ایسنا نوشت:

جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت آریزونا و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری که در انتخابات 2008 در مقابل باراک اوباما شکست خورد، لحن انتقادهای خود را از اوباما درخصوص نحوه مقابله با داعش شدیدتر کرد. این در حالی است که مسوولانی در کاخ سفید از استراتژی اوباما دفاع کردند.

 به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، جان مک‌کین در سخنانی عنوان داشت: داعش پیروز می‌شود. این گروه می‌تواند فرودگاه بغداد را تحت کنترل خود درآورد. آنها پیروز می‌شوند، اما ما پیروز نمی‌شویم. عراقی‌ها پیروز نمی‌شوند. نیروهای پیشمرگ و کردها پیروز نمی‌شوند. باید در مورد آنچه که انجام می‌دهیم بازنگری کنیم. ما داعش را با شکست دادن آن تضعیف نمی‌کنیم.

مک‌کین در مصاحبه با شبکه «سی.ان.ان» گفت: من بر این باور نیستم که داعش بتواند بغداد، پایتخت عراق را تحت کنترل خود درآورد، اما این گروه می‌تواند فرودگاه بغداد را تصرف کند و من معتقدم که آنها می‌توانند با مواد منفجره و حملات انتحاری به بغداد نفوذ کنند.

این مقام آمریکایی تصریح کرد: نخستین چیزی که باید انجام داد، این است که بدانیم حملات هوایی فایده‌ای ندارد. دوم اینکه باید نیروهای زمینی بیشتری حضور داشته باشند و به صورت نیروهای ویژه یا چیزی شبیه به آن باشند. ما باید نیروهای پیشمرگ را مسلح کنیم، نیروهای پیشمرگ سلاح‌های قدیمی روسیه را در جنگ علیه داعش که از سلاح‌های ما استفاده می‌کند، به کار می‌برند.

وی افزود: ما باید این مساله را درک کنیم که مرزهایی میان عراق و سوریه دست‌کم برای داعشی‌ها وجود ندارد. پس چرا ما تفاوت قائل می‌شویم؟ در کوبانی در مرزهای ترکیه و سوریه نمی‌توان حملات هوایی به مناطق را سازماندهی کرد. داعش نیز توانسته است به این حملات عادت کند.

این سناتور آمریکایی اظهار کرد: باید این مساله برای جهانیان مشخص شود که اگر داعش توانسته است خلافتی را برپا کند، این مساله تهدید واقعی برای آمریکا خواهد بود. باید به یاد آوریم که جان آلن، هماهنگ‌کننده ائتلاف ضد داعش اعلام کرد که بازپس‌گیری موصل که دومین شهر بزرگ عراق به شمار می‌آید، یکسال به طول خواهد انجامید و من می‌گویم که ما نمی‌توانیم این مساله را تحمل کنیم.

مک‌کین هفته گذشته نیز در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان گفته بود: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا باید استراتژی خود را درخصوص حملات هوایی تغییر دهد.

وی پیشنهاد داد که نیروهای ویژه‌ای برای بهبود حملات علیه داعش تشکیل شود و همچنین هماهنگی‌هایی با هم‌پیمانان کرد و عراقی صورت بگیرد.

مک‌کین در مصاحبه پیشین خود عنوان کرد: آمریکا باید منطقه پرواز ممنوع و همچنین منطقه حائل را ایجاد کند.

از سوی دیگر، تعدادی از مسئولان کنونی و پیشین آمریکا از باراک اوباما دفاع کردند.

جی کارنی، سخنگوی سابق کاخ سفید عنوان داشت: باید اعضای کنگره به یاد آورند که اینها به مساله پایان حضور نظامی آمریکا در عراق رای دادند.

وی افزود: اگر کشورهای سنی در منطقه به ائتلاف بین‌المللی مقابله با تروریست‌ها بپیوندند، آمریکا قادر به شکست داعش خواهد بود.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی در کاخ سفید نیز از اوباما دفاع کرده و گفت: استراتژی باراک اوباما ادامه خواهد داشت و من وقوع تغییر ریشه‌ای در این استراتژی را امری بعید می‌دانم. ما در ابتدای جنگ هستیم و همانطور که اوباما گفته جنگ طولانی‌مدت خواهد بود. ما معتقدیم که ما در پایان کار، می‌توانیم داعش را از بین ببریم. حملات هوایی به صورت قوی آغاز شد و تعدادی از موفقیت‌های بسیار مهم را رقم زد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    11 3
    آقا من مطمئنم کار کار خود این جمهوری خواهاس...دموکراتا اومدن کارشونو خراب کردن از عراق اومدن بیرون داعش رو علم کرد و ساختن.