تدبیر نوشت:

مستند سازان مخالف دولت باز هم فیلم مستند رو کردند؛ این بار مستند مصاف. مستندی که محتوا و شکل توزیع آن آشکار می کند که موسسه سازنده آن یعنی سفیر فیلم نه تنها یک گروه کوچک دانشجویی نیست بلکه ریشه در مناسبات جدی سیاسی دارد.

توزیع این مستند بر خلاف « من روحانی هستم » نه در فضای مجازی که به صورت CD صورت گرفت. آن هم توسط هفته نامه پنجره که متعلق به علیرضا زاکانی است. کسی که اوایل خرداد ماه درباره حمایت از سازندگان « من روحانی هستم » گفته بود که تا آخر پشت آنها هستیم. علیرضا زاکانی از جمله کسانی بود که در مستند « من روحانی هستم » ظاهر شده بود و بعد از آن گفت که هویت این افراد را نمی شناسد. او تنها گفته بود که این افراد یک سری « خواهران بسیجی » هستند.

زاکانی روز اول اردیبهشت در مصاحبه ای همچنین تاکید کرده بود که تا آخر پشت سر سازندگان این مستند هست و اکنون با پخش آخرین ساخته موسسه سفیر فیلم به همراه نشریه اش نشان داد که روی حرف خود ایستاده است. این در حالی است که بحث مجوز موسسه سفیر فیلم هم هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد و مسئولان وزارت ارشاد در آخرین موضع گیری های خود تاکید کرده اند که موسسه هنوز موفق به دریافت مجوز نشده است.

موسسه سفیر فیلم که دایما مخالفان دولت بر روی « دانشجویی » بودن آن گروه تاکید دارند در حالی آخرین مستند خود را در دو قسمت ۹۰ دقیقه ای ساخته که CD آن به صورت رایگان در ضمیمه مجله پنجره توزیع شده است. مسلم است که ساخت تقریبا ۱۸۰ دقیقه فیلم مستند و توزیع ان در این ابعاد اصلا بدون صرف هزینه های کلان امکان پذیر نیست. هزینه هایی که معمولا مجموعه های دانشجویی از عهده آن بر نمی آیند، مگر اینکه با جاها و مراکز خاصی در ارتباط کامل باشند. به عبارتی این سوال که چگونه یک مجموعه دانشجویی می تواند هزینه های تولید، ساخت و توزیع رایگان چنین اثری را فراهم کند، همچنان بی پاسخ مانده است.

نکته دیگر درباره این فیلم عیان شدن نقش حسین شمقدری، فرزند جواد شمقدری معاونت امور سینمایی وزارت ارشاد در دولت دهم است که در تیتراژ پایانی فیلم هم به نام او اشاره شده است. چیزی که می تواند گوشه ای از پیوندهای سازندگان این مستند را با بخشی از طی های حاضر در قدرت و یا دارای سرمایه اقتصادی روشن کند. چنانکه حضور علیرضا زاکانی در کنار این مجموعه نیز خود گواه برخی ارتباطات سیاسی و اقتصادی آنها است. چه آنکه به جز مجله پنجره، سایت جهان نیوز نیز که متعلق علیرضا زاکانی است به طور مرتب اخبار مربوط به این مستند را پوشش داده است.

با پخش مستند جدید « مصاف » مشخص شده که مستند سازان مخالف دولت در ایام بعد از خوابیدن سر و صدای فیلم « من روحانی هستم » چندان هم بی کار نبوده اند.

سازندگان مستند « مصاف » در توضیح ساخته خود نوشته اند: « مستند مصاف، کاری از مرکز مستند سفیر است که تحولات سیاسی- اجتماعی جمهوری اسلامی را در سال‌های ۶۸ تا ۸۸ مورد بررسی و نقد قرار می‌دهد. این مستند که در دو قسمت تهیه شده است، حاصل بیش از دو سال تحقیق و بررسی بر روی تاریخ جمهوری اسلامی و مصاحبه با چهره‌های فعال آن دوران می باشد. این مستند به دو فتنه‌ی ۱۸ تیر ۷۸ و حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸ پرداخته و زمینه‌های ده ساله‌ی شکل‌گیری این دو فتنه را کند و کاو می‌کند. در هر دو قسمت ضمن مرور مهمتر‌ین رویدادهای داخلی و ترسیم اقدامات دشمنان خارجی برای مقابله با نظام اسلامی، به نقش موثر رهبر انقلاب در روشنگری و عبور کشور از بحران‌های پیش‌آمده پرداخته می‌شود. »

قسمت اول این مستند که توسط هفته نامه پنجره، متعلق به علیرضا زاکانی پخش شده است، به اتفاقات سال های ۶۸ تا ۷۸ می پردازد. این مستند با روایتی زیرکانه سعی دارد القا کند که بحث هجوم فرهنگی مورد نظر مقام معظم رهبری ریشه در سیاست های دولت سازندگی دارد. همینطور این مستند در نیمه دوم خود حمله جدی را به مطبوعات و فعالان فرهنگی اصلاح طلب انجام می دهد و تمام آنها را عامل « بیگانه » و « استکبار جهانی » معرفی می کند که شدیدا یادآور ادبیات طیف های تندرو در سال های اول روی کار آمدن سید محمد خاتمی است.

علیرضا زاکانی البته در قسمت اول این مستند تنها در مقام پخش کننده CD ظاهر شده است و نام و نشانی از او در این فیلم دیده نمی شود و به نظر می رسد که تمام توان خود را به مباحث پشتیبانی ساخت این دست مستندها معطوف کرده است.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    14 68
    مدير محترم سايت خبرآنلاين،سلام. اصطلاح "آس رو كردن" مربوط به بازى ورق است و در شان سايت وزين خبرآنلاين نيست
  • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    146 9
    پول ساختش از كجا مياد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام DK ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      20 4
      از فطريه و ....
  • سینا A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    14 79
    شما چیکار دارید چه گروهی این مستند را تهیه کرده است. مهم، صحت محتوای این مستندها است.
  • بی نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    24 3
    مصاف که قدیمیه در حد 23 ساله در اومده شاید مصاف دو زدند؟ درسته؟
  • بی نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    62 2
    خبر انلاین خجالت بکش تمام نظراتو سانسور میکنی جدیدا
  • بی نام A1 ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    90 5
    داستان قشنگی بود و معمایی.بزارید به قول ریس جمهورمون مردم خودشون تشخیص بدن آثار ارزشی و غیر ارزشی رو و نترسید و...
  • حسین A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    18 81
    یکی به ما بگه، دروغ من روحانی هستم چی بود ؟ فقط یکی پاشه بگه دروغش چی بود خبر جان هرکی رو دوست داری نشر بده اقا اگه من ی کتاب بنویسم و بعدا از اون کتاب مستند درست کنن ایا سازندگان مستند دروغ گفتن ؟ اخه این که خیلی قضیه ی ساده ای هست به مولا :
    • عرفان RO ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
      4 3
      آره برادر. اینها نمی خوان قبول کنن هر چی توی این مستند قید شده از کتاب آقام هاشمیه.
    • محسن A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
      3 2
      مشکل اصلی این مستند گزینشی بودن و وابسته بودن سازندگان آن به جریانی خاصه که همه می دونیم به چه جاهایی وصل هستند برای همین میشه با نگاه دیگه ای جوری تاریخ رو روایت کرد که صد در صد با این مستند فرق داشته باشه.
  • ابرهیم IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    31 2
    میشه ازتون یه سوال بپرسم البته اگه بهتون بر نخوره : مستند مصاف کی ساخته شده؟
  • بی نام A1 ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    13 72
    پس اون ازادی بیان که توسط دولت محترم مطرح میشه فقط زمانی معنا داره که به نفعاتن باشه این می دونستم و خوشحالم که برام دوباره اثبات شد
  • بی نام IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    14 63
    متاسفم که جوسازی می کنید این مستند پیش از این ساخته شده است و مربوط به الان نیست.
  • بی نام A1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    4 5
    کند و منفعل بودن روحانی در این برهه از محبوبیتش کم میکند۰۰۰
  • با نام IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    6 1
    صبح نزديک است چه اين چه ان. بگوش باشيد
  • بی نام A1 ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    4 7
    من این فیلم رو ندیدم و در موردش قضاوت نمیکنم ولی تیترتون هم درست نیست. آس مربوط به ابزار قماره و نباید توی تیتر شما مطرح بشه
  • هادی IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    4 4
    برادر در اشتباهید سوتی فجیحی دادید کاش رصدگراتون کمی تدبیر کنند در کارشان این مستند تولید سال گذشته است. همون موقع هم پخش شد. چندین جایزه هم گرفته. اصلا بخش هایی از مصاحبه های مستند من روحانی هستم که با ابطحی و... بود از همین مستند بریده شده بود. اصلاح کنید خبرتون رو...
  • حیما IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    8 1
    امیدوارم نشر پیدا کنه، نذارید دشمن شاد بشیم، نذارید بی.بی.سی و امثالهم از این اوضاع خوشحال بشن، یادتون رفته؟ حالا نوبت شماست، شما که خودتون از این حرفا میزدید، بیاید و از دولت حمایت کنید، می دونم راست می گید، بیاید و با حمایت از دولتی که صادقانه روی کار اومده دفاع کنید.