تسنیم نوشت:

معاون پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معتقد است که علی‌رغم دشواری‌های فنی و سیاسی در گفت‌وگوهای هسته‌ای توافق جامع بین ایران و شش قدرت جهانی منعقد خواهد شد.

اولی هاینونن، معاون پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و از اعضای کادر علمی دانشگاه هاروارد آمریکا، در گفت‌وگو با رادیو فردا گفت که به‌رغم دشواری‌های فنی و سیاسی در گفت‌وگوهای اتمی، سرانجام، توافق همه‌جانبه به دست خواهد آمد.

این کارشناس امور اتمی با ابراز نگرانی نسبت به برخی مخالفت‌ها درون جمهوری اسلامی مدعی شد که در ایران بعضی‌ها مایل به حل مسئله اتمی نیستند.

وی تأکید کرد که دیر یا زود، توافق همه‌جانبه اتمی ایران و قدرت‌های بزرگ جهان، به دست خواهد آمد.

این عضو هیئت علمی دانشکده کندی در دانشگاه هاروارد می‌گوید: «روزی توافق اتمی صورت خواهد گرفت؛ پرسش این است: کدام‌یک از طرف‌ها بر سر خواست‌ها و شرط‌های خود پافشاری خواهد کرد؟ ولی در هر صورت توافق به دست خواهد آمد چرا که نمی‌توان برای همیشه به وضع موجود ادامه داد. لازم است که موازنه‌ای [بین خواست‌ها و شرایط دو طرف] برقرار شود و این نکته است که [در حال حاضر] مشکل‌آفرین شده. باید دید شرایط و قید و بندهای توافق که برای غرب پذیرفتنی باشند، کدامند؟».

آقای هاینونن به برخی دشواری‌ها هم اشاره می‌کند و می‌گوید که آژانس هنوز نتوانسته میزان مواد اتمی را که ایران در اختیار دارد روشن کند.

این مقام پیشین آژانس می‌گوید: «این امر ممکن است که به یک روند طولانی تبدیل شود و توافق اقدام مشترک به سال آینده هم کشیده شود، ولی در یک نقطه، توافق سرانجام به دست خواهد آمد».

اولی هاینونن به تلاش‌های مخالفان توافق همه‌جانبه اتمی ایران و قدرت‌های بزرگ هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «تردید ندارد که در ایران، برخی مایل به حصول توافقنامه اتمی نیستند».

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =