در حالی که تا 3 آذر یعنی زمانی که توافق هسته ای ژنو به پایان برسد کمتر از یک ماه فرصت باقی مانده است، مقامات آمریکایی برای رسیدن به توافق ابراز امیدواری کردند.

به گزارش خبرآنلاين، توافق هسته اي ژنو که چند ماه پيش تمديد شده بود ، 3 آذر به پايان مي رسد و مذاکرات هسته اي ايران و 6 قدرت جهاني به سخت ترين و پيچيده ترين مرحله ي  آن رسيده است. مرحله اي که در آن هم ايران و هم طرف غربي نيازمند رسيدن به يک راه حل سياسي و نه فني براي پايان دادن به مناقشه 12 ساله بر سر پرونده هسته اي ايران هستند. حسن روحاني و باراک اوباما بارها ابزار کرده اند که اراده جدي براي حل مسئله هسته اي ايران دارند. اين روزها نيز برخي از مقامات آمريکايي به حل بحران هسته اي ايران ابراز اميدواري کرده اند که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد:

1.جان کري وزير امورخارجه آمريکا: ‌ ایران باید در هفته‌های باقی مانده تصمیم‌های سختی اتخاذ کند تا زمینه لازم برای دستیابی به توافق نهایی حاصل شود. جهان در هفته‌های باقی مانده خواهد فهمید که ایران می‌تواند تصمیم‌های لازم برای حصول توافق هسته‌ای را اتخاذ کند یا نه. قدرت‌های جهانی در زمان باقی مانده تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر بسیار با دقت عمل می‌کنند و همه چیز بر اساس مشاوره‌ها با کارشناسان خواهد بود.محتوای توافق بر مبنای واقعیت و علم پایه‌ریزی خواهد شد.

2.جن ساکي، سخنگوي وزارت امورخارجه: این مذاکرات سخت است اما ما بر این باوریم که می‌توانیم تا پایان ضرب‌الاجل تعیین شده به نتیجه نهایی برسیم. تنها چند هفته بیش‌تر باقی نمانده است. من در این‌جا به سخنان وزیر امور خارجه اشاره می‌کنم و می‌گویم که ما از زمان آغاز این مذاکرات شفاف بوده‌ایم و تاکید کرده‌ایم که این مذاکرات سخت است. واضح است که ما در لحظه حساسی قرار داریم اما معتقدیم که می‌توانیم تا پیش از ضرب‌الاجل 24 نوامبر به نتیجه نهایی برسیم.

3. سوزان رایس مشاور امينت ملي آمريکا: در مذاکرات هسته ای با ایران، به توافق مقدماتی دست یافته ایم اما شانس دست یابی به توافق نهایی 50 درصد است. آمریکا دارای روابط بسیار سخت و مملو از مشکلات با ایران است. با ایران درباره برنامه هسته ای اش به توافق مقدماتی دست یافته ایم که می تواند پایه قوی برای دست یابی به توافق همه جانبه (نهایی) باشد و ایران را به طور کامل از دست یابی به بمب اتمی منع کند.

به موازات اظهارات آمريکايي ها، در ايران نيز برخي مقامات ايراني درباره مسئله هسته اي ايران اظهار نظر کرده اند:

1.علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي: ایران در موضوع هسته‌ای به استمرار مذاکرات خود با کشورهای ۱+۵ و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب برخورداری از تمام حقوق خود و رعایت قوانین موجود معتقد است و گزارش‌های اخیر نیز همچون گذشته پای‌بندی ایران را به انجام تعهدات و صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای نشان می‌دهد.

2.علي اکبر ولايتي رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلح نظام: مطمئنیم که در نهایت، حتی اگر مذاکرات ایران و ۱+۵ مدت‌های زیادی طول بکشد، برد با جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران طالب مذاکره است و این موضوع را پیگیری می‌کند و هیچ گاه از جانب ما مذاکره قطع نخواهد شد.

3.سيد عباس عراقچي مذاکره کننده ارشد ايران: مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۵ در مسیر سخت و پرفراز و نشیبی پیش می‌رود و اتمام آن در مهلت مقرر از چشم انداز روشنی برخوردار نیست و بدون تردید تلاش برای مذاکره از طریق رسانه‌ها به جای میز مذاکره و بیان علنی مطالبات سیاسی بخصوص چنانچه با زیاده‌خواهی‌های غیر منطقی همراه باشد نه تنها کمکی به پیشبرد مذاکرات و رسیدن به توافق نهایی تا قبل از موعد مقرر نمی‌کند بلکه مسیر دشوار فعلی را هرچه سخت‌تر و ناپیمودنی می‌کند.

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    70 36
    عراقچی همیشه موضع منفی میگیره باید امید به ملت تزریق شونه نه یاس ونومیدی.تحریم مساوی ناامیدی در بهبود اوضاع اقتصادی است
    • بی نام A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
      97 3
      دارند با 51 مذاکره میکنند نه با ملت. اینها پیغامهایی است که ایشون با هوشمندی میفرسته به سمت غرب. تزریق امید رو دیگران انجام دهند.