۰ نفر
۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶

ایسنا نوشت:

رئیس جمهور در نشست خبری با حضور خبرنگاران استانی اردبیل از برنامه‌های دولت تدبیر و امید برای توسعه و آبادانی این استان سخن گفت.

اعزامی به اردبیل، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی با بیان این‌که «خوشحالم در آستانه هفته دولت توانستم در جمع مردم عزیز استان اردبیل حضور یابم» اظهار کرد: از اهداف عام سفرهای استانی این است که فرصتی برای دولت پیش آید تا نظرات و مطالبات مردم را بشنود.

وی با بیان این‌که «در مجموع برنامه‌ریزی برای تسهیل جهت سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی و فعالیت سازمان‌های غیردولتی و مردم نهاد از وظایف دولت است» گفت: در این سفر 76 پروژه با اعتباری نزدیک به 300 میلیارد تومان برای استان اردبیل در نظر گرفته شده است که 67 پروژه تا پایان امسال و مابقی در سال آینده عملیاتی خواهند شد.

وی با اشاره به پیگیری پروژه‌های مربوط به سد گیلی، آب آشامیدنی اردبیل، کانال‌کشی 83 هزار هکتار تا آخر سال 96 به استعداد گردشگری استان اردبیل اشاره کرد و گفت: طرح‌هایی را نیز در رابطه با حوزه گردشگری استان دنبال می‌کنیم که بخش خصوصی نیز باید در این رابطه سرمایه‌گذاری کند. همچنین تصمیم‌گیری شده است تا منطقه آزاد ارس توسعه یابد و قسمتی از منطقه مرزی با جمهوری آذربایجان را در این منطقه قرار دهیم که در نتیجه آن شاهد گسترش تجارت در استان خواهیم بود.

رییس‌جمهور در ادامه به استعدادهای استان اردبیل در حوزه معادن و برنامه‌ریزی‌های دولت در این رابطه اشاره کرد و گفت: یکی از طرح‌های بزرگ راه‌آهن میانه به اردبیل است که بیش از 700 میلیارد تومان سرمایه می‌خواهد و ان‌شاءالله این کار نیز انجام خواهد شد، البته طرحی چندساله است و امیدواریم بخش بزرگی از آن در دولت یازدهم عملیاتی شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد معضل بیکاری و حل مسأله انتظار استخدامی‌های استان اردبیل، گفت: بیکاری معضلی همه گیر در کشور است؛ چراکه وقتی دانشگاه‌ها به لحاظ کیفی توسعه می‌یابد و رشته‌هایی که متناسب با نیاز نیست و در نظر گرفته می‌شود با مشکل اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها روبرور می‌شویم.

وی با اشاره به این‌که «برای ایجاد اشتغال باید در کشور سرمایه‌گذاری شود»، افزود: در سال 91 رشد اقتصادی کشور منفی بود و در سال 92 نیز توانستیم آن را به1.1 برسانیم پس باز هم رشد نداشته‌ایم اما امسال دولت امیدوار است رشد مثبت داشته باشیم چون زمانی که رشد مثبت باشد به سمت رونق می‌رویم و زمینه اشتغال فراهم می‌شود.

روحانی با بیان این‌که «هرچه سرمایه‌گذاری در کشور بیشتر شود اشتغال بیشتر خواهد شد» خاطرنشان کرد: امروز فضای سرمایه‌گذاری نسبت به یک سال پیش به مراتب بهتر است که باید در این مسیر پیش رویم.

وی با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری خارجی در کشور گفت: طی یک سال گذشته هیأت‌های 80 تا 100 نفره از اروپا به ایران آمده‌اند و در داووس همه سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در ایران اظهار علاقه کرده‌اند و ایران را جای بکری برای سرمایه‌گذاری می‌دانستند و حتی یکی از مقامات عالیرتبه اروپایی می‌گفت به محض آن‌که بین ایران و گروه 1+5 توافق نهایی ایجاد شود رقابت فوق‌العاده‌ای برای هجوم به ایران جهت سرمایه‌گذاری آغاز خواهد شد.

وی با بیان این‌که «در حوزه روابط خارجی تعامل سازنده با دنیا را دنبال می‌کنیم»، گفت: در مذاکره با گروه 1+5 نیز ما کاملا" جدی هستیم و امیدواریم شرایطی فراهم شود تا در مذاکرات به تفاهم برسیم و امیدواریم طرف مقابل‌مان نیز اراده جدی داشته باشد چون توافق به نفع ایران، منطقه و اقتصاد جهان است.

رئیس‌جمهور با تأکید بر این‌که «برای حل مشکل اشتغال جوانان همه تلاش‌مان را به کار می‌گیریم‌» در مورد استخدام‌ها گفت: مطلع هستیم که در دولت گذشته خارج از چارچوب قانونی و بدون پیش‌بینی اعتبارات لازم در حوزه استخدام‌ها اقداماتی انجام شده است و استخدام بزرگی در دو دولت گذشته برخلاف مقررات و قوانین انجام شده است که ما تلاش داریم در چارچوب قانون و در حد اعتبارات موجود این مشکل را حل کنیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که طرح‌های توسعه استان اردبیل در زمان تعیین شده عملیاتی خواهد شد یا خیر؟ گفت: باید اجازه بدهیم کمی زمان بگذرد و ببینیم آیا دولت به قولش عمل می کند یا خیر. البته قرار ما این بوده است که بدون مطالعه و کار کارشناسی به مردم قولی ندهیم اما این‌که قول‌های‌مان عملیاتی خواهد شد یا خیر نیازمند زمان است پس تلاش، اراده و امیدمان است که به آن‌چه قول داده‌ایم عمل کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد تجدید نظر در قوانین صندوق توسعه ملی گفت: صندوق توسعه ملی مقررات و قوانین خاص خود را دارد البته به نظر من صندوق مشکل اساسی ندارد و مشکل اصلی مربوط به بانک‌های عامل است که در لایحه خروج از رکود برای کمک به بانک‌ها موارد لازم مطرح شده است که امیدواریم حل و فصل شود.

روحانی در ادامه در رابطه با عملکرد صندوق توسعه ملی به ذکر مثالی در مورد حل مشکل آب در کشور اشاره کرد و گفت‌: در یک قدم 8 میلیارد دلار را به خاطر آب در کشور مسدود کردیم و 2 میلیارد دلار اعتبار را نیز تخصیص داده‌ایم.

وی در جواب سوالی مبنی بر این‌که چه جایگاهی برای استان اردبیل در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته‌اید؟ گفت: استان اردبیل ظرفیت‌های بسیاری دارد و دولت مصمم است تا کارهای زیربنایی برای توسعه استان انجام دهد اما برنامه ششم هنوز در مراحل ابتدایی است و سال آینده به مجلس تقدیم می‌شود اما اصل تعادل در استان‌ها در دولت مدنظر است و بر اساس آن عمل می‌کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با حل مشکل خشکسالی و حل مشکل آب اردبیل توضیح داد: در این رابطه موضوع پیگیری سدها و آبیاری مدرن در استان مطرح است و در مجموع نسبت به تأمین آب آشامدنی تصمیمات خوبی اتخاذ شده که با اجرای آن حتما" می‌توانیم کمک خوبی به حل مشکل آب آشامیدنی استان اردبیل کنیم.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    9 2
    اصلا هم غیر قانوی نبوده کاملا مطابق برنامه پنجم توسعه بوده و مجوز داشته
  • اردبيلي IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    13 0
    حداقل تكليف كارخانه ذوب آهن اردبيل را هم نتونستن مشخص كنن كه اين همه كارگرش بي كار نشن حتي يك برخورد كوچك هم با مديرعامل شركت انجام نمي شود نه از مسعولان استاني و نه از ... پتروشيمي اردبيل هم كه باز هم راكد ماند، راه آهن اردبيل هم كه فعلا" ... نتيجه سفر ، نارضايتي مردم استان اردبيل نه بي كاري رفع شد ونه ...؟