شریف و شاغل در پژوهشگاه هستم خواستم چند مورد را خدمتتان عرض کنم امیدوارم بیطرفنه چاپ شود 1 از من و هیچ یک از همکاران کارشناسم نظری پرسده نشده است ولی با این حال با تغییر ساختار مخالفتی هم نداریم 2 بیش 3 ماه است که این زمزمه به گوش میرسد ولی هنوز تصمیمی نهایی نشده است و این امر باعث ایجاد دلسردی و بلا تکلیفی بین من و همکارانم شده است 3 من بسیاری از همکاران جوانم که در پژوهشگاه فضایی مشغولیم بیشترین ضرر را از این طولانی شده تصمیم برده ایم زیرا با ازبین رفتن ساختار پژوهشگاه تکلیف آینده شغلی ما کاملا در ابهام است.
    • محمد IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      12 1
      به عنوان یک کارشناس با تجربه با تصمیم دولت موافقم. اما نظر این دوستمان را هم قبول دارم که نباید اجرای یک تصمیم اینقدر طول بکشد و اگر دولت به جمع بندی نرسیده بهتر بود تا زمان اجرا رسانه ای نمی شد.
    • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      4 2
      از شما مي پرسيدن درصد بالاترم ميرفت پس
  • یک کارشناس فضایی IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    41 23
    ادامه4 آنچه به نظر میرسد به کار گیری نیروها در ساختار جدید بر اساس سن، سابقه و نوع قراداد است. با توجه به این موضوعو با توجه به "چابک سازی" سازمان به نظر نمیرسد در آینده نیز برای نیرویهای جوان متخصص که قرارداد تعداد زیادی از آن ها "ساعتی" است جایی باشد
    • محمد IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      2 11
      یادش بخیر 10 سال پیش تو این سازمان فارغ التحصیل دانشگاه آزاد استخدام نمی کردن. توو دو سه سال اخیر دانشجوی سفارش شده از دانشگاههای شریف تا .... آزاد پذیرفته می شود.
    • بی طرف IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      4 0
      نقد منصفانه ای بود
  • بی نام IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    47 15
    بالاخره یک نفر بخشی از واقعیتها را نوشت. ممنون
  • شاهد IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    29 38
    سلام، متاسفانه در این نظرسنجی بخش زیادی از اصول یک نظرسنجی علمی رعایت نشده است ولی نتایج آن به کل جامعه تعمیم داده شده است امید است رعایت امانت بشود و صداقت را فراموش نکنیم.
  • کارشناس پژوهشگاه فضایی ایران IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    39 39
    ببخشید اونوقت از کی نظر سنجی شده؟ 74 درصد کیا دقیقا؟ 63 درصد یا 74 درصد؟ به مردم بگید که تا جایی که من اطلاع دارم هیچ گونه نظر سنجی در سازمان فضایی و پژوهشگاه و پژوهشکده های زیر مجموعه انجام نشده است
    • کارشناس سازمان فضایی IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
      3 7
      ما با انحلال پژوهشگاه موافقیم. چون خروجی نداشته است. و لی با تشکیل مرکز ملی فضایی مخالفیم. این حرکت موازی کاری با شورای عالی فضایی است. هیچ کسی از متخصصان و کارشناسان سازمان فضایی چه در ادغام و چه در انحلال نظر سنجی نکرده است.
  • بهروز A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    28 39
    سلام به عنوان یک نف عضور سازمان می گویم که شاید ادغام بدون ایجاد ملزومات آن اشتباه بود اما انحلال به حالت فعلی پس از چند سال کار برای هماهنگی مجمو عه های تابعه نیز تصمیمی از آن اشتباه تر است و بدون کارشناسی اتخاذ شده است
  • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    12 28
    اگر تصمیم رئیس جمهور در مورد سازمان فضایی سریع تر اجرا نشود، مطمئن باشید بهانه های دیگری نیز ظهور خواهد کرد.
  • بی نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    9 30
    ادمین عزیز واقعا فقط همین دو تا نظر بوده یا خیلی ها نظر میدن و شما اجازه پخش نمیدی
  • یکه A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    30 35
    خداکند کارشناسی این طرح هم مانند کارشناسی طرحهای اقتصادی وتوضیع سبد کالا واشتغال وطرح مسکن اجتمایی دولت نباشد وسازمان هوافضای کشور قربانی بازیهای سیاسی وسرکوبی مخالفین نشود
  • مدیر پروژه فضایی IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    38 17
    خدا قوت.
  • دانشجوی دانشگاه شریف IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    55 53
    شما انگار خوابی. همین یک جایی که بچه های دانشگاهی دور هم جمع می شدن هم می خوان تعطیل کنن. محض اطلاعتون از موقع سر کار اومدن دولت جدید، تمام کار های علمی ِ فصایی رو تعطیل کردن و بچه هایی که تو این زمینه کار می کردن هم در حال رفتن از این مملکت هستند تا به خیل عظیم فرار مغز ها اضافه بشن.
  • کارشناس فضایی خواجه نصیری IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    6 4
    سلام. کنفرانس 13 ام سال 92 بود، اون موقع که هنوز حرفی از مرکز ملی فضایی نبود با خوب یا بد بودن این امر کاری ندارم. خواهشا بگذارید کمی جو آرام شود. این وسط صرفا امثال من دانشجوی دکترا و دیگر متخصصین جوان ضرر میکنیم. وگرنه نیروی استخدام دولت و یا مدیر دولتی، از این اتاق به اون اتاق جابه جا میشه و سر ماه هم حقوقش در جیبش. براش هم کل قضیه زیاد فرق نمیکنه
  • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    2 5
    اصلا این طور هم نیست. خودمونو گول نزنیم. سازمان فضایی پروژه های میلیاردی می گرفت و اخرش .. مثلا اینها میمون رو به فضا نفرستادند. اینها به ارتفاغ بالا پرتابش کردن و بعدش هم به زمین افتاد. فضا فرستادن یعنی دور زمین گشتن. از همه مهمتر تکنولژی موشک را هم که هوا فضای سپاه و صنایع دفاع به ایشان می دهد.
  • مهدی IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    2 3
    امیدوارم شاهد بازگشت عقلانیت به حوزه فضایی کشور باشیم و به نظرم یکی از الزاماتش درک درست از سهم مشخصی است که کارهای فضایی باید از بودجه و اقتصاد کشور داشته باشند و این سهم قطعا نمی تواند به هر میزان دلخواهی باشد بلکه باید از طبیعت جهانی خود پیروی کند و اگر چنین شود به نظرم خود به خود باعث می شود اولویت ها از کارهای نمایشی چون پروژه زیرمداری سرنشین‌دار مورد توجه دولت سابق، به کارهای ارزشمند و جدی تغییر کند. اگر تغییرات مثبت اعمال شود شاید مقاومت هایی بوجود آید و کسانی با مظلوم نمایی قصد گل آلود کردن فضا و موجه نشان دادن پروژه های پر خرج نمایشی را داشته باشند اما باید با روشنگری، مسائل توضیح داده شود.
  • محمد IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    4 1
    1اگر بخواهیم مصالح کشور را در نظر بگیریم باید بگوییم منصفانه ترین تصمیم تقویت ساختار فضایی و استفاده از خبرگان فضایی دلسوز درراس امور اجرایی و مدیریتی سازمان می باشد که این نظریه با نمونه های موفق خارجی و مصوبات دولت تدبیر و امید نیز به اثبات رسیده است. 2اگر بخواهیم منافع شخصی و سلایق مختلف شخصی یا گروه های سیاسی خاصی را در نظر بگیریم و سکان هدایت کشور را به آن بسپاریم، صحیح ترین تصمیم همانی است که دولت قبل اجرا کرد. وا... اعلم.
  • محمد IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    6 0
    مقدمه: • وجود ساختار سازمانی جهت سیاستگذاری و اجرای برنامه ها در هر حوزه ای لازم و ضروری است. • مطابق نقشه جامع علمی کشور حوزه اولویت اول کشور ما حوزه هوافضا می باشد. • در نتیجه وجود ساختار منسجم در حوزه فضایی بسیار لازم و ضروری می باشد. مرور ادبیات: 1تمامی کشورهای پیشرو فضایی دارای ساختار های منسجم و یکپارچه هستند. 2حفظ ثبات و تقویت ساختارها و نیروی انسانی از برنامه های اصلی کشورهای پیشرو فضایی می باشد. 3کشورهایی از منطقه که در حال فعالیت زیاد در این حوزه هستند نیز به تبعیت از کشورهای پیشرو در ساختار منسجم و تقویت نیروی انسانی و هماهنگی برنامه ها تمرکز کرده اند در نتیجه : • ساختار منسجم سازمانی نیاز است. • سیاستگذاری و برنامه ریزی و حفظ انها ضروری است.
  • دانشجوی دکتری هوافضا IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    4 8
    به عنوان کسی که سابقه کار در یکی از این نهادهای پژوهشی را پیش و پس از ادغام دارم، با طیب خاطر از تصمیم رئیس جمهور برای تفکیک دوباره این مجموعه ها استقبال می کنم. با وجود این که نزدیک یک سوم دوران کاری خود را صرف کار در حوزه فضایی کرده ام، هرگز نگرانی از بابت تعطیل شدن و بیکاری در آینده ندارم، چون پیش از این ادغام غیر قانونی هم به کار خود مشغول بودم و مطمئنم کسی که عشق این کار را داشته باشد برای حفظ آن تلاش خواهد کرد، مگر آن که فقط دل در گرو پولِ بی حساب داشته باشد و گنجِ بی رنج...
  • بی نام A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    4 2
    موضوع برنامه های و پروژه های فضایی یک مقوله بین المللی و جهانی است، لذا مستلزم ضمن استفاده حدکثر از توان منابع انسانی دانشگاهی ، صنعتی داخلی کشور که دراین زمینه دانش و تجارب ارزشمندی را کسب کرده اند از تعامل، تفاهم و همکاری با کشورها ، بویژه کشور ها دارای فناوری های فضایی غافل نباشیم . در این راستای برای حصول نتیجه و ارایه خروجی و محصول وخدمات قابل درک و فهم و لمس عموم مردم کشور پر افتخار ایران نیاز به مدیریت با عملکرد کلاس جهانی می باشد.
  • پژوهشکر حوزه فضا A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    7 0
    سوال 1تفاوت اهداف ، ماموریت و شرح وظایف " سازمان فضایی ایران" که قبلا" ایجادشد با اهداف و ماموریت "مرکزملی فضایی" که در شرف تاسیس و سازماندهی است چیست؟
  • منفی خور IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    4 5
    به امید روزی که نوابغمان از ناسا به کشور بازگردند و فرصت و ظرفیت فعالیت برای آنها وجود داشته باشد
  • زینب حسینی A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    4 0
    به نظرم خیلی خوبه که دولت بالاخره داره یه فکری برای این شرایط نابسامان فضایی کشور میکنه، امیدوارم اونقدر موثر باشه تا کمی جلوی فرار مغزها رو در این زمینه بگیره، ولی به قول معروف با حلوا حلوا کردن کام کسی شیرین نمیشه، پس بهتره سریعتر دست به اقدام بزنند تا همین دستاوردهای کوچک ملی حفظ بشن و یه روزی ایران هم به یه قدرت فضایی تبدیل بشه
  • یک دلسوز IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    9 2
    سازمان فضایی یک تشکیلات راهبردی است. اگر قرار باشد با آمدن و رفتن دولت ها که حداکثر 8 ساله هستند دچار بحران شود بهتر است کلا درش را ببندند. این سازمان باید در موقعیتی قرار بگیرد که از تعرض دولت ها به دور باشد.. شکی نیست که مدیریت سازمان ضعیف بوده اما بهتر است بجای پاک کردن صورت مسئله، مسئله را حل کنید
  • پژوهشگر حوزه فضا A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    5 1
    برنامه ریزی راهبردی و سازماندهی مجددبرای بهره وری و اثر بخشی بیشتر از ضروریات هر تشکیلات پیشرو است. حال این پرسش مطرح است ؟ 1 آیا وضعیت موجود حوزه فضای کشور را کاملا" شناخته ایم ،مشکلات زیر ساختی ، سخت افزاری و نرم افزاری برنامه ها و تشکیلات سازمان فضایی فعلی را به دور از جنجال های جناحی و گروهی بطور واقعی می دانیم چیست ؟ 2 ا هداف واقعگرایانه و وضعیت مطلوب طراحان، مدیران ارشد وبرنامه ریزان محترم حوزه فضا مشخص و شفاف است که چه میخواهیم ؟ آیا میخواهیم ماهواره سازشویم؟توجیه فنی ، اقتصادی ، اقتداری و امنیتی آن را چیست؟ پاسخ به چرایی ها موضوع ؟ 3 چگونه میخواهیم به اهداف و برنامه های مطلوب مان برسیم ، نقشه راه رسیدن به مقصد ترسیم شده ، منابع لازم وقابل حصول است؟
  • متخصص علوم فضایی IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    4 6
    آقای خاراباف سپاس
  • کارشناسان فضایی IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    6 7
    سلام، با تشکر از اعضای هیأت علمی و کارشناسان سازمان فضایی که با اقدام به موقع توانستند چهره ریاکارانه برخی از افراد را نشان دهند که با دروع پردازی، خیرهایی را در برخی از روزنامه های کشور و سایت‌های خبری بر علیه اقدام سنجیده دولت منتشر کردند. خواهشمنداست با افشا واقعیت‌ شرایط را برای رشد و تعالی کشور و شایسته مردم عزیر ایران در حوزه علوم و فناوری فضایی در سایه رهنمودهای رهبر عزیزمان در آینده نزدیک فراهم فرمایید تا دسیسه‌های دشمنان این انقلاب در روزنامه‌های و سایت‌های کشور نقش بر آب شود.
  • کارشناسان فضایی IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    7 7
    با سلام, ضمن تشکر از کارشناسان با سابقه سازمان فضایی و اعضای هیات علمی, ممنون که در اقدامی بجا دست سیاه نمایی افراد سوجو را برای عموم مردم و افکار عمومی روشن نموده اید.
  • پژوهشگر حوزه فضا A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    5 1
    ضمن تشکر ؛ لازمه اظهارنظر پژوهشی عمیق و کارشناسانه موضوع فوق، پاسخ وروشن نمودن سوالات زیر توسط نویسنده است ؟ 1 چشم انداز ،اهداف ،ماموریت،رسالت، خطمشی،وظایف،تشکیلات سازمان ملی فضایی در شرف تاسیس چیست؟ 2 برنا مه راهبردی، نقشه راه برای رسیدن به چشم انداز 1404حوزه فضای کشوریعنی: دستیابی به جایگاه اول منطقه در تسخیر فضا و تسلط برآن با همکاری های بین المللی که تدوین وابلاغ شده است چیست؟ 3 آیا منابع لازم مالی اقتصادی ، انسانی علمی فنی، فناوری ،صنعتی،سیاسی، حقوقی پیش بینی شده است وقابل تامین ودسترس است؟
  • بی نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    5 2
    با سلام از ميمونه چه خبر؟