معاون امور جوانان و ساماندهی وزارت ورزش و جوانان گفت: ۲۰درصد ازدواج‌ها در ایران به طلاق منجر می شود که ۲۰درصد این طلاق‌ها در میان جوانان زیر ۳۰سال است و ۱۵درصد در سال نخست زندگی است. بخش عمده این طلاق‌ها نیز به دلیل انتخاب نامناسب همسر است.

مینا افشار: نشست هم اندیشی بررسی طرح ملی همسان گزینی با عنوان «از همسان گزینی تا همسری» امروز در حوزه هنری سازمان تبلیفات اسلامی، تالار سوره برگزار شد.

این نشست با حضور معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، دبیر همایش طرح، دبیر کارگروه تخصصی تدوین سند ملی مشاوره ازدواج و جمعی از مسئولان و کارشناسان و بیش از ۲۰۰ نفر شرکت کننده برگزار شد. در این نشست تعدادی از شرکت کنندگان سوالاتی در زمینه راه اندازی و عملکرد این سامانه مطرح کردند و کارشناسان با ارائه فلوچارت طرح ملی همسان گزینی به عملکرد و نحوه  آشنایی با ثبت نام پرداختند.   

 

بسته های آموزشی مراکز مشاوره ازدواج

محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در این نشست با اشاره به کلیات طرح ملی همسان گزینی گفت: «طرح مراکز مشاوره ازدواج جوانان با عنوان سند ملی مشاوره قبل از ازدواج تصویب شده است. برخی از این مراکز ازدواج در اداره های بهداشت، بهزیستی و دانشگاه ها از قبل بوده است که قرار است بسته های آموزشی به این مراکز داده شود تا با عنوان مرکز تخصصی مشاوره قبل از ازدواج فعالیت خود را ادامه دهند. این مراکز دوش به دوش خانواده ها جلو می روند و این موجب می شود تا سایت های غیر مجاز خودشان از بین بروند، در این سایت ها به عناوین مختلف به صورت غیر قانونی موضوع همسرگزینی تبلیغ شده است

معاون امور ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: طرح همسانگزینی در ازدواج به دنبال فعال کردن واسطه ها در امر ازدواج جوانان است و در این زمینه واسطه ها در تمام دانشکده های کشور فعال می شوند.

گلزاری در همایش همسان گزینی تا همسری گفت: «مسئله خانواده برای ما حیاتی است و پا به پای مسئله توحید دین و دفاع از ارزش ها خانواده به عنوان ظرف تمام امور ارزشی مهم است. مهمترین تعارض دنیای مادی با مسئله دین در محور ستیز با خانواده قابل مشاهده است؛ اگر رسانه های مختلف در مقابل خانواده ایستاده اند زیربنای آن تفکر مادی و اومانیستی است که با خانواده در تضاد است. اکنون در تئوری های جدید جامعه شناسی بحث زوال خانواده مطرح می شود که این موضوع در حال تئوریزه شدن است و در فیلم های شبکه های ماهواره ای به مردم القا می شود.

 

۱۰ میلیون جوان مجرد آماده ازدواج داریم

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: بیش از 10 میلیون جوان مجرد آماده ازدواج در کشور داریم و شاهدیم که سن ازدواج بالا رفته است و شاهد بی رغبتی به تشکیل خانواده و نگاه فرهنگی منفی به خانواده هستیم.

گلزاری درباره چالش های خانواده گفت: 7 موضوع به عنوان چالش های خانواده در کشور مطرح است که مهمترین آن بی رغبتی بخشی از جوانان به خانواده، سخت شدن همسان گزینی و همسریابی و پیدا نشدن فرد مناسب برای دختر و پسر با انگیزه نسبت به ازدواج است که این موضوع موجب ایجاد پدیده تجرد ناخواسته در میان جمعیت دختران شده است و تعداد زیادی از دختران با سطح تحصیلات بالا و دارای صلاحیت لازم فرصتی برای ازدواج ندارند. همچنین گسترش شهرنشینی و ضعیف شدن پیوندهای خانوادگی و نبود ارتباط خانوادگی افراد با یکدیگر باعث شده تا جوانان به خوبی همدیگر را نشناسند از سوی دیگر میزان حضور سطحی در جامعه افزایش یافته که این موضوع انتخاب اطمینان بخش را برای جوانان دشوار می کند.

گلزاری افزود: 300 سایت غیرقانونی و غیراخلاقی همسریابی در فضای مجازی فعالند که در سال های قبل تعداد این سایت ها کمتر از 100 بود اما چون راه مناسبی را عرضه نمی کنیم تعاد سایت های همسریابی غیرقانونی رو به افزایش است.

او با اشاره به اینکه در سال های اخیر موسساتی البته با نیت خیر در حوزه همسریابی فعال شدند، گفت: اغلب این مؤسسات بدون آگاهی علمی جوانان را به یکدیگر معرفی می کنند که به موفقیتی نیز نمی رسد. چند سال قبل که در سازمان ملی جوانان مسئولیتی را بر عهده داشتم با همکاری جمعی از دانشجویان 22 مؤسسه همسریابی را بررسی کردیم و مشخص شد بسیاری از این مؤسسات به صورت غیرعلمی فعالیت می کنند.

 

اهمیت مشاوره های قبل از ازدواج

گلزاری با اشاره به معضل سوم در ازدواج جوانان گفت: وقتی دو جوان با یکدیگر آشنا می شوند این اطمینان را ندارند که انتخاب آنها درست باشد و لایه های پنهان شخصیت افراد با مسائل ظاهری آنها متفاوت است. بنابراین باید به مشاوره های قبل از ازدواج توجه کرد.

گلزاری گفت: 20 درصد ازدواج ها در ایران به طلاق منجر می شود که 80 درصد این طلاق ها در میان جوانان زیر 30 سال است و 15 درصد درسال نخست زندگی است. بخش عمده این طلاق ها نیز به دلیل انتخاب نامناسب همسر است.

معاون امور ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: داستان مشاوره قبل از ازدواج نیز داستان غم انگیز دیگری است و شاهدیم که برخی افراد که اصلاً از مشاوره ازدواج چیزی نمی دانند در این حوزه فعالیت می کنند بنابراین به راه اندازی مراکز تخصصی مشاوره قبل از ازدواج نیاز داریم.

گلزاری با اشاره به معضل چهارم در ازدواج جوانان گفت: آموزش بعد از ازدواج موضوعی است که باید آن را جدی گرفت همچنین مشاوره های بعد از ازدواج، طلاق هایی که ضرورت دارد و باید انجام گیرد و مشکلات بعد از طلاق چالش های دیگر ازدواج است.

گلزاری گفت: طرح همسانگزینی به دنبال فعال کردن واسطه های ازدواج و آموزش و هماهنگی آنهاست و تلاش می کنیم تا این واسطه ها در تمام دانشکده ها فعال شوند.


همسان گزینی چگونه انجام می شود؟

در ادامه مهدی طالب پور به معرفی طرح همسان گزینی پرداخت و  گفت: «در چارت طرح ملی همسان گزینی بعد از ثبت نام متقاضی و  انجام آزمون سلامت پرونده به مشاور ارجاع می شود و بعد از ارائه بسته آموزشی شماره یک نخستین آزمون برای محاسبه هوشمند همسان گزینی و انتخاب همسر توسط واسطه برگزار می شود. در مرحله بعد دوباره بسته آموزشی شماره دو و دومین آزمون برگزار  می شود و نتیجه آن معرفی همسر به خانواده و همزمان مشاوره و بسته آموزشی سه است. در این چارت تائید خانواده و مشاور پیش شرط عقد است و بعد از عقد بسته آموزشی ۴ ارائه می شود. 6 ماه بعد از عقد سومین آزمون و بسته آموزشی شماره 5 به زوجین داده شده و بعد از یکسال چهارمین آزمون برگزار می شود.»

دکتر طالب پور گفت: بسته آموزشی شماره یک شامل وضعیت کنونی خانواده ها، علت آشفتگی، اهمیت انتخاب مناسب، اهداف ازدواج و اهمیت آزمون و مشاوره  و بسته آموزشی شماره دو شامل مدت و مراحل آشنایی تا عقد، آسیب شناسی انتخاب و تصمیم احساسی عاقلانه است. همچنین بسته آموزشی شماره سه شامل روش های شناخت، بایدها و نبایدها در گفتگو، بایدها و نبایدها در تحقیق و همچنین اشتباهات رایج فرآیند آشنایی است. بسته آموزشی شماره 4 شامل آموزش های دوران عقد و بسته آموزشی شماره پنج هم آموزش های استحکام خانواده را شامل می شود.

 

لزوم توجه دولت به مسکن

حجت الاسلام و المسلمین دکتر خاموشی در مورد جوانان گفت: چند مساله مهم در این میان وجود دارد از جمله: ازدواج، اشتغال، تحصیل و مسکن. بعد از پیروزی جمهوری اسلامی ایران، هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی شاهد پیشرفت های شگرفی در امر تحصیل بوده ایم. در مورد افزایش مقالات علمی، اختراعات و اکتشافات، پیشرفت های بسیاری را شاهد بوده ایم.

او در ادامه گفت: دومین مبحث اشتغال جوانان است. من در شورای عالی جوانان، پیشنهاد دادم که به خود مساله پرداخت نشود بلکه به مقدمات مساله بپردازید. به جای شغل باید به امکانات شغلی توجه شود. سرزمین ما دارای منابع وسیع است و این امکانات را برای باید میدان داری جوانان فراهم کنیم. مسکن همزمان با ازدواج مطرح می شود. در دولت های پیشین در این زمینه اهتمام شد. دولت باید به این بخش توجه ویژه ای داشته باشد. زیر ساخت های ارزان در اختیار جوانان قرار دهد.

خاموشی ادامه داد: مهم ترین بخش ازدواج، همسان گزینی است. در آیات الهی آمده که خدا برای انسان زوج آفریده است. اگر زوجیت محقق شود، خداوند می گوید که محبت سرشار ایجاد می کند. نتیجه ازدواج، رحمت، برکت، رونق و نعمت است و نتیجه آن فرزندانی می شود که نسل آینده را تشکیل می دهند.

او گفت: تربیت این فرزندان به جامعه سرایت می شود. من در بحث ازدواج، از کارکرد سنتی دفاع می کنم. بزرگ ترها در زندگی نباید شانه خالی کنند و دغدغه رسیدگی به کار فرزندان در سن ازدواج را داشته باشند. اگر ازدواج نکنیم، جایگزینی مدنی برای ازدواج نخواهیم داشت. یکی از پایه های همسان گزینی، دخالت خانواده هاست. خانواده ها را باید به مسئولیت خود آشنا کنیم و هر کسی باید هم سبک خود را انتخاب کند.

خاموشی گفت: نباید دین ها با یکدیگر، سطح طراز مالی متفاوت و سطح توقعات نیز با هم فرق داشته باشد. در ادیان بر همسان بودن تاکید شده است. در سنت پیامبر اسلام اگر به ازدواج علی(ع) نگاه کنید، دخالت بزرگ ترها در آن دیده می شود.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    19 0
    زن چیه؟ ازدواج چیه؟
  • بی نام IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    4 15
    من 45 سالمعه زن دومم را گرفتم هیچ اتفاقی هم نیفتاده انشا الاه استین ها بدین بالا
    • بی نام IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
      2 0
      مرد به تو میگن.. به امید خدا برای سومی و چهارمی اقدام کن.. اما حواست باشه حساب کار از دستت در نره