به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گرچه بازار اجاره‌بهای مسکن در شهریورماه به اوج خود می‌رسد و شاهد بیشترین تعداد معاملات مسکن خواهیم بود، اما جهش و افزایش قیمتی پیش‌بینی نمی‌شود.

با گذشت پنج ماه از سال 1393 و میزان معاملات منعقد شده و افزایش حدود 10‌درصدی معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به نظر می‌رسد بازار مسکن و به ویژه بازار اجاره‌بها رونق می‌گیرد، اما رونقی که با افزایش قیمت همراه نخواهد بود.

به گارش خبرگزاری خبرآنلاین برخی کارشناسان و صاحب نظران مسکن بر این باورند که بازار مسکن در نیمه دوم سال افزایشی نخواهد داشت. به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گرچه بازار اجاره‌بهای مسکن در شهریورماه به اوج خود می‌رسد و شاهد بیشترین تعداد معاملات مسکن خواهیم بود، اما جهش و افزایش قیمتی پیش‌بینی نمی‌شود. به گفته حسام عقبایی مشاهده آمار چهارماهه امسال بیانگر رونق معاملات مسکن نسبت به سال گذشته است.

به عقیده وی شهریور امسال با بیشترین حجم معاملات مسکن روبه‌رو خواهیم بود، اما پس از آن با شروع فصل جدید اندکی بازار آرام و ساکت می‌شود و دوباره در دی‌ماه رونق معاملات را شاهد خواهیم بود. در این باره نیز برخی مسوولان دولتی و وزارت راه و شهرسازی هم معتقدند امسال افزایش قیمتی در نیمه دوم سال نداریم و امسال، سال افزایش قیمت مسکن نیست.

بیشترین اجاره‌نشینان تهرانی‌اند

آمار موجود از میزان قراردادهای منعقد‌شده مسکن سال‌های 1391 و 1392 نشان می‌دهد تعداد اجاره‌نشینان در تهران بیش از دیگر شهرهای کشور است. طبیعی است که کلانشهری همچون تهران با وجود 12 میلیون جمعیت و این تعداد ساخت و ساز، بیشترین اجاره‌نشین را به خود اختصاص دهد و به تبع آن بیشترین میانگین قیمتی اجاره مسکن را داشته باشد؛ میانگین قیمتی که حداقل 700 هزار تومان در ماه را به خود اختصاص می‌دهد.

حال به نظر می‌رسد برای تعادل قیمت نرخ اجاره‌بها بهتر است دولت و بخش‌های مربوطه وارد میدان شوند و وعده‌های فعال‌سازی صنعت اجاره را اجرایی کنند. بر این اساس بیش از 34 درصد از معاملات اجاره‌نشینی 10‌ماهه سال گذشته در استان تهران صورت گرفته و تهرانی‌ها را صدرنشین کرده است.

بر این اساس کل آمار اجاره مسکن در سال 1391 حدود 550 هزار مورد و همین معاملات در سال 1392 به بیش از 580 هزار مورد رسید. بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی مرکز آمار ایران نیز 22 درصد شهرنشینان مستاجر هستند و این در حالی است که سال 1391 حدود 68.4  درصد خانوارهای شهری با رشد 1.5 درصدی نسبت به سال 1390 صاحبخانه بوده‌اند. این آمار نشان می‌دهد هر ساله بر تعداد مستاجران افزوده شده است. بر اساس بررسی‌های آماری طی چهارماهه امسال از میان 735 هزار و 191 معامله انجام‌شده در این مدت بیش از 248 هزار مورد مربوط به قراردادهای اجاره خانه بوده است. این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد افزایش داشته و همین نشانه رونق بازار مسکن خواهد بود.

میانگین اجاره‌بها 700 هزار تومان

به گفته برخی کارشناسان و مشاوران املاک تهران،‌ نگاهی به بازار اجاره مسکن در سال جاری نشان می‌دهد میانگین اجاره‌بهای ماهانه در تهران حدود 500 تا 800 هزار تومان است،‌ در حالی که در چند سال اخیر در تهران ودیعه واحدهای مسکونی نیز رو به افزایش بوده است اما پس از افزایش ناگهانی قیمت مسکن در سال 1391 بیشتر مالکان خواستار دریافت اجاره‌بها شدند و کمتر تمایل به دریافت ودیعه‌های زیاد دارند. نگاهی به بازار نیمه‌رکود تابستان و پس از رمضان به نظر می‌رسد نرخ اجاره مسکن در سال جاری افزایشی نداشته باشد.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    17 0
    با استحضار دولت محترم برسد که مدعی کاهش تورم است اما قیمت اجاره خانه ها سر به فلک کشیده با توجه به اینکه هیچ نظارتی روی اجاره بها با توجه به ارزش منطقه و نوع آپاتمان وجود ندارد ؟؟؟/
  • عبدالرضا A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    12 0
    تورم اجاره 2برابرتورم رسمیه.
  • خدا اجاره خواران را نابود کند چه مغازه چه خانه IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    1 10
    بی نام جان سلام .می شه بفرمائید شغل شما چی بود که سال 70 ماهانه 90 هزار تومان درامد داشتید .من سال 70 با مدرک دیپلم وکار در مخابرات تقریبا" با همه مخلفات حدود 8 هزار تومان حقوقم بود.الان حدود 29 سال سابقه کار دارم حقوقم با مدرک فوق لیسانس حدود 3200000 تومانه .سال 76 اپارتمان 62 متری در بلوار ابوذر خریدم 8.5 میلیون با وام 3.5 میلیونی .بهمن سال 84 با وام 18 میلیونی اپارتمان 96 متری خریدم در نیرو هوائی 67 میلیون .الان اپارتمان نوساز تو اون منطقه متری تقریبا" 5 میلیون تومان است . در سال 76 با صد ماه حقوق 62 متر خریدم .در سال 84 با حقوق ماهی حدود 350000 تومان در ماه با حدو د 190 ماه ودر سال جاری با حدود 160 ماه حقوق .خداکنه که یه روز بیاد هیچکس خونه دوم نخره ودرامد اجاره حرام باشه