هشدار درباره فعالیت یک جریان خزنده برای تحریف وقایع انقلاب/ 3 شخصیتی که محور مبارزات در مشهد بودند

معاون وزیر ارشاد گفت: متاسفانه یک جریان خزنده در حال حاضر دارد واقعیت های انقلاب را به شکلی تحریف شده و یا وارونه جلوه می دهد و در کتب تاریخ شفاهی و برخی مصاحبه ها وقایع انقلاب را به شکلی دیگر به تصویر می کشد.

به گزارش خبرآنلاین، رمان «مفتون و فیروزه» نوشته سعید تشکری، عصر دیروز در مراسمی با حضور جمعی از اهالی فرهنگ در خانه هنرمندان رونمایی شد.

حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در این مراسم با اشاره به همشهری بودن با نویسنده کتاب و آشنایی با جغرافیای اتفاقات این رمان، گفت: این رمان به دلیل بیان رئال تاریخ انقلاب و مرور حضور برخی شخصیت های انقلابي مشهد کاری ارزشمند و قابل تقدیر است.

وی با اشاره به حضور برخی شخصیت های واقعی در این رمان، به جریان شناسی سیاسی در مشهد اشاره کرد و گفت: این رمان که در ژانر تاریخی نوشته شده، به خوبی به بیان واقعی حوادث قبل از انقلاب در مشهد و کانون مبارزاتی آن پرداخته است.

توجه به یک جریان خزنده
معاون وزیر ارشاد در همین زمینه به نکته مهمی اشاره کرد و گفت: متاسفانه یک جریان خزنده در حال حاضر دارد واقعیت های انقلاب را به شکلی تحریف شده و یا وارونه جلوه می دهد و در کتب تاریخ شفاهی و برخي مصاحبه ها وقایع انقلاب را به شکلی دیگر به تصویر می کشد.

وی در توضیح این نکته افزود: این جریان خزنده قصد دارد نقش امام(ره) در شكل دهي ، رهبري و پيروزي را کمرنگ کند و عوامل دیگری را هم عرض با امام جلوه دهد؛ عواملی که زائیده، همراه و یا متاثر از نهضت امام(ره) در جریان انقلاب حضور داشتند.
انتظامی در تبیین مبارزات انقلابی در مشهد به سه شخصیت اصلی اشاره کرد و گفت: نهضت امام(ره) در مشهد بر پایه سه شخصیت اصلی »شهید هاشمی نژاد، آيت الله خامنه اي و آیت الله واعظ طبسی با رژیم مبارزه می کرد که این سه دوست ، محور مبارزات مشهد عليه رژيم پهلوي بودند.

وي ضمن نامبردن از روحانيون صاحب نام حوزه مشهد كه اعلاميه هاي انقلاب در مشهد را امضا مي كردند و با نهضت امام همراهي داشتند به ساير جريان ها اشاره كرد و افزود: با وجود آن كه خاستگاه ساير جريانها از جمله انجمن حجتيه، مشهد است و يا برخي از سران مؤثر مجاهدين آن زمان و منافقين بعدي ، برخاسته از اين شهر بوده اند اما رنگ و بوي انقلاب در مشهد، بدليل ساخت مذهبي و اصيل اين شهر و البته پركاري، هوشمندي و كادرسازي هاي آن سه بزرگوار، اصيل و قوي و ريشه دار بود.

وی اضافه کرد: این سه شخصیت مبارز برنامه هاي نهضت امام و انقلاب را در مشهد طراحی می کردند و مستمراً زندانی یا تبعید می شدند.

سهم واقعی از جریان های مبارز

وی در ادامه نیز به محورهای اصلی رمان اشاره کرد و گفت: رمان سعید تشکری سهم متدینین و جریان مذهبی در مبارزات مشهد را شرح داده و به عکس آنچه برخی امروز از آن یاد می کنند و سهم حداقلی به جریان مذهبی می دهند، «سهم واقعی» این جريان را در رمان تصویر کرده است.

انتظامی افزود: هنر اين رمان، بازگويي و بازنمايي اين واقعيت است زيرا همزمان به نقش و سهم و اندازه واقعي و ميزان حقانيت و درستي ساير جريانها نيز اشاره دارد و آنها را به تمامه انكار نمي كند اما اجازه نمي دهد به عكس ساير تاريخ سازي هاي تحريفي، سهم آنان بزرگنمايي شود يا حق جلوه داده شوند.

شور جوانان در مسجد کرامت

معاون وزیر ارشاد در همین زمینه به نقش پررنگ جوانان در جریان مبارزات قبل از انقلاب در اشاره کرد و گفت: یکی از کانون های فعال و تاثیرگذار مشهد، كه در اين رمان هم آمده مسجد كرامت بود که بعنوان پايگاه انقلابيون جوان و محل كادرسازي نیروهای انقلابی با محوريت آيت الله خامنه اي فعالیت ویژه و گسترده ای داشت.

وی افزود: اگرچه پيرنگ رمان، روابط عاطفي و عاشقانه در ضمن مبارزه است اما انقلابيون اصلي و از جمله آیت الله خامنه ای در اين كتاب در قالب كساني كه بر شخصيت هاي اصلي قصه تاثير مي گذارند حضور دارند.

انتظامی در همین زمینه اشاره کرد: بعضي حوادث مهم تاريخ انقلاب در مشهد از جمله حمله ساواك به بيمارستان شاهرضاي آن زمان به زيبايي و كمال و صحت، تصوير شده است.

روایت جذاب با تغییر هنرمندانه راوی

وی همچنین به نوع روایت این رمان تاریخی نیز اشاره کرد و گفت: مونتاژ موازي و استفاده متناوب از راوي اول شخص و دانای کل و البته چند راوی اول شخص به جذابیت رمان افزوده است.

او ضمن تبريك به نويسنده اثر به خاطر روايت دقيق و روان وقايع با اتكا به تكنيك جذاب، این رمان را اثری خواندنی و قابل اعتنا دانست.

معاون وزیر ارشاد با بیان اینکه در رمان هاي تاريخي، خمير مايه اصلي را تحولات واقعي تاريخي تشكيل مي دهند، گفت: طبعا فكت هاي تاريخي در كنار جنبه هاي عاطفي و دراماتيك كه قصه را مي سازند، قرار بگيرند تا جذاب و خواندني شوند.

وي ضمن اشاره به اين كه داستان در سالهاي ٥٥ تا ٥٧ مي گذرد، گفت نامگذاري فرعي كتاب كه سالهاي ٥٥ و٥٦ يعني جلد اول را به نام سال خرگوش و نهنگ و جلد دوم كتاب يعني حوادث ٥٧ را به نام سال اسب انتخاب کرده نیز در نوع خود جالب است.

چهره‌ای بی همتا در فرهنگ

انتظامی در بخش پایانی سخنان خود، ضمن تشكر از انتشارات نيستان در انتشار اين اثر، سيد مهدي شجاعي را يك چهره فرهنگي كم نظير دانست و با اشاره به نقش هاي تاثيرگذار و جريان ساز او در انتشارات برگ. كانون پرورشي، مجله نيستان و اينك انتشارات نيستان كار او را شناسايي، وقت گذاري و تربيت و كمك به بالندگي نيروهاي جوان و مستعد و مذهبي دانست و گفت: سید مهدی شجاعی شخصیتی چند وجهی است؛ نویسنده ، آن هم در چند ژانر، مترجم، عنصر مطبوعاتی، مدیر فرهنگی و...که در همه این بخش ها موفق بوده و با استعداد یابی از جوان ها، برای تربیت استعدادها، عمر و تجربه خود را صرف کرده است.

هنرمندان خراسان همیشه غریب هستند

در این مراسم، سعید تشکری نیز در سخنان کوتاهی گفت: هنرمندان خراسان همیشه غریب هستند و خوشحالم که این رمان در تهران گشوده می‌شود. من زاده قوچان هستم، در مشهد تربیت یافتم و در تهران درس خوانده‌ام. «مفتون و فیروزه» از مردمی حرف می‌زند که حافظه، تربیت، مذهب و ... دارند و این رمان در سه حوزه تئاتر، سینما و ادبیات صحبت می‌کند.

وی افزود: اما چرا ما در شهر خودمان غریبه هستیم، زیرا از این جا (تهران) به آنجا (خراسان) می‌رویم و این درد مشترکی است که ما در تهران رشد می‌کنیم و به آنجا می‌رویم، در صورتی که در مورد هنرمندان اصفهان و یا تبریز به خاطر وجود مکتبی غنی این اتفاق نمی‌افتد.

او همچنین از خبرنگارانی که در 8 ماه سکوت او در بستر بیماری، بیشتر از هنرمندان سراغش را گرفتند، تشکر کرد و گفت: من از این خبرنگاران تشکر می کنم که ژورنالسیت خبری نیستند بلکه دردمند خبری هستندم.

 

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    7 15
    درسته. همین گونه است
  • Mahan ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    4 3
    دايره وسيع اطلاعات و سطح سواد دكتر انتظامى انسان را به تامل واميدارد.
    • بی نام IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
      3 2
      مدیری که پلکانی و با تجربه میدانی در کنار رفتار درست سازمانی - رسانه ای بالا آمده باشد باید هم اگر در مجلیس حضور می یابد، خوب باشد.
    • مينا A1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
      4 0
      آقا ما در اين جلسه بوديم. اقاي انتظامي شخص محترمي يه. خدايي اش اون روز حرف الكي و تكراري هم نگفت. يه كم بهتر از بقيه مديراست. اين هم جاي شكر داره.