سفر چهار روزه معاون روحانی به روسیه/ دیدار سه جانبه ستاری، فورسینکو و مینی خانف

در دیدار سه جانبه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران، دستیار ویژه رییس جمهوری روسیه و رییس جمهوری تاتارستان، بر همکاری های طرفین در زمینه های علمی و فناوری تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ایران در جریان سفر به روسیه، علاوه بر بازدید از مراکز علمی و فناوری جمهوری تاتارستان، به همراه دستیار ویژه ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، با رستم مینی خانف رییس جمهوری تاتارستان نیز دیدار و گفت وگو کرد.

در ضیافتی که رییس جمهوری تاتارستان به مناسبت حضور هیئت عالیرتبه علمی و فناوری کشورمان در این منطقه برپا کرده بود، دکتر ستاری با اشاره به دیدار از بخش های مختلف علم و فناوری این منطقه ابراز کرد: دیدار از تاتارستان بسیار جالب توجه بود.

وی با اشاره به پیشرفت های چشمگیر ایرانیان در حوزه های مختلف علمی و فناوری و دستاوردهای قابل توجه پژوهشگران ایرانی، گفت: ما آماده همکاری در این عرصه ها با مراکز علمی و تحقیقاتی تاتارستان هستیم.

دراین دیدار که آندره فورسنکو دستیار امورعلمی رییس جمهوری روسیه هم درآن حضور داشت، رستم مینی خانف رییس جمهوری تاتارستان نیز با بیان اینکه، همکاری های جمهوری تاتارستان با ایران در عرصه های اقتصادی باید گسترش یابد، بیان کرد: تاتارستان در سال های اخیر پیشرفت های علمی زیادی به دست آورده و درحوزه فناوری های پیشرفته دستاوردهای چشمگیری داشته است.

وی با بیان اینکه بسیاری از طرح های علمی درتاتارستان با حمایت دولت فدرال (روسیه) به دست آمده است، ادامه داد: همکاری تاتارستان با ایران را در چارچوب روابط روسیه وایران عالی ارزیابی می کنیم. با این حال سطح مبادلات تجاری جمهوری تاتارستان و جمهوری اسلامی ایران با عزم وعلاقه ما برای توسعه همکاری ها و روابط بین این جمهوری و ایران مطابقت ندارد. در نتیجه باید همکاری ها درعرصه های اقتصادی میان تاتارستان و ایران چند برابر افزایش یابد.

رییس جمهوری تاتارستان همچنین با اشاره به اینکه ظرفیت های ایران بسیار بزرگ است و قازان و تهران علاقمند به توسعه همکاری ها هستند، گفت: ما علاقمندیم برای گسترش همکاری ها با ایران درعرصه های ماشین سازی، فناوری های اطلاعاتی، طرح های نوآوری و برنامه های آموزشی همکاری داشته باشیم.

براساس اطلاعات رسانه های روسیه حجم مبادلات بازرگانی ایران و جمهوری تاتارستان درسال 2013 میلادی 8 میلیون و750 هزار دلار بوده است.

 

بازدید از مراکز مختلف علمی، پژوهشی و فناوری تاتارستان

براساس این گزارش، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران، در سفر چهارروزه خود به روسیه، از مراکز مختلف علمی و پژوهشی و فناوری جمهوری تاتارستان نیز بازدید کرد.

بازدید از کمپرسور ماش واتحادیه موتورسازان شهر قازان مرکز جمهوری تاتارستان، از جمله برنامه های صبح امروز (چهارشنبه) این هیئت بود. پس از اقامه نماز در مسجد جامع قازان، بازدید از انستیتوی پزشکی پایه و بیولوژی دانشگاه فدرال قازان در دستور کار قرار گرفت. مجتمع آزمایشگاهی انستیتوی پزشکی پایه و بیولوژی دانشگاه فدرال قازان و مراکز علمی و آموزشی داروسازی، تحقیقاتی پروتیومی و ژنومی و مرکز میکروسکوپی آن، مقصد بعدی دکتر ستاری و هیئت همراه بود.

همچنین معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از مجتمع آزمایشگاهی انستیتوی فیزیک دانشگاه فدرابل و انستیتوی زمین شناسی و فناوری های نفت و گاز دانشگاه فدرال دیدن کرد.

پایان بخش بازدید از مراکز مختلف شهر قازان، ملاقات با آقای مینی خانف رییس جمهوری تاتارستان و برپایی ضیافت شام با حضور هیئت ایرانی بود.

در بخش از این حضور، یک تفاهمنامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران و آکادمی علوم جمهوری تاتارستان در حوزه فناوری، به امضا رسید. طبق این توافقنامه که مهندس علی مرتضی بیرنگ معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و پروفسور سالاخوف رییس آکادمی علوم تاتارستان، امضاکنندگان آن بودند، با توجه به ظرفیت های علمی و فناوری و جایگاه آکادمی علوم تاتارستان و انستیتوهای زیرمجموعه آن، مکانیزمی برای تقویت همکاری های فناوری طرفین ایجاد می شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران را در این سفر، برخی از معاونان و مشاوران وی در معاونت علمی و جمعی از روسای دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان همراهی کردند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =