ایسنا نوشت:

رئیس‌جمهوری ترکیه چهارمین شرط خود را برای همکاری کامل آنکارا علیه گروه تروریستی داعش اعلام کرد و مدعی شد، "مشکل رژیم" در سوریه وجود دارد و بشار اسد منبع مشکلات آنجاست.

 به نوشته روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: در چنین شرایطی هیچ اقدامی کارآمدتر از عزل بشار اسد (رئیس‌جمهوری سوریه) نیست. من این سوال را که چه کسی پس از اسد می‌آید، نمی‌توانم به عنوان پاسخ بپذیرم و این مساله را در گفت‌وگو با سایر رهبران جهان از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مطرح کردم.

اردوغان و احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه این مساله را به وضوح اعلام کرده‌اند که برکناری اسد در جریان مقابله با تروریست‌های داعش در اولویت قرار دارد و ترکیه نمی‌خواهد که در همسایگی‌اش شاهد حضور داعش و یا نظام سوریه باشد.

اردوغان تاکنون سه راه برای همکاری با ائتلاف آمریکایی مقابله با داعش در عراق و سوریه مطرح کرده، که به شرح زیر است:

1- ایجاد منطقه حائل در اراضی سوریه و در کنار مرز با ترکیه برای پناهندگان سوری و اعضای غیرداعش همانند شبه‌نظامیان ارتش آزاد سوریه؛

2- اعمال منطقه پرواز ممنوع در حریم هوایی سوریه در امتداد مرز با ترکیه؛

3- آموزش و تجهیز نیروهای شورشی جدا از داعش و سایر گروه‌های وابسته به القاعده.

اما اعلام چهارمین شرط اردوغان در شرایطی که مذاکرات با ائتلاف ضد داعش و یا در حقیقت با خود دولت آمریکا در جریان است، چه معنایی دارد؟ به نظر می‌رسد اصلی‌ترین دلیل ارتباط مستقیم یک مقام آمریکایی با حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (PYD) باشد که تماس نزدیکی با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) دارد و علاوه بر ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا نیز آنها را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌اند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    هیچوقت مثل اینروزها از اردوغان خوشم نمی امد .بهترین و مستدل ترین اظهار نظر همینه که با وجود ادامه ریاست دیکتاتور سوریه هیچ صلحی در منطقه تحقق نمیپذیرد .داعش با اسد هیچ توفیری ندارد .
    • بی نام A1 ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
      32 18
      اگر امروز داعش نیرویی کار آمد نشان میدهد همه اش بر اساس حمایت کورکورانه اردوغان و تسلیح آنان و ایجاد نمودن کریدور برای رفت و آمدشان و ارسال تسلیحات بعضی عربها از این کریدور بود که حتی با پلیس هایی که کانتینرهای مهمات آنها را که گرفته بود برخورد کرده و اخراج شدند
  • بی نام A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    عجب نفهمیه این مردک عثمانی
  • بی نام IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    یکی نیست به این اردوغان بگه آخه تو کی هستی بخوای رژیم عوض کنی .
  • نام A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    80 36
    اردوغان خیلی پستی چقدر از تو بدم میاد مال مردم خور