ابراهیم اصغرزاده به روزنامه آرمان گفت:

 

* دولت روحانی پتانسیل این را دارد که آشفته بازار هشت ساله احمدی‌نژاد را جمع‌وجور کند. اولین قدم دولت بازسازی یا بهتر بگویم تاسیس مجدد دستگاه دیپلماسی بر مبانی عقلانی و منطقی بود که تا حدودی موفق شد. گرچه متاسفانه به‌دلیل بی‌برنامگی، دستگاه دیپلماسی کشور یکسره گروگان پرونده هسته‌ای شده است و کمتر به دیگر روندهای بین‌المللی پرداخته است.

ماموریت اصلی دستگاه دیپلماسی باید این باشد که ایران را به کشوری پیش‌بینی‌پذیر و قابل اتکا در معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای تبدیل کند. اما اگر تیم دولت بخواهد مثل تیم‌های فوتبالی بازی کند که به‌رغم بهره‌گیری ازستاره‌های زیاد در ترکیب خود یا وجود نیمکت ذخیره‌های پروپیمان قادر به گلزنی نیست چه سود. همه امیدها و آرزوهای مردم برای تغییر وضع از دست خواهد رفت. ستاره چنین دولتی حتی زودتر از دولت پوپولیستی و کم‌ستاره احمدی‌نژاد که بارها گل به خودی می‌زد، افول خواهد کرد. به‌نظرم دولت دکتر روحانی اگر قادر به گلزنی نیست لااقل خوب بازی کند. الان فرصت مناسبی است تا آنکه دولت روحانی در داخل کشور برای اجرای حقوق شهروندی اولویت قائل گردد و بر اساس سوگندی که خورده است در مقابل هر اقدام فراقانونی و مغایر حاکمیت ملی واکنش نشان دهد. طبیعتا با دست پر خواهد توانست پرچم صلح‌طلبی و دموکراسی‌خواهی در منطقه را در دست بگیرد. 

* با توجه به استقبال عمومی از شعارهای آقای روحانی در باب تنش‌زدایی، اعتمادسازی و تعامل با سایرکشورها به یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر در تامین امنیت ملی کشور تبدیل گشته است. گذشتن از تحریم‌ها و بازگشت رونق و رشد اقتصادی به دوران ما قبل دولت احمدی‌نژاد به این تعامل وهمکاری گره خورده است. البته اعتمادسازی با اروپا و دیگر کشورها نمی‌تواند خلأ ناشی از تعامل اصولی با آمریکا را پر کند. حتی کشورهای دوست و نزدیک به ایران هم برای حمایت از ما نیازمند تعامل ما با آمریکا بزرگ‌ترین اقتصاد روی کره زمین هستند.

*حضور اوباما در کاخ سفید برای ایران یک فرصت است که باید پیش از خاتمه ریاست‌جمهوری وی غنیمت شمرده شود؛ به‌خصوص اینکه احتمال دارد بعد از اوباما کسی به کاخ سفید راه یابد که سیاست‌های تندتری در قبال ایران و مسائل خاورمیانه داشته باشد. دولت اوباما همین حالا هم هدف حملات تندی در داخل آمریکا قراردارد. با توجه به تمام این امور، ایران دریافته که گشایش اعلام شده از طرف کاخ سفید، یک نیاز آمریکایی هم هست که متقابلا به ایران فرصت می‌دهد برای دستیابی به خواسته‌های خود به این نیاز آمریکا پاسخ مثبت دهد. 

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    20 34
    ما همه درک و هوشیاری آقای اصغرزاده رو فراموش نکردیم. عامل اصلی از دست دادن شواری شهر دوم و شهرداری ایشان بودند که ادامه ماجرا به شکل ... بنده کلا به ایشان و حرفهای ایشان بعد از آن ماجراها حساسیت پیدا کرده ام.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    21 48
    آقای اصغرزاده خواهشا تویکی هیچ اظهارنظری نکن چون نظرشما برای مردم پشیزی ارزش ندارد
    • بی نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      11 2
      گلا یکی از خصوصیاتتون اینه که از طرف مردم صحبت میکنید؟؟؟
    • نامدار A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      7 0
      اقا یا خانم نوم ونه ،شما وکیل مدافع یا زبان مردمی؟
  • علی IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    3 13
    متاسفانه اقای روحانی خواسته یا نخواسته داره توی زمین اصلاح طلب ها بازی میکنه
  • رضا A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    3 8
    تو برو عذرخواهي كن و از اين پشيمانيت بمير، همه شما پشيمانان فداي يك ثانيه انقلاب ما.
  • بی نام IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    2 10
    شما برو اول از دایی ابوما عذر خواهی کن بابت انقلاب دوم بعد بیا نظر بده ....
  • بی نام A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    3 2
    مثلا باید چکار کنه؟ تا این فرصت گرانبها رو از دست نده
  • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    5 2
    گل گفتی افاسی اصغر زاده
  • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    9 1
    ایشان هم جزو هماهنایی بود که از دیوار بالار رفتن حالا میگه فرصت را غنیمت بشماریم ؟
  • بسیجی A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    4 12
    فراموش نکنیم امریکا شیطان بزرگ است عزیزان
  • بی نام A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    5 0
    ستاره چنین دولتی حتی زودتر از دولت پوپولیستی و کم‌ستاره احمدی‌نژاد که بارها گل به خودی می‌زد، افول خواهد کرد..."گل به خودي رو خيلي خوب اومدي"