فارس نوشت:

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: بر خلاف ادعاهای کانادا، ایران بطور کامل با آژانس همکاری نموده و بیشتر اقدامات عملی مورد توافق را به انجام رسانده است.

رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه، 20/9/93، در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سخنرانی کرد.

متن سخنان وی به شرح ذیل است:

خانم رئیس؛ آقای مدیرکل؛ همکاران گرامی

در آغاز مایلم مراتب قدردانی کشورم از حمایت مستمر جنبش عدم تعهد از برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را ابراز نمایم. هیئت اینجانب همچنین مایل است از مدیرکل و دبیرخانه آژانس بخاطر تلاش هایشان در ارتباط با اجرای برنامه اقدام مشترک که اخیرا" تمدید گردید؛ تشکر نماید.

خانم رئیس؛

جمهوری اسلامی ایران اقدامات داوطلبانه ای را که سال گذشته در ژنو پیرامون آنها توافق نمود را بصورت کامل به انجام رسانده است. اجرای چنین اقداماتی از سوی ایران قبلا توسط آژانس مورد نظارت قرار گرفته و به تایید رسیده است. به اعتقاد ما توافق موقت ژنو فرصت و زمان مناسبی را برای مذاکره با هدف دستیابی به راه حلی پایدار درخصوص بحرانی غیرضروری فراهم ساخته است. موافقت نامه نهائی مورد توافق طرفین، چنانچه همه طرفها به حقوق و مسئولیتهای خود بطور متقابل احترام گذاشته و با حسن نیت وارد مرحله پایانی مذاکرات شوند، امکان پذیر است.

مذاکرات چندماه گذشته پیشرفتی خوب و محتوائی داشته و راه حلی پایدار بیش از هر زمانی در دسترس ماست. راه حل جامع و درازمدت می بایست ایران را به اعمال حقوق ذاتی و غیرقابل تفکیک خود در چارچوب ان پی تی قادر سازد. همانگونه که در برنامه اقدام مشترک توافق شد، راه حل پایدار می بایست دارای عناصر مشخصی باشد که بدون آنها توافق امکانپذیر نخواهد بود. این عناصر شامل موارد ذیل بوده و البته محدود بدانها نیست: "رفع جامع تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، تحریم های چندجانبه و تحریم های ملی مربوط به موضوع هسته ای" . همانگونه که در برنامه اقدام مشترک تایید شده است "ایران تحت هیچ شرایطی بدنبال توسعه هیچگونه سلاح های هسته ای نخواهد بود". از اینرو، آمادگی داریم همچنان تضمین نمائیم که برنامه هسته ای ایران منحصرا" صلح آمیز باقی می ماند. ما با حسن نیت به مذاکرات ادامه داده و امیدواریم که به راه حلی مورد توافق طرفین در اسرع وقت دست یابیم.

هیئت اینجانب مایل است از حمایت اکثر قریب به اتفاق اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به فرایند دیپلماتیک جاری و اجرای برنامه اقدام مشترک بصورت تمدید شده قدردانی نماید.

در خاتمه مایلم به سخنرانی نماینده کانادا که تکرار ادعاهای بی اساسی بود که این کشور بدان عادت داشته و اخیرا در کنفرانس وین نیز مطرح شد، اشاره ای داشته باشم. رژیم کانادا همواره با اتخاذ سیاستی منافقانه درخصوص تهدید واقعی هسته ای در خاورمیانه یعنی برنامه مخفیانه سلاح هسته ای رژیم صهیونیستی اسرائیل سکوتی مرگبار داشته است. از اینرو، کانادا صلاحیت سخن گفتن راجع به نگرانی های عدم اشاعه هسته ای را نداشته و بعنوان عضو اصلی ناتو که همچنان از استفاده از سلاح های هسته ای حمایت می کند نمی تواند به حمایت از جهان عاری از سلاح های هسته ای تظاهر نماید.

بر خلاف ادعاهای کانادا، ایران بطور کامل با آژانس همکاری نموده و بیشتر اقدامات عملی مورد توافق را به انجام رسانده است. برای تکمیل اقدامات باقیمانده و ورود به گام بعدی؛ ایران آمادگی کامل خود برای ارائه دسترسی به سایت ادعائی در مریوان در ارتباط با یکی از مهمترین ادعاهای مربوط به ابعاد احتمالی نظامی و انجام آزمایشات انفجاری؛ را اعلام داشته است. به اعتقاد ما چنین ادعاهائی با هدف گمراه نمودن آژانس و کشورهای عضو صورت گرفته است. سایت مورد ادعا در واقع هیچگاه وجود خارجی نداشته است در غیراینصورت پیشنهاد ایران می بایست فورا مورد استقبال قرار می گرفت. ما همچنان در انتظار ارائه دسترسی به سایت ادعائی و نشان دادن بی اساس بودن ادعاهای مربوط به ابعاد نظامی احتمالی هستیم.

 


17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 389673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =