4 درصد تلفات برق در کشور مربوط به برق دزدی است.

احسان میزانی: در شرایطی مسئولان حقوقی وزارت نیرو از تشکیل و شروع فعالیت های پلیس برق در کشور خبر داده اند که پیش بینی می شود از حجم 15 درصدی تلفات برق در کشور 4 درصد آن متعلق به برق دزدی ها باشد اقدامی که قرار است از این پس پلیس برق با آن برخرود کند. براساس اعلام مسئولان بخش حقوقی وزارت نیرو از این پس قرار است ماموران پلیس برق با گشت زنی در مناطق مختلف با کسانی که به هر شکلی اقدام به برق دزدی کرده اند برخرود کرده و با دستگیری آن ها را به مراجع قضایی معرفی کنند.

سرقت برق و انشعابات غیرمجاز یکی از جرایم رایج در حوزه انرژی است که البته از سوی مردم چندان جدی گرفته نمی شود و قبح ذاتی آن در جامعه درک نشده است و بسیاری از مردم از آن به عنوان » برق رایگان» و ... یاد می کنند در شرایطی که براساس نظر کارشناسان برق دزدی می تواند صدمات و خساراتی جبران ناپذیری را به خطوط انتقال برق وارد کند و حتی باعث بروز آتش سوزی و خسارات ایمنی و انسانی شود.

جرمی که در قانون برای آن مجازات هایی نیز در نظر گرفته شده است و البته تاکنون مسئولان وزارت نیرو و نیروهای پلیس و امنیتی چندان پیگیر آن نبوده اند اما قرار است از پس اقدامات جدی با تشکیل پلیس برق برای مبارزه با آن انجام شود. براساس ماده 660 قانون مجازات اسلامی که در سال 87 اصلاح شده است هر فردی بدون پرداخت حق انشعاب به استفاده غیرمجاز از آب، برق، تلفن، گاز و شبکه فاضلاب اقدام کند، افزون‌بر جبران خسارت به پرداخت جزای نقدی تا دو برابر خسارت وارده محکوم می‌شود. همچنین در مواردی که شخصی انشعاب قانونی داشته باشد و افزون‌ بر انشعاب قانونی از یک انشعاب غیرمجاز استفاده کند، براساس ماده 661 قانون مجازات اسلامی به حبس از سه ماه و یک روز تا دو سال و 74 ضربه شلاق محکوم می شود.

البته علاوه بر برق دزدی در حال حاضر بانوع دیگری از دزدی برق نیز در کشور رو به رو هستیم که با دستکاری کنتور برق به منظور کم نشان دادن میزان مصرف اتفاق می افتد و وزارت نیرو تلاش کرده است با تغییرات کنتورها و دیجیتالی کردن آن ها به نوعی جلوی آن را بیرد و با آن برخرود کند. دزدی که هم اکنون خلاهای قانونی نیز درباره آن وجود دارد زیرا به صورت مشخص در قانون اشاره ای به آن نشده است. 

سیم دزدی در کنار برق دزدی

در کنار دزدی برق از سوی برخی از خانواده ها به خصوص در حاشیه شهرها در سال های گذشته با پدیده « سیم دزدی» نیز رو به رو شده ایم. بسیاری از سارقان باتوجه به افزایش قیمت فلز مس در چند سال گذشته به دزدی سیم های برق روی دکل ها رو آورده اند و سالانه حجم زیادی سیم برق در کشور دزدیده می شود که سخارت های بسیاری به تاسیسات برقی کشور و وسایل برق خانواده ها می زند. براساس آمار انجمن تولید کنندگان کابل در سال گذشته 30 میلیارد تومان سیم برق در کشور به سرقت رفته است و بیشترین میزان سیم دزدی در استان های تهران، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده است. کابل دزدی علاوه بر آسیب به شبکه توزیه برق به شبکه توزیع تلفن نیز آسیب فراوان زده به گونه ای که در سال گذشته در جریان دزدیدن سیم های مخابرات تلفن بیش از 50 هزار کاربر قطع شده است. هر یک متر سیم برق حدود 8 کیلوگرم وزن دارد و سارقان از فروش آن پول فراوانی را عاید خود می کنند. سیم دزدی نیز طبق قانون مجازات های مختلفی از جمله حبس دارد.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    8 1
    ازینکه به نظرات کاربران احترام میذارید و نمایش نمیدید کمال تشکر را دارم
  • بی نام A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    11 13
    یک شماره تلفن اعلام شودتاشهروندان مشاهدات خودراازتخلفات برق به اطلاع مسئولین برسانند
  • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    1 2
    سلام لطفا بصورت تصادفی هر هفته تعدادی از کنتورهای برق منازل و .... را مورد بازدید قرار دهید به شما اطمینان میدهم میزان برق دزدی خیلی بیشتر از این چهار درصدی است که اعلام فرموده اید.
  • بی نام A1 ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    0 1
    سلام درهمسایگی ما برق دزدی انجام میشود