امسال صدمین سالگرد ارائه نظریه نسبیت عام توسط آلبرت اینشتین است و پس از یک قرن، هنوز پیش‌بینی او مبنی بر وجود امواج گرانشی اثبات نشده است.

در سال 1915 / 1294، آلبرت اینشتین یک سری معادله منتشر کرد که درک ما را از جهان تغییر داد. با این معادلات، توضیح نیوتنی از گرانش بین اجرام پرجرم از اعتبار ساقط و ایده جدیدی وارد شد که بیان می‌کرد گرانش یکی از ویژگی‌های جهان است و اجرام سنگین، فضا- زمان را خم می‌کنند.

یک قرن بعد، گرانش هنوز ما را درگیر خود کرده است. معادلات نسبیت پیش‌بینی می‌کنند که رخدادهای عظیم کیهانی باید موج‌هایی را در فضا- زمان ایجاد کنند که در مسیر انتشار خود، ابعاد فضا و زمان را تغییر می‎دهند، ولی هنوز هیچ نشانی از آنها مشاهده نکرده‌ایم. در سال جاری شاهد دریافت اطلاعات از دو پروژه خواهیم بود که با هدف حل این مشکل طرح شده‌اند: از سرگیری آزمایش ارتقایافته امواج گرانشی موسوم به LIGO و پرتاب فضاپیمای LISA که فناوری مشاهده امواج گرانشی را در فضا آزمایش خواهد کرد.

برای آن‌که بدانید امواج گرانشی چیست و آزمایش‌های لایگو و لایزا چطور کار می‌کنند، اینجا را کلیک کنید.

جالب‌تر این‌که شاید شاهد پیشرفت در حل بزرگ‌ترین معمای حل نشده فیزیک یعنی ناسازگاری نظریه‌های نسبیت عام و کوانتوم هم باشیم. در مقیاس اتمی، گرانش به حدی ضعیف است که فیزیک‌دانان عموما از آن صرف نظر می‌کنند؛ حال به نظر می‌رسد که این کار اشتباه بوده و شاید گرانش نقشی حیاتی در دنیای کوانتوم بازی می‌کند. احتمالا گرانش عنصر مفقوده واقعیت است.

فیزیک‌دانان پیش‌بینی می‎کنند در سال جاری به تمام پاسخ‌ها نخواهیم رسید، اما دست کم به نظر می‌رسد که بزرگ‌ترین معمای هنوز حل نشده گرانش، بالاخره در مسیر حل شدن قرار گرفته است.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 394262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 102
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هلیا A1 ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    خیلی جالب بود ولی متاسفانه ما تا کوکب خانم و حسنک کجایی بیشتر نخوانده ایم و از این مطالب چیزی سر در نمیاریم .در هر صورت ممنون.
    • محسن A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
      واسه سیر کردن شکم به چیزی هم بیشتر از کوکب خانم و روباه و پنیر احتیاج نیست. این فیزیکدانها هم از سر شکم سیری دنبال این داستانها هستند، مگه نه؟
    • علی ا A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
      مگر کسی دست شما را برای مطالعه آزاد گرفته بود مگر کسی دیگه انیشتن را آموزش داده داده بود تا نظریه نسبیت را ارائه کنه چرا همیشه دنبال توجیه برای تنبلی هامون هستیم مگر ما هم سر همان صندلی ها ننشستیم که امثال حسابی، سمیعی و ... در آن رشد کرده اند و با تلاش خود دروازه های جدید را به روی خود گشوده اند دی ما ایرانی ها اینه که هیچ مقع مسئولیت کارهای و تنبلی های خودمون را به عهده نمی گیریم و برای توجیه کردن تا آسمان بلدیم......
    • مازنی A1 ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
      48 39
      حق با محسن‌ه برای چشیدن شیرینی فیزیک و غرق شدن در دنیای اون برای باز کردن دریچه‌های تازه باید خودت و ذهنت رو در اختیار فیزیک بذاری، البتّه این در مورد فیزیک تئوری صدق می کنه نه مباحث فیزیک کاربردی که تا حدّی شبیه مهندسی می‌مونه
    • محمد EU ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
      41 13
      همینه دیگه تا وقی طرز فکر ما اینطوریه کشورمون جهان سومی باقی می مونه یذره جهان بینی تون رو افزایش بدید میدونی اگه ثابت بشه چه انقلاب بزرگی توی صنعت هوا فضای دنیا رخ میده؟
    • ناشناس IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
      80 3
      وقتی اساس و بنیان آموزش و پرورش ضد آموزش و پرورش واقعی است هزاران انیشتین نفله میشن باید از هزاران دانش آموز معمولی افرادی نابغه ساخت تا یکی انیشتین بشه .
    • بی نام IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
      33 16
      موهارووووووو.. جنس تافتش چی بوده خدایی.. خخخ
    • آرش A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
      24 2
      کسایی که میگن این فیزیکدانها از سر شکم سیری این حرف ها رو میزنن حق دارن ؛ چون سواد ندارن . البته بعضی ها هم سواد ندارن اما احترام میزارن ؛ حساب اونها جداست . ولی حداقل این رو بدونید که جی پی اسی که ازش استفاده میکنین اگه تصحیحات نسبیت عام روی ساعت های ماهواره های اون انجام نشه موقعیت شما رو روی زمین اشتباه نشون میدن . پس نگید نسبیت عام چه بدرد میخوره . کامپیوتر ها ؛ ترانزیستور ها , تلوزیون ها و هزار چیز دیگه همش بر اساس علم کوانتوم و فیزیک کار میکنن .
    • 4463 A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
      1 9
      اولا که تو دنیا فقط 3 نفر می تونن نسبیت رو کامل درک کنند ثانیا اقایان و خانمای پر ادعا اول کمی مظالعه داشته باشین بعدش شعار بدین کپی پیس نکین.اقای بی نام که نوشتی دنیا گرده ومثه سیاه چالست این دو هیچ ربطی بهم ندارن وهمینطور ساختار اصلی سیاه چاله رو کسی ندیده.جهان گرد نیست جهان حالتی بین کره و بیزی داره وحالتی زله مانند داره این به خاطر وجود 96 درصد ماده و انرزی تاریک وبنا به جدیدترین نظریه شاید همین ماده تاریک باعث تغییر شکل فضا زمان میشن.وباعث امواج گرانش میشن. و مطلب اخر 85درصد نظریه های اینیشتن ثابت نشده از کجا معلوم من در اورده نبوده؟؟؟و حدود5 درصد نظریه هاش نقض شده.
  • بدون نام ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    خخخخخخ يارانه هم ميدن؟؟ايا
    • بی نام IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
      31 8
      فردین معصومیهههههه؟؟؟
    • بی نام EU ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
      37 1
      خیلی خلاصه بگم همون طور که جسم باردار میدان الکتریکی رو به سمت خودش جذب یا دفع خمش میکنه یک جسم به دلیل جرمش باعث ایجاد خمش میشه اینکه چی رو خم میکنه میگیم فضا رو خم میکنه مبحث نسبیت عام در ارشد تدریس میشه و تو لیسانس مباحث ریاضی پایه مثل تانسورها یاد داده میشه که برای ارشد امادگی یادگیری نسبیت عام این رو داشته باشیم نسبیت عام به دلیل ریاضیات پیچیده و جبری یکی از نظریه های سنگین علم هست. نسبیت خاص هم به دلیل سادگی بسیار گول زننده است. با اینکه ریاضیات بسیار ابتدایی دارد ولی کاملا دید بشر رو منقلب میکنه انیشتین چندتا بیشتر مقاله نداشت ولی علم رو دگرگون کرد. امروزه اساتیدی هستند که سالی 20 تا مقاله میدن ولی کمترین تاثیر رو در علم دارند.
  • یارانه بگیر IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    اگه کسی ازین مطلب چیزی سر در آورد به ماهم بگه. چقدر میپیچونین از صف سبد کالا بگین کفایت میکنه
    • امین A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
      169 1
      تا حالا دیدی اگه یه سنگ توی دریاچه بندازی موج درست میشه؟ یا اگه چهار طرف یه پارچه رو بگیری و یه جسم سنگین توش بندازی پارچه خمیده میشه. فضای بالای سر ما هم همینطور هست. مثلا خورشید انگار فضای در اصل فضا زمان بالای سر ما رو خمیده کرده، عین همون جسم سنگینِ تو پارچه. حالا معادلات انشتین پیش بینی میکنن که اجرام خیلی خیلی سنگین فضا، می تونن عین امواج دریاچه، توی فضای بین ستاره ها هم موج ایجاد کنن. حالا دارن تلاش میکنن که این موج ها رو ببینن.
    • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
      71 2
      طبق نظریه اینشتین جاذبه باعث خم شدن فضا زمان میشه حتی باعث خم شدن نور میشه این علت که سرعت نور طبق ازمایش مایکلسون مورلی ثابت هست زمان یک چیز مطلق نیست و باری اجسام با سرعتهای مختلف متفاوت هست در نتیجه زمان رو بعد چهارم در نظر می گیرند و میره تو هندسه نا اقلیدسی معادلات ریمان و ریچی کریستوفل و.. توضیح این معادلات حتی برای دانشجوی لیسانس ریاضی هم سخته
    • کلانتری A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
      37 1
      ممنون از توضیحات امین جمعه 19 دی 1393 10:42:27 و بی نام جمعه 19 دی 1393 13:16:43.
  • علی A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    نقیییییییییییی ناهار نخردمه؟
  • بی نام IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    دانشجو که بودم استادا وقتی سوال میپرسیدن اکثرا لال میشدیم از ترس جواب و اظهار نظر بی مورد هیچ نمیگفتیم، الان ملت یه جوری کامنت میذارن انگار موظف به اظهار نظرند،نظر ندن اون دنیا نکیر و منکر ولشون نمیکنه
    • مجید A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
      78 5
      عزیزم اینام خیالشون راحته پشت کامپیوترشون کسی کارشون نداره اگه مثل دوره دانشجویی شما یک استاد درس میداد قول میدم هیچکدوم ا زاین دوستان جرات خمیازه کشیدن هم نداشته باشند . اما شما سخت نگیر مثل همه بخند .
    • مجتبی عباس بگلو IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
      46 5
      گل گفتی
    • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
      اشتباه می کردید . شما دانشجو نبودید مدرک جو بودید و می خواستید زود کلاس تعطیل شود . بخاطر همین صاحبان مدرک کارشناسی یک کتاب فارسی هم نمی توانند بخوانند و نمی دانند شاه سلطان حسین از طایفه قاجار بوده یا صفوی و نامه نوشتن را هم بلد نیستند .
    • بی نام US ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
      12 3
      ببخشید دوست بی نام شما دانشجوی کدوم دانشگاه بودین؟ که اجازه سوال پرسیدن و اظهارنظر داشتین جدا از اون درست نیست که به کسی انگ بیسوادی بزنید اونم فقط برای یه اظهارنظر اینکه نظر شما با ایشون متفاوته دلیل به بیسوادی شونه
    • خسته A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
      0 12
      مکشل از خبر انلاینه که هر اراجیفی رو تایید می کنه..و خبر هایی که منطقی هستن رو چاپ میکنه.خوب اینم یه نوع سیاسته برای همچین خبر گذاری زردی که اکثر خبراش از سایتای دیگس یا از صفحه اینستگرام اشخاص معروف ...
  • مجتبی عباس بگلو IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    57 18
    پرایدم ماشین خوبیه اااا شرمنده این مال یه پست دیگست
  • دانشجو A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    70 6
    دوستان بنده که در دانشگاه فیزیک میخوندم وقتی وارد بحث نسبیت میشدم سرگیجه میگرفتم تا جزئی از انرا درک کنم ومطمئن هستم خیلی ا زلیسانسیه های فیزیک هم مثل بنده ازان چیزی نمیدانند واین بحث مثل کوه یخی است که فقط نوک ان را میبینیم بنابرین لزومی ندارد که همه دران شرکت کنن
    • بی نام A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
      19 25
      اتفاقا نسبیت خاص خیلی ساده هست من زمانی که حتی دبیرستان می رفتم نسبیت خاص و معادلاتش رو یاد گرفتم سختی کار برای نسبیت عام هست که فکر نکنم تو دوره لیسانس تدریس بشه چون همش تانسور و معادلات پیشرفته هست که لیسانسه از اونها سر در نمیاره
    • بی نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
      16 2
      من تعجب می کنم چرا کاربران قبل از مطالعه منفی یا مثبت می دهند نسبیت خاص چهار پنچ تا فرمول بیشتر نیست که از قضیه فیثاغورث بدست می اید فرمول انقباض لورنتز فیتز جرالد اتساع زمان ... خیلی هم ساده هست مشکل نسبیت عام هست که با معادله ابعاد کار داره با اینکه دانشجوی ریاضی هستم بعید میدونم نسبیت عام تو دوره لیسانس تدریس بشه چون درکش برای ما هم سخته
  • شنگولم A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    80 8
    من یه پرنده ام آرزو دارم انشتین بشم
  • بی نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    21 7
    تا جایی که مشخصه اینکه جرم بیشتر جاذبه بیشتری ایجاد میکند و اگر انسان برای مثال روی سیاره مشتری برود وزنش که الان 80 کیلوگرم است در انجا در حد 8000کیلوگرم میشود. و احتمال اینکه اجسام پر جرم منجر به انحراف نور و مسیر گسترش جهان هم شوند هست. چون سیاهچاله ها و کوتوله های سفید نور را هم که ماهیت ماده دارد را جذب میکنند.
    • سیاوش A1 ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
      11 2
      کیلوگرم واحد جرمه نه وزن
  • رضا A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    32 2
    آقا اگر نفهمیدین، لازم نیست حتما بگینا...
  • علیرضا A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    11 38
    کوکب خانم رو خوب اومدی. از عیدی بازنشستگان اگه مینوشتید ما خوشحالتر میشدیم. نظریه انشتن نون اب نمیشه.
  • کمال A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    15 6
    البته باید در نظر داشت که انیشتین تا آخر عمر نظریه کوانتومی و اصل عدم قطعیت هایزنبرگ را نپیذیرفت. در صورتی که مشاهدات کنونی برقراری هر دو را بخوبی نشان می دهد. بنابراین رد نظریه انحنای فضازمان انیشتین دور از ذهن به نظر نمیرسد.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    61 9
    اصولا ما ایرانیها احساس مسوولیت بزرگی برای خنداندن دیگران و مزه پرانی در خود احساس می کنیم. به همین دلیل هم هر نوشته ای رو به تمسخر می گیریم و تراوشات ذهنیمون رو در قالب جوک زیرش می نویسیم.
    • بابا IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
      44 3
      از نظر شما اشکالی داره؟ من که فکر نمیکنم موضوع یه بحث اعتقادی و ادئولوژیک نیست که شوخی با اون خطرناک باشه ضمنا به این مطلب توجه کنید اکثر کسانی که نظر دادن ظاهرا مثل من نسبت به موضوع عامین ولی در عین حال کنجکاو که این به نظرم چیز بدی نیست
  • علیرضا A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    74 2
    به زبان ساده: نیوتن اعتقاد داشت که گرانش ناشی از نیرویی است که دو جرم به یکدیگر وارد می کنند اما انیشتین با نظریه نسبیت عام اعتقاد دارد که گرانش ناشی از خمیدگی محیط فضا و زمان اطراف یک جرم است مثلا یک گلوله آهنی بزرگ رو روی یک تشک نرم بگذارید اون خمیدگی که دور و بر گلوله ایجاد میشه همون خمیدگی هست که انیشتین میگه حالا اگر یک گلوله آهنی کوچک رو به سمت این خمیدگی بندازیم وقتی نزدیک این خمیدگی میشه به سمت داخل اون میره و به گلوله آهنی بزرگتر نزدیک و نزدیکتر میشه. بدون اینکه نیرویی بین دو گلوله برقرار باشه یعنی خمیدگی محیط اطراف گلوله بزرگ باعث شد که گلوله آهنی کوچک به اون نزدیک بشه. حالا وقتی که انفجارهای بزرگ کیهانی رخ میده یه سری از این خمیدگیها به اطراف منشر میشه به نام همون امواج گرانشی.
    • بی نام IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
      5 33
      اینا رو که گفتی فقط در جایی مثل زمین که جاذبه وجود داره اتفاق می افته در خارج از جو این ازمایشها جواب نمیده مثلا یک گلوله آهنی بزرگ و کوچیک روی تشک خمیدگی ایجاد نمی کنه
    • محمد A1 ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
      49 0
      علی رضا جان.دستت درد نکنه. من به عنوان یه علاقه مند سالها پیش بانسبیت عام وخاص ؛فیزیک باقوانین نیوتنی و...آشنا شده ومطالعه می کردم.همه توضیحات این کامنتهارو که خوندم دیدم بهترین توضیح رو به زبان ساده دادی،به نحوی که به فهم بهتر موضوعبه قول خودم شیر فهم شدن، برای منی که فقط علاقه مندم ونه فیزیکدان،خیلی کمک می کنه.تشکر.
    • ثمین IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
      20 1
      آقاعلیرضا تشکر ؛خیلی جالب توضیح دادی
  • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    35 1
    هر مطلبی مخاطبی داره . این مطالب رو اونهایی که فیزیک خوندن متوجه میشن . البته تنها مزیت فیزیک خوندن تو ایران اینه که این چیزا رو میفهمی ولی نون و آب نمیشه واسه آدم
  • ناصر IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    29 8
    واقعا این فیزیک دان ها چی میخونن؟ من که مخم سوت میکشه.
    • بی نام A1 ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
      19 1
      نظریه نسبیت تنها بخش مشکل علم فیزیک هست علتش اینه تا دانشجوی ممتاز ریاضی نباشید سر از اونها در نمی اورید بقیه از طریق ازمایش و انتگرالهای ساده بدست می ایند اما در نسبیت همش معادلات دیفرانسیلی برای چهار بعد حل میشه یکی از علتهای دیر کشف شدن نسبیت عام یکی بدلیل ضعف هندسه نااقلیدسی در زمان نیوتون بوده
  • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    17 33
    درود بر خبر انلاین ماملت ایران همگی پشتیبان خبر انلاین هستیم با تشکر
    • بی نام IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
      31 5
      چه ربطی داشت آخه. چرا مثل عقده ای ها رفتار میکنی
  • مصطفی A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    10 3
    انرژی مساوی است با جرم توان دوم سرعت نور از انشتین فقط همین رو میدونم
  • میثم A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    24 2
    توضیح ساده ی خم شدگی فضا زمان اینه که یک تکه پارچه رو درنظر بگیرید که از دوطرف کشیده شده باشه.وقتی جسم سنگینی وسط پارچه قرار بگیره. پارچه به سمت پایین انحنا پیدا میکنه و به اصطلاح خم میشه. حالا وقتی اجسام سبکتر روی این پارچه خم شده قرار بگیرند به سمت وسط پارچه و قسمت گود شده حرکت میکنند و جذب میشوند. انیشتین عقیده داشت این جسم سنگین نیست که اجسام کوچیکتر رو به خودش جذب میکنه بلکه خمیدگی ابعاد فضا بخاطر حضور جسم سنگین باعث هدایت اجسام سبکتر در این خمیدگی میشه.
  • منصور نوين IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    135 2
    ايران هم به دنبال اينه كه امسال با موفقيت واتس آپ رو فيلتر كنه تا ريشه فساد در كشور خشكانده بشه.
    • بی نام A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
      36 2
      خیلی خوب بود... خخخخخخخخ
  • محمد A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    42 1
    مقاله جالبی بود البته بدون شک بسیاری از مردم ما بعد از اثبات هم این مسائل رو قبول نمیکنن آخه هنوز هم بعد از قرن ها کتاب تعبیر خواب میخونن :دی
    • بی نام A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
      30 4
      کتاب تعبیر هم جای خودش رو داره. متاسفانه همیشه این نفی و اثبات های جاهلانه ، ما رو از پیشرفت محروم کرده.
  • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    34 1
    جامعه مدیون زحمات دانشمندان هست. تو ایران از خجالت بعضی هاشون خوب در اومدیم
  • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    13 33
    خبرنامه این چند کامنتهان اولی چی هستند شما منتشر کرده اید. چه ربطی به مطلب دارند. لطفا شان خبرگزاری خودتان را لااقل خودتان رعایت کنید و هر کامنتهان بی ارتباط و سبکی را منتشر نکنید.
  • omid A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    95 10
    فکر کنید... ۱۲۹۴ شمسی آقای انیشتین این نظریه رو دادن... همون موقع که شاهان قاجار گیر حرمسرا و خوش گذرونی ث روشنفکران جامعه درگیر تحریم تنباکوفکر کن تنباکو... بودن... اونا کجا بودن،... ما کجا بودیم بعد میگن چرا جونای ما درگیر اعتیاد و قلیون کشیدن هستن... خیلی گذشته خوبی داشتیم اینجاست که میشه فهمید چقدر عقب هستیم
    • حسین A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
      81 63
      سال 1294 هجری شمسی زمان سلطنت احمدشاه قاجار بوده ایشان حرمسرا نداشته اند. تحریم تنباکو مربوط به سال 1270 هجری شمسی 24 سال قبل از تاریخ اعلامی شما و کار درستی هم بوده. در 100 سال پیش زمان پیش بینی انیشتین جنگ جهانی اول در جریان بوده است پس این که گفته اید اونا کجا بودن اونا جای خاصی نبوده اند در حال جنگ و کشتار بوده اند.این که جناب انیشتین چنان دستاوردهای بزرگ علمی داشته اند نشان نبوغ و تلاش ایشان داشته.شما بهتره به جای این که زمین و زمان را به هم بدوزید که چرا ما عقب هستیم در کاری که انجام می دهید سعی کنید بهترین باشید. اگه هر کسی کارش را به بهترین نحو انجام بده ما هم کشور پیشرفته ای خواهیم بود.ولی در جامعه متاسفانه همه دارند غر می زنند.این کشور را ما باید بسازیم.
    • حسین A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
      25 1
      تازه مگه الان چقدر جلوییم و داریم چه میکنیم
    • بی نام A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
      48 6
      آقای حسین. افتضاحات قاجار رو ماستمالی نکن. احمدشاه اگر حرمسرا نداشت میرفت فرانسه پول ایران رو خرج عیاشی و فاحشه های پاریس میکرد.
    • بی نام A1 ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
      27 11
      از نظر اشتباهتون متوجه شدم بسیار زندگی و زمانه به شما فشار آورده امیدوارم از این فشار زندگی خلاص شوی قضیه تحریم تنباکو را برو دقیق بخون بخون بعد بگو عقب افتاده کی بوده البته این را باید قبول کنییم دشمن از دانشمندانش بهتر استفاده کرده
    • حسین A1 ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
      36 3
      در پاسخ به بی نام شنبه 20 دی 1393: من هیچ وقت از شاهان قاجار حمایت نکرده ام بلکه تنها گفتم احمد شاه قاجار بر خلاف دیگر شاهان قاجار حرمسرا نداشته است. در پاسخ به بی نام یکشنبه 21 دی 1393:تحریم تنباکو هر جا که من دیدم سال 1309 هجری قمری بوده که مطابق با سال 1270 هجری شمسی می شود. من اصلا بحثم حمایت از حکومتهایی که به ایران مسلط بوده اند نیست.من شاهان قاجار،پهلوی و نظام جمهوری اسلامی را حکومتهایی می دانم که نکات مثبت و منفی دارند که البته بعضی از آنها نکات منفی بیشتری دارند.منظور من این بود اگر ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم ویرانی کشورش را پذیرفته بود و دنبال مقصر می گشت و آمریکا یا حکومت خودشان را مقصر می دانست حالا هنوز در همان جا در جا می زدند.از گذشته باید درس گرفت نه این که در گذشته بمانیم.
  • مرتضی IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    60 0
    من دانشجوی فیزیکم . فقط اینقد بهتون بگم ک اگه این نظریه ثابت بشه کل فیزیکدان ها جشن میگیرن ولی جالب اینجاس انیشتین چطوری این چیزا رو پیش بینی کرده ولی ما بعد از صد سال نمیتونیم ثابتشون کنیم.
  • سیا IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    36 43
    خودتونو ناراحت نکنید، این فرضیه ها را افرادی نا مسلمان و کافر داده اند ، مرگ بر آمریکا.
    • بی نام RO ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
      20 8
      در خود اسلام آمده که یک ساعت تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت است...در کدام دین دیگری این عبارت آمده است؟
  • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    41 6
    دوستان یه کم وقت برای مطالعه صرف کنید،اگم علاقه ندارید پس بیسوادیتونو به رخ نکشید،بیسوادی و ندونستن افتخاری نداره
    • کامنت اولی IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
      7 12
      حالا مثلا شما باسوادی؟ شک ندارم خودتم چیزی از مطلب بالا نفهمیدی.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    4 5
    چطور میگید : ولی هنوز هیچ نشانی از آنها مشاهده نکرده‌ایم مگه پارسال نبود که یک گروه تحقیقاتی ادعا کرد تونسته امواج گرانشی رو ردگیری کنه ، که البته بعدش حرف و حدیث هایی در اومد
  • مهدی IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    10 1
    امواچ گرانشی . چیزی شبیه به موج های ایجاد شده بر روی سطح اب هستند که وقتی شما یک سنگ را درون آب می اندازید ایجاد می شوند ، وقتی که یک ستاره بزرگ در فضا منفجر می شود یا هر انفجار بزرگی در فضا اتفاق می افتند این امواج در جهان پراکنده می شود ... البته عطسه یک فضانورد هم می تواند امواج گرانشی تولید کند اما چون خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی ناچیز است اصولا حتی پیشرفته ترین پیشرفته ترین پیشرفته ترین پیشرفته ترین پیشرفته ترین پیشرفته ترین پیشرفته ترین پیشرفته ترین اشکارسازها هم انرا نمی توانند اشکار کنند
    • یوسف A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
      0 0
      اشتباه مثبت دادم
  • مهدی IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    11 2
    قراره یک نمونه آزمایشی و توسعه فناوری فضاپیمای لایزا به نقطه لاگرانژی اِل1 پرتاب بشود و آزمایش اصلی که شامل 3 فضاپیما خواهد بود برای سال‌های 2030 میلادی قابل تصور است. همچنین آزمایش لایگو با به‌روزرسانی که برایش انجام شده حساسیتش 10 برابر شده که به این ترتیب انتظار است حداقل شانس مشاهده امواج گرانشی ناشی از یک ادغام ستاره‌های نوترونی در سال را داشته باشد. لایگو و لایزا محدوده فرکانسی متفاوتی را پوشش می‌دهند. البته در مورد مشاهده غیر مستقیم، سال گذشته خبر مربوط به بایسپ2 را داشتیم که انتشار نتایج فضاپیمای پلانک نتایج آنها را با شک و تردید مواجه کرد ولیکن تیم بایسپ و پلانک در حال همکاری مشترک برای بررسی نتایج هستند. بایسپ3 و آزمایشات دیگری در همین زمینه در نقاط دیگر دنیا نیز در دست انجام است.
  • آروین A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    22 5
    این یک بحث کلملا تخصصی است که فقط تحصیل کنندگان اخترفیزیک ازش سر در میارن
    • بی نام A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
      8 1
      اتفاقا تمام معادلاتش معادلات پیچیده هندسه نااقلیدسی هست اون مباحث اختر فیزیک مثل شناسایی قدر و تابش ستارگان کاملا با نسبیت عام فرق داره کجا توی فیزیک این معادلات هست ؟ خود اینشتین برای اثبات اینها پیش یک ریاضیدان سالهای زیاد رو صرف یادگیری هندسه کرد
    • کیهانشناس IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
      6 1
      اخترفیزیک نه عزیزم. کیهانشناسها و ریاضی دانها اونهم کسانی که هندسه دیفرانسیلی پیشرفته کار می کنند سر در میارند.
  • morteza IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    5 17
    بنظر من نظریه کاملا درسته اجرام سنگین زمان را خم میکند
    • بی نام IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
      0 10
      زمان را خم می کند یعنی چه؟ آخه زمان که ی تعریف ذهنیه
  • محمدعلی حسین زاده IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    18 1
    درک خم شدن فضا و زمان برای کسانی که فیزیک دان نیست بسیار مشکله و تا مطالعات فیزیک نداشته باشید انتظار نمیره که این مسائل درک بشه. فیزیک کوانتوم ریزترین ذرات ممکن زیر اتمی رو بررسی میکنه مثلا رفتار کوارک ها که در این فیزیک کوانتومی، قوانین فیزیک عادی اعتبار خودشو از دست میده و اختر فیزیک هم ستاره ها و کهکشانها و دنیاهای موازی که البته هنوز نظریه است و چیزهایی از این قبیل رو بررسی میکنه و میشه گفت برخلاف فیزیک کوانتوم که کوچکترین چیزی رو بررسی میکنه کیهان شناسی و اختر فیزیک بزرگترین چیزها رو بررسی میکنه. دانشمندا این چندسال اخیر ب دنبال کشف یه رابطه و قوانین فیزیکی یکسان در مورد این دو مورد هستن. پیروز باشید
  • رامین A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    11 8
    موضوع انشای نسل کنونی:پول بهتر است یا ثروت
  • علاقه مند IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    7 30
    اینها بازی های زبانی است. نه می توان فضا را درست و حسابی تعریف کرد، نه جنسش را و نه خمشش را. همه ی مثالها از مشاهدات حسی ما از اطراف ماست. صرفا به پنج حس انسان هم نمیشه بطور کامل اطمینان کرد. مثلا برخی از فرکانس های "امواج الکترومغناطیس"، نه دیده میشه نه شنیده میشه نه استشمام میشه نه چشیده میشه و نه لمس میشه اما وجود داره که توسط پردازشهای خود مغز بواسطه ی تصمیم گیری از روی هر 5 حس و برآیند اونا و ریاضیاتی که خودش برا خودش تعریف کرده کشف شده. حالا برعکس این حالت وقتیه که مغز یک پدیده فیزیکی رو برا خودش فرض کنه بعد دنبال اثباتش باشه این میشه یک loop درون مغز بدون اینکه این سیستم ورودی داشته باشه که لزوما ممکنه به جوابی یا اکتشافی هم نرسه.......
    • محمد IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
      5 1
      من واقعا تعجب مي كنم كه اون 20 نفري كه به كامنت اين شخص نظر منفي دادن اصلا اونو خوندن؟ واي بحال اينا اگه راي دانشونم همينطور باشه
  • علاقه مند ادامه IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    12 2
    ..... خود آقای اینشتین میگه: "انسان بایستی در جستجوی چیزی باشد که هست یا وجود دارد نه اینکه به چیزهایی که از نظر او باید باشد یا وجود داشته باشد فکر کند"
  • بی نام ES ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    2 7
    فيلم جديد نولان كاملا گوياي همه چيزه
  • بی نام A1 ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    8 1
    چرا خودتونو موظف می دونین تو چیزی که ازش هیچ اطلاعی ندارین اظهار نظر کنین؟
  • بی نام US ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    7 2
    بجای این بحث ها و اظهار نظرات بی سروته برید سریال کازماز رو ببینید ۱۳قسمت بیشتر نیست و تمام موضوعات علمی مربوط به کهکشانها و نظریه ها رو به زبان ساده توضیح میده...یکی از سایتها هم به فارسی دوبله‌ش کرده....
    • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
      2 28
      کسی که با سریال بخواد چیزی از علم بفهمه همون بهتر که نفهمه اینها هم کار هرکسی نیست به سالها تحصیل در فیزیک و ریاضی نیاز دارید برای درک نسبیت عام
  • بی نام IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    6 2
    ماده عامل بوجودآورنده گرانش است و گرانش، هندسه یا همان فضا را بوجود می آورد یا در آن خمش ایجاد می کند که باز همان ماده در آن سیر می کند. تعریف زمان هم بر اساس تغییر مکان اتم است و مستقل از مکان نیست مثلا "ثانیه" مدت زمانی است که اتم سزیوم ۱۳۳در حالت پایه ۹۱۹۲۶۳۱۷۷۰ بار نوسان می‌کند. حال اگر ماده یا جرم به انرژی تبدیل شود احتمالا تنها خاصیت آن که همان گرانش است توسط انرژی به ارث برده میشود ولی ماهیت آن متفاوت است بطوریکه بصورت موج گرانشی بروز میکند مثل بچه ای که تمام اعضاء و جوارحش با پدر و مادرش متفاوت است اما دی.ان.ای او قطعا از ترکیب دی.ان.ای والدینش ساخته شده
  • vahid RO ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    9 1
    شاید با اثبات نظریه بالاخره بشر بتونه چند سال نوری رو تو چند روز انجام بده......
  • حافظ A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    2 27
    این مثال تشک و گلوله آهنی خیلی بی معنیه اگر چنین آزمایشی با تشک توی خونتون انجام بدید هیچ مشکلی رو حل نمیکنه چون علت ورود گلوله کوچکتر به گودی تشک که توسط گلوله بزرگ ایجاد شده خم شدن تشک نیست بلکه دوباره علتش میشه همون جاذبه زمین که بازم نمیتونیم توضیح بدیم جاذبه زمین از کجا میاد ؟ شما فکر کردید وقتی گلوله بزرگ رو میندازیم رو تشک چرا خمیدگی ایجاد میشه ؟ بازم علتش همون جاذبست این اصلا مثال خوبی نیست هیچ کمکی هم به درک مفهوم نمیکنه حالا بعضی های اومدن توی فیلما و سایتهای علمی همچین مثالی دیدن همون رو کپی نکنید اینجا لطفا
    • علیرضا A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
      7 0
      حافظ جان این مثال گلوله آهنی و تشک حالت ناقصی برای توضیح خمیدگی فضا زمان هستش؛درواقع خمیدگی فضازمان در اطراف یک جرم در همه جهات فضایی به وجود میاد و مثل یک میدان شتابی عمل میکنه که به هر جسمی که در این میدان قرار بگیره یک شتاب اعمال میکنه؛شتابی که ناشی از اعمال نیرو نیست؛این محیط خمیدگی در نسبیت عام یک محیط کاملا پیوسته فرض میشه که با مکانیک کوانتومی در منافات هستش. در ضمن من فیزیکدان نیستم و فقط مطالب انگلیسی این مباحث رو توی ویکیپدیا خوندم و یاد گرفتم.
    • حافظ A1 ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
      0 3
      همون رفتی از ویکی پدیا خوندی ما هم بلدیم و قبلا هم هزار بار خوندیم لطفا همونا رو اینجا کپی پیست نکن
  • خسته IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    11 1
    تو چیز پایانی ندارد اول جهل بشر و دومی کهکشانها البته در خصوص دومی اطمینان ندارم ... انیشتین
    • بی نام A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
      10 2
      جابه جا گفتی گله
  • مسعود A1 ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    7 14
    سلام به هر حال انیشتین دانشمند بزرگ و کم نظیری بوده و اگر نظریه ای را ارائه داده بر مبنای تحقیقات گسترده ای هست که سالها در موردش اندیشیده و پژوهش کرده است.همانطور که کشف نیروی جاذبه توسط نیوتن نقطه عطفی در تاریخ علم فیزیک و رنسانسی شگفت انگیز برای ورود بشر به زندگی مدرن و صنعتی امروز بود حل معادله نظریه نسبیت انیشتین هم میتونه تحول عظیمی در شکوفایی هرچه بیشتر علم و تکنولوژی امروزی ما داشته باشد.مبنای حیات در عالم هستی اراده خدا و بر پایه حرکت و دوران اجرام کیهانیست و هرلحظه اتفاقات و حوادثی در کهکشانها رخ میدهد که درک و فهم تمام و کمال آن هیچگاه باتوجه به علم محدود انسان برای ما امکانپذیر نیست.کما اینکه میتوانیم با تحقیقات بیشتر حس کنجکاوی مان را ارضا کرده و به عظمت خالق هستی پی ببریم...
  • بی نام EU ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    2 1
    ای خدات صلوات چه مغزی داشتیه
  • بی نام IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    6 7
    یعنی اگه به جای سیب ، درخت می افتاد روی اینشتین الان فیزیک آسون تر بود...
    • کیارش A1 ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
      12 0
      پسرم اون سیب روی نیوتون افتاد نه انیشتین واقعاً سطح سواد دوستان آدم رو شگفت زده می کنه
  • یک مثال ساده IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    1 1
    فرض کنید یک سینک ظرفشویی پر از آب باشه و آب، راکد. اگه چند تا توپ پینگ پونگُ روی این آب قرار بدیم هیچ حرکتی مشاهده نخواهیم کرد. این آب رو همانند فضا فرض کنید و توپ ها رو همانند اجرام در آن فضا. در حالت آب راکد، هیچ توپی به سمت دیگری جذب نخواهد شد یا حرکتی نخواهد داشت چرا؟ چون هیچ عاملی هندسه آب راکد رو به هم نریخته یا تغییر نداده. حال اگه درپوش ته سینک رو برداریم، آب بدلیل گرانش تمایل داره بصورت گردابی به سمت چاه هدایت بشه. یعنی گرانش، هندسه آب راکد یا همون فضا رو به هم میریزه و بنابراین در این آبِ گردابی توپ ها شروع میکنن به حرکت. این حرکت لزوما بدلیل تغییر هندسه است نه جاذبه.
    • حافظ IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      0 28
      خب عزیز من خودت داری میگی " گرانش هندسه آب راکد یا فضا رو بهم میریزه " حالا میشه توضیح بدی خود این گرانش چیه ؟ جان من از این مثالها نزنید خدا نکنه ما ایرانیها یه چیزی حفظ کنیم دیگه نمیشه از مغزمون آورد بیرون بنده خدا انیشتین اومد یه مثالی زد دیگه ایرانیها ول کن نیستن حالا ضمن اینکه علیرضا خان اگر خمیدگی در همه جهات فضایی اتفاق بیفته دیگه بدتر چون اون وقت امکان داره جرم به هر سمتی متمایل بشه نه لزوما به سمت یه جرم بزرگتر به این توجه نکردی که گرانش خودش جهت خاص داره بازم میگم دوستان لطفا علمی صحبت کنید من علمی صحبت نمیکنم ولی حداقل ادعایی هم ندارم
    • حافظ A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      1 27
      تایید کنید عاقا بذارید بحث روشن بشه کاملا ببین عزیز من شما خودت داری میگی گرانش هندسه رو بهم میریزه حالا خود این گرانش از چی بوجود میاد ؟ از هندسه ؟ پس یعنی هندسه ، هندسه رو بهم میریزه ؟
    • علیرضا A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
      2 0
      حافظ جان، نسبیت عام با نظریه گرانش نیوتونی مخالفت میکنه و میگه جذب شدن دو جرم به سمت یکدیگر به خاطر وجود یک نیروی گرانشی بین آنها نیست بلکه به خاطر خمیدگی فضا زمان در اطراف یک جرم است، به طوریکه وقتی جرمی حتی فقط به صرف حضور ساکن، در این خمیدگی قرار بگیره ملزم به داشتن یک حرکت شتابدار میشه، اما چطوری؟ وقتی مکانیک کوانتوم رو کنار بگذاریم و فرض کنیم که فضازمان یک محیط کاملا پیوسته است و هیچ فاصله ای حتی به اندازه یک کوانتوم در آن وجود ندارد، جسمی که حتی به حالت ساکن در این مجیط قرار بگیره ملزم به گرفتن حرکت میشه، و این حرکت شتابداره چون مقدار خمیدگی در مناطق نزدیکتر به جرم بیشتر هست، شما فضا زمان را مثل یک شبکه تار عنکبوتی سه بعدی فرض کن که از داخل یک جرم داخل آن قرار میگیرد.
    • علیرضا IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
      5 0
      حافظ جان مهم نیست که یک حرف منطقی رو انیشتین بگه یا ویکیپدیا یا یک آدم بی سواد مثل من، مهم این است که نسبت به یک حرف منطقی منطقی واکنش نشون بدیم و اخلاق شخصی مون رو کنار بگذاریم، ببخشید.
  • احمد A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    2 4
    ماهم داریم مثل ابوعلی سینا وابوریحان واستا کسایی بگویند که ندارند
  • علاقمند IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    2 2
    من نارسایی قواعد فیزیک نیوتنی را در سرعت های بالا واقعا درک می کنم .ولی قواعد انیشتین را اصلا نمی تونم درک کنم که بتونم نظر دهم... اما من با نظریه های انیشتین ذهنمو ارام میکنم .از همتون ممنون
  • تبسم IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    4 2
    چرا اينقدر بحث بيخودي مي كنيد. درسته اين دانشمندان بزرگوار كارهاي خيلي بزرگي كردند كه ما ازشون سر در نمياريم اين به خاطر عدم آگاهي ما از اون رشته هست و دليل نميشه مسخره كنيم يا بگيم واسه چي اين كارو كرد. لطفا به همه كساني كه براي پيشرفت جهان و ايران يا به طور كلي علم زحمت كشيدند احترام بگذاريم.
  • بی نام A1 ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    1 2
    اجرام سنگین، فضا زمان را خم می‌کنند.منظور انیشتن این می تونه بوده باشه که اجرام سنگین حرکت حلقوی بسیار بزرگی در جهان ایجاد میکنند نسبت به اجرام سبک ، اجرام سبک فقط در حیطه و اطراف خودشون حرکت میکنند ولی اجرام سنگین حرکت بسیار طولانی شروع می کنند که از نقطه ی اغاز حرکت شروع میشه و در پایان حرکت به همون نقطه میرسه و در حقیقت منطقه ی وسیعی را دور میزنه در حقیقت حکایت از گرد بودن دنیا داره و باایجاد یک حرکت چرخشی منطقه ی وسیعی را دچار جاذبه ی خودش می کنه و به درون خودش می مکه مثل یک سیاه چاله که حتی نور هم به درون خودش جذب می کنه
  • برگ IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 2
    عالی بود ممنونم لابد از خبرهای تازه ی لایگو هم بی اطلاع نیستید. خوشحال می شم مطلبی هم راجع به کشف امواج گرانشی بذارید.