مهر نوشت:

رئیس پژوهشکده غدد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن هشدار نسبت به روند رو به رشد اضافه وزن و چاقی در کشور، به ویژه چاقی در کودکان و نوجوانان خبر داد و گفت: حدود 70 درصد تهرانی‌های بالای بیست سال دارای اضافه وزن یا چاقی هستند که از جمله پیامدهای آن افزایش موارد بیماریهای قلبی عروقی، ابتلا به دیابت، چربی بالای خون و فشارخون است.

وی اضافه کرد نکته بسیار مهم افزایش سریع اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان است. پنج درصد کودکان تهرانی تا سن 5 سالگی اضافه وزن دارند ولی بعد از 10 سال یعنی در سن 15 سالگی شیوع چاقی در آنها به 15 درصد میرسد. این استاد دانشگاه تاکید کرد کودکانی که در سن 5 سالگی اضافه وزن دارند، چهار تا پنج برابر بیشتر از آنها که وزن طبیعی دارند به چاقی در سن 15 سالگی مبتلا میشوند.
دکتر فریدون عزیزی با اشاره به اینکه عمده فعالیت‌های پژوهشکده متابولیسم و غدد درون ریز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر روی مسائل مربوط به دیابت و چاقی و پیامدهای آن برای بیماران قلبی - عروقی و بروز سکته‌های مغزی و قلبی متمرکز است، گفت: در همین راستا در شرق تهران تحقیقاتی تحت عنوان «مطالعه قند و لیپید تهران» در حال انجام است.

او در ادامه گفت: حدود 15 سال است که مطالعه قند ولیپید تهران در جریان است و ما این جمعیت را هر سه سال یک بار بررسی کرده و بدین ترتیب روند مشکلات و بیماری‌هایی نظیر بیماریهای قلبی عروقی، دیابت، چربی، فشار خون و چاقی را در آنها پیگیری می‌کنیم.

او هشدار داد: چاقی در کودکان ونوجوانان زمینه ساز بروز دیابت و فشار خون در سنین نوجوانی و بین 30-20 سالگی است که زمینه را برای وقوع بیمارهای قلبی- عروقی، سکته و مرگ زودرس مهیا می کند. در کودکان چاق بلوغ زودتر اتفاق می افتد و در دختران اختلالات عادت ماهیانه و بروز بیماری تخمدان و پلی کیستیک شایعتر است که ممکن است بعدها سبب ناباروری شود. در جوانان و سنین بالاتر ، چاقی سبب کبد چرب، خواب آلودگی، آسم، بیماریهای عضلانی استخوانی و برخی حالات روانی می شود.

عزیزی، کم تحرکی و مصرف مواد غذایی پرانرژی را علل اصلی افزایش وزن و چاقی دانست و گفت: در تهران حدود 70 درصد افراد بالای بیست سال دارای اضافه وزن یا چاقی هستند که پیامد آن افزایش موارد ابتلا به دیابت، چربی خون و فشارخون است. این‌ عوامل خطر، شانس ابتلا به بیماریهای قلبی - عروقی، سکته‌های قلبی و مغزی را افزایش می‌دهند.

رئیس پژوهشکده متابولیسم و غدد درون ریز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آموزش به دانش آموزان در مدارس و کمک وزارت بهداشت و سازمان‌های دیگر را برای جلوگیری از بروز اختلالات ناشی از کم تحرکی و مصرف نادرست مواد غذایی ضروری دانست و گفت: برای اینکه جلوی روند اضافه وزن و چاقی را بگیریم، یک عزم ملی لازم است که بایستی از خانواده­ها شروع بشود. توجه به این موضوع لازم است که بروز چاقی در کودکان بیشتر در سنین 4-7 سالگی است وهمین سالها هم هست که مداخلات مهد کودک و مد ارس برای تغذیه مناسب وافزایش فعالیت بدنی و ورزش در پیشگیری از چاقی موثرتر واقع می شود.

عزیزی گفت: تغییر شیوه زندگی در افراد بالغ بسیار دشوار است، اما اگر اصلاح سبک زندگی از سنین کودکی آغاز شود، مسلما در حفظ و ارتقای سلامت عمومی جامعه بسیار موثر خواهد بود.

رئیس انجمن متخصصین غدد درون ریز و متابولیسم ایران ضمن ابراز تاسف از روند رو به رشد اضافه وزن و چاقی در کشور گفت: در تهران نمایه توده بدنی حدود 45 درصد افراد بین 25 تا 30 و در حدود 25 درصد هم بالاتر از 30 است.

او گفت: هرقدر که نمای توده بدنی بالا تر از 30 باشد عوارض قلبی - عروقی، دیابت، بسیاری از بیماری‌های دیگر و مرگ و میر شایعتر می‌شود.

 

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفی IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    1 2
    خودت چاقی
  • ننه جون IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    3 1
    گذشته از فرهنگ پایین غذا و ورزش. این یعنی تقسیم ناعادلانه ثروت